Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیرعامل هلدینگ مالی سینا معتقد است که سهام خودرویی در بازار سهام رشدی منطقی و بنیادی داشته اند و تنها سرعت این رشد بعضا خارج از ریل منطقی بوده است...

گلکار : رشد خودرویی ها بنیادی بود

بورس24 - سحر خوشحال

بازار سرمایه در سال جدید کاملا منطقی رفتار کرده و گویی خودش را پیدا کرده است. البته در برخی مواقع صف های طویل فروش و خرید هیجانی نیز دیده می شود اما این هم جزئی از طبیعت بازار ما است. به نظر می رسد نقدینگی موجود در بازار در برخی سهام از جمله خودرویی ها ، تجهبیزات ، قطعه سازان و در پاره ای سهام کوچک قابل نوسان گیری بیش از سایر بخش های بازار است.

بهزاد گلکار ، هلدینگ تخصصی مالی و سرمایه گذاری سینا ،  عقیده دارد که به طور کلی روند بازار سرمایه مثبت است.او می گوید: به رغم نگرانی برخی در مورد افت ها و منفی های آن برآیند بنده از  بازار  در سال 95 مثبت است. البته بازار به نظر جهشی نخواهد بود ولی مثبت بودن بازار را هم روی برخی از صنایعی می دانم که کل بازار را به سمت مثبت بودن خواهد برد.  گفت  و گو با بهزاد گلکار را در ادامه بخوانید:

پارامترهای مختلف اقتصادی می تواند روی بازار سرمایه اثر گذار باشد. از نفت شروع می کنیم. پیش بینی شما از قیمت این کالای مهم چیست؟

در مورد وضعیت نفت هم می توان گفت که بعید است رشد نفت تا آخر2016 ادامه دار باشد و حداکثر قیمت آن برای این سال از 45 دلار برای هر بشکه بر اساس برآوردهای صاحب نظران فراتر نخواهد رفت.

بالای 50دلار چطور؟

امکان ندارد . یعنی فکر می کنم که قیمت نفت قابل فروش ما تا آخر سال 2016در محدوده 32 تا 35دلار خواهد ماند. منظور نفتی است که ما می فروشیم.  البته در حال حاضر قیمت نفت باید حدود 30دلار باشد و متوسط آن بیشتر از 32دلار نخواهد شد..

یعنی نفت 50دلاری جهانی به ما ارتباطی ندارد؟

شاید منظور شما از این قیمت نفت ، قیمت برنت باشد که البته شامل حال فروش نفت ما نمی شود ولی جهت مثبت آن بر قیمت نفت قتبل فروش ما موثر است. از سوی دیگر حتی اگر قیمت نفت از 50دلار هم بالاتر برود باز هم بحث موضوع تولید و استخراج و فروش شل اویل سرو سامان گرفته و قیمت نفت را می تواند کاهش دهد.

در مورد قیمت محصولات جهانی و به اصطلاح commodityها چه نظری دارید؟

قیمت commodityها علی الخصوص  قیمت سنگ آهن قطعا روند کاهنده دارد. همچنین  به دلیل سیاست هایی که چین در پیش گرفته،نمی گذارد قیمت سنگ آهن بیش از این میزان رشد داشته باشد. بنده  در کل commodityها  به جز طلا را، رشدی نمی بینم.

وضعیت بازار سرمایه چطور؟

بازار سرمایه برای سال های 95 و96  چشم انداز صعودی و مثبت دارد؛ البته نه برای همه صنایع. به طور کلی صنایعی که به commodityها وابسته اند مانند مس،  سنگ آهن، فولاد از قیمت های جهانی تاثیر گرفته و روندی عموما نزولی و نوسانی دارند. یعنی از قیمت های جهانی هیچ رشدی ندارند و تنها رشد آن ها از جانب افزایش تقاضای احتمالی بابت استفاده از  ظرفیت خالی برای  تولید است. به نوعی در سال های آتی سال 95 و 96 رشدی در تولید دارند که ظرفیت های بلااستفاده را دوباره به کار بگیرند.در نتیجه این موضوع می تواند تا حدی روی سود  این شرکت ها تاثیر بگذارد نه بر رشد قیمت های آن ها.

صنایع بازار سرمایه را به تفکیک تحلیل می کنید؟ به طور مثال صنعت غذایی چه وضعیتی خواهد داشت؟

 به نظر می رسد صنایع غذایی کماکان جزء صنایعی است که دیر یا زود برندهای بین المللی در این صنعت وارد کشور می شوند و رشدی را در ارزش بازار آن صنایع شاهد خواهیم بود.

صنعت خودرو چطور؟ این صنعت در چند ماه اخیر روندهای خیره کننده ای داشته...!

در مورد صنعت خودرو هم اعتقاد بر این است که این صنعت رشد خواهد داشت. اما در کل خودرو دچار انتظار رشد بیش از حد در بازار شده است.  این موضوع هم ناشی از انتظارات فعالان بازار سرمایه نسبت به  عقد قرار دادهای مشارکت در این گروه با برندهای بین المللی درسال 95بوده که البته این امر انتظاری بیش از حد واقعیت در روند این تعاملات است  . صنعت خودرو کشورمان به لحاظ ظرفیت در منطقه منا  MENA  صاحب بیشترین حد ظرفیت نصب شده برای خودروی تولیدی است و هیچ کشوری در این منطقه به اندازه کشور خودمان دارای ظرفیت های نصب شده نداریم . سالی در حدود یک میلیون و دویست هزار دستگاه تولید انواع خودرو که در منطقه منا منحصر به فرد است. در نتیجه فضای خوبی را می تواند در سال های آتی ترسیم کند که امیدواریم مدیران این صنعت و صاحبان سهام عمده شان را در تشکیل جوینت ونچرها با برندهای مطرح و اصیل بین المللی موضوع سیاست صادراتی را نیز مد نظر قرار دهند و در نتیجه شراکت برند خودرویی را انتخاب  کنند که قیمت رقابتی و کیفیت روز دنیا را دارا باشد و بر این اساس بتوانیم در این صنعت در تغییرات تکنولوژی و رشد طراحی خودرو حرفی برای گفتن داشته باشیم. البته می توان  گفت بزودی  این اتفاق در صنعت خودروی کشور رخ می دهد . البته باید توجه داشت که در این گذار نه چندان مانند گذشته از دنیا عقب خواهیم ماند و نه خیلی به روز خواهیم شد که پیشتاز باشیم.

صنعت قطعه سازی چطور؟ رفع تحریم روی این صنایع تاثیر گذار به نظر می رسد.

به تبع صنعت خودرو ؛ صنعت قطعه سازی رشد خوبی خواهد کرد. شاید این صنعت در نیمه دوم سال جاری و سال 96 رشد  به مراتب بهتری  نسبت به صنعت خودرو داشته باشد.

در مورد صنعت خودرو قرار دادی داشتیم؟

شنیده ها حکایت بر پیشرفت مذاکرات فی مابین دارد ولی انعقاد قطعی قراردادها بنظر می رسد دارای محدودیت های خاص بین المللی دیگری باشد که نیازمند گذشت زمان در برآورده شدن آن ها است.

با توجه به این برنامه ها در برخی صنایع چه میزان بزرگ شدن بازار سرمایه اهمیت دارد؟

در مورد بزرگ شدن بازار سرمایه ، هیچ چاره ای نیست جز این که سرمایه گذاران خارجی جذب شوند. در این مقطع سرمایه گذاری  در دارایی مالی موجود – سهام فعلی بازار سرمایه – جای زیادی برای سرمایه گذاری بیشتر و ورود تازه نفس وجود ندارد زیرا بعید نیست شاهد تشکیل حباب هائی ناشی از مازاد تقاضا بر رشد قیمت های کاذب سهام باشیم. بنابراین بازار سرمایه کشوربرای بزرگ شدن نیازمند به رشد سرمایه گذاری در دارایی های فیزیکی و به تبع آن رشد سرمایه گذاری در بازار ثانویه است. این انتظاری است که از بازار سرمایه طی سال های آتی داریم . البته شرط لازم و کافی آن همکاری اقتصادی ایران با دنیای بین الملل و بالعکس است.به علاوه نتیج برنامه ششم کشور نشان می دهد که سالانه به ورود سرمایه خارجی حداقل به میزان 30تا 40میلیارد دلار به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم نیازمند هستیم.

طی این دو سال سرمایه گذار خارجی و وجوهی وارد کشور شده؟

البته سال قبل هیچ سرمایه گذار خارجی با فعل سرمایه گذاری وارد ایران نشد ، برای سال جاری باید دید وضعیت صندوق های سرمایه گذاری که در خارج از کشور شکل گرفته و آماده انتقال منابع به بازار سرمایه کشور است چه وضعیتی خواهند داشت. همچنان برخی از قوائد برای حضور سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه کشور اصلاح و تکمیل نشده. از جمله افتتاح حساب بانکی بدون حضور اشخاص حقیقی و حقوقی در کشور، شکل گیری حساب custodian  در بانک های کشور، نرخ تسعیر ارز یکسان برای ورود و خروج سرمایه و .... از جمله نکات مبهمی است که حضور سرمایه گذاران خارجی را در حال حاضر با مانع در بازار سرمایه مواجه نموده است.

دیدگاه شما در مورد روند حرکتی خودرویی ها چگونه است؟ اصلاحی ، رشدی؟ حبابی؟

در همه جای دنیا ، بازار سرمایه محل تقابل دیدگاه های متفاوت است. قطعا در یک بازار بسته گروهی صاحب سود و گروهی صاحب ضرر و خسران می شوند. در نتیجه باید این تفاوت دیدگاه وجود داشته باشد که گروهی منتفع و گروهی زیان ده شوند. البته زیان دهی همیشه با خسارت نیست و می تواند عدم بدست آوردن سودهای آتی بیشتر باشد. در کل اگر بخواهیم در صنعت خودرو تحلیل تکنیکال داشته باشیم، باید گفت بیشتر  شرکت های این صنعت و خود شاخص صنعت  در مرحله اصلاح است حال باید دید که  به قیمت های گذشته خواهد رسید یا خیر؟ که شاید به زمانی بیشتر برای اصلاح نیاز باشد تا با افت و خیز های خود به قیمت های اصلاح شده برسد. اما به لحاظ بنیادی هیچ گواه مثبت گذشته نگری وجود ندارد که اثبات کند روند سودآوری برای این صنعت وجود دارد مگر امکان اصلاح ساختار تولید و ساختار مالی شرکت های این گروه که شواهدی از این اصلاحات شروع شده به چشم می خورد. بنظر من باید به این صنعت با نگاه مثبت آینده نگاه و تحلیل نمود.

یعنی بازار بر اساس چه دید گاهی به صنعت خودرو نظر کند؟

 نگاه استراتژیک مفهوم دیگری از نگاه در تحلیل است. این نگاه نگاهی غیر معامله گرایانه به سهم و یا صنعت دارد. با نگاه معامله گرایانه می توان در همین وضعیت نا مشخص برای صنعت  خودرو در طول روز و هفته از بازار سود های خوبی کسب نمود. اما به عنوان یک استراتژیست می توان گفت صنعت خودرو به لحاظ وضعیت موجود آن جزو پتانسیل ها و فرصت های خوب رشد اقتصادی برای کشور می باشد.به شرطی که انتخاب درستی به لحاظ شریک برای آن صورت بگیرد. من به لحاظ استراتژیک روی این صنعت مثبت هستم. در سال94 نماد "خودرو" از عدد 330 تومان به اعداد حتی زیر 150تومان رسید. بسیاری از سهامدارن هم حوصله کردند و با نگه داری سهام "خودرو"، این سهم تا 470هم رسید. این همان نگاه استراتژیک است.

پس دیدگاه سهامداری باید استراتژیک باشد؟

اگر دیدگاه استراتژیک و بلند مدت باشد در این صورت تحلیل های تکنیکال و بنیادی در قالب این نگاه استراتژیک جای می گیرند. البته این نکته را هم باید گفت که در یک نگاه برای یک سال آینده صنعت خودرو به سمتی می رود که بسیاری از سهامداران این روزها یا شاید سال 94  و سقوط های وحشتناک  این صنعت را فراموش نمایند. در حال حاضر از بخشی صحبت می کنم که فعال عمده بازار است و از نگاه معامله گری نمی توان پاسخ داد. در نتیجه نگاه کاملا استراتژیک بوده و  نگاه ما  به سمت صعودی و مثبت بودن این صنعت  طی حداقل یک سال آینده خواهد بود.

برخی صنایع در این روزهای پر سرو صدا بوده اند به نوعی شاید گمان می رفت بتوانند سایر صنایع را نیز تحت تاثیر خود قرار دهند. یکی از این صنایع صنعت ساختمان و البته بخش نازک کاری است که بارشد همراه شده است. می توان انتظار داشت صنعت کاشی و یا سیمان هم بزودی رشدی باشند؟

به طور کلی وقتی راجع به اقتصاد کشور صحبت می کنیم نمی توانیم فکر کنیم به عنوان نمونه با تعداد 5 یا 6 هزار واحد ساختمانی در حال ساخت که در حد نازک کاری هستند  صنعت کاشی سرامیک و سیمان فعال می شوند و راه می افتند. در حال حاضر به اندازه بیش از 400 هزار واحد تمام شده خالی در شهر تهران وجود دارد که به اندازه 30درصد از این تعداد واحد ها، اداری هستند. در نتیجه گمان نمی کنم با ساخت این تعداد واحد در حد نازک کاری صنعت کاشی کشور فعال شود. به علاوه آن که انبارهای این صنعت مملو از تولید دپو شده می باشد.

صنعت سیمان چطور؟

در مورد سیمان باید گفت این صنعت با فعالیت  پروژه های عمرانی رونق می گیرد. با توجه به آئین نامه ساخت شهرداری در شهر تهران به عنوان شهر محوری در پروژه ساختمانی بلند مرتبه و یا حجیم، ساختار ساختمان ها به سمت تیر آهن رفته و کمتر بتن ساخته می شود و واحد های کوچک تر یا کوتاه مرتبه به سمت بتن ریزی میل پیدا کرده اند. این صنعت ظرفیت بلااستفاده زیادی دارد و به نظر می رسد بیشتر مشکل تقاضا داشته باشد از سوی دیگر صادرات این محصول نیز به راحتی امکان پذیر نیست. در نتیجه باید به پروژه های عمرانی امیدوار بود و این که اجرای این پروژه ها در سال جاری و سال آتی در برنامه های عمرانی دولت چگونه خواهد بود.

پس سرمایه گذاری در این بازار روی چه سهم هایی باید صورت بگیرد؟

در واقع یک پرتفولیوی عقلایی  باید به گونه ای باشد که هم از صنعت خودرو ،مواد غذایی، دارو، تجهیزاتی انتخاب هایی داشته باشد و بد نیست نیم نگاهی به صنعت پتروشیمی هم داشته باشیم. این صنایع هم به لحاظ رشد افزایش ظرفیت تولید در کشور می تواند در آینده نزدیک مورد توجه قرار گیرد. پتروشیمی ها جزو صنایعی هستند که می تواند مورد توجه سرمایه گذاران خارجی باشد به خصوص پتروشیمی های خوبی که امسال به بهره برداری می رسند. در کل نسبت به سایر بازار منفی نیستم اما به نظر روند گذشته را طی می کنند. اما تغییرات به سمت مثبت جدای از روندهای جهانی، برخی صنایع از جمله فولاد، مس، روی، معدنی به بودجه های عمرانی  و برنامه ششم دولت بستگی دارد.

پیش بینی شما از  نرخ دلار چیست!؟

همچنان گمان می کنم  دلار باید رشد پیدا کند و دو دلیل اصلی وجود دارد . نخست این که در صورت عدم رشد دلار با ورود پول بلوکه شده ایران فشار به واردات افزایش می یابد. همچنین اگر قیمت دلار افزایش نداشته باشد صادرات غیر نفتی ما قطعا ترقیب نمی شود . اما افزایش قیمت دلار قانون مند بوده و دولت در انتظار برنامه ششم است تا سناریو رشد دلار را با قاعده و چار چوبی منطقی در پیش گیرد.

چه میزان ورود به صنعت بانک داری را توصیه می کنید؟

بانکداری دچار تضاد هایی در سیاست گذاری شده است.  یکی از این تضاد ها وضعیت دلارهای وام داده شده ای است که بانک ها قرار است از وام گیرندگان دریافت نمایند. وام گیرندگان باید با نرخ تسهیلات در روز اخذ آن، بازپرداخت نمایند که باید دید این تفاوت نرخ  بر عهده بانک ها است یا خیر . نکته بعدی در رابطه با افزایش سرمایه بانک ها است که باید تعیین تکلیف شود. همچنین اصلاح ساختار سرمایه بانک ها یکی از ابهاماتی است که بانک مرکزی در نظر دارد با مدیریت تقسیم سود بانک ها و اصلاح مالی از این محل،  ساختار سرمایه بانک ها را اصلاح نماید. مشکل بعدی بانک ها بدهی دولت به آن ها و بدهی بانک ها از بابت عاملیت وجوه صندوق توسعه یا صندوق ذخیره ارزی سابق است که در قالب تسهیلات اعطاء گردیده است، به صندوق می باشد. اگر قرار باشد بدهی دولت به بانک ها و بدهی بانکها از محل عاملیت  وام های ارزی صندوق توسعه به این صندوق RIGHT OFF شود، این موضوع صنعت بانکداری را دچار بحران خواهد نمود و باید در مورد این صنعت محتاط تر رفتار نمود . البته بنده راجع به چند بانک صحبت نمی کنم بلکه کل صنعت را در نظر دارم.لذا تا رفع نشدن این ابهامات  باید در مورد این صنعت محتاط بود.

در کل آیا می توانیم رشد فزاینده ای در ماه های آخر سال پیش بینی نماییم؟

بدون تحلیل تکنیکی و اقتصادی با یک شم بازاری  می توان گفت بازار ها موجودات زنده هستند. پول نیز بمانند آب روان محال است در جایی ساکن باشد بالاخره مسیر خود را پیدا می کند.یا وارد بازار متشکلی می شود که در آن بازار رشد و ایجاد می کند و یا در یک بازار غیر متشکل حباب ایجاد می کند. اعتقاد بنده این است که با شم اقتصادی  و تجربه در فعالیت های اقتصادی به نظر می رسد پس از دو سال رکود در بازار سرمایه نیاز است که در دوره ای  رونق در آن ایجاد شود؛ البته نمی توان صرفا به دنبال تحلیل های بنیادین و تکنیکال باشیم تا کور سوئی از امید پیدا کنیم، بلکه مجموعه حرکات و رفتار فعالان بازار ، بازار را به این سمت خواهد برد. این نکته هم حائز اهمیت است که پایان دوره های ریاست جمهوری هم می تواند ،موجب رشد بازار ها شود. همچنین خوش بین بودن به سرمایه گذار خارجی می تواند دلیل دیگری برای رشد بازار سرمایه باشد.

P/Eبازار چه میزان رشد می نماید؟

 در هر صورت پس از اجرائی شدن برجام، بازار P/E مثبت  خوب و بزرگی که ناشی از خوش بینی فعالان اقتصادی بوده را به خود اختصاص داده که البته این خوش بینی بیش از حد بزرگ بوده و باید اصلاح شود. به زبان ساده بازار باید به جای  صعود دائم با اصلاح و نزول هم همراه شود تا صعودهای بعدی قوی تر و محکم تری داشته باشند.

کمی هم از سیاست های بنیاد در سال جاری بگویید. برنامه ای برای واگذاری  شرکت ها در سال جاری در نظردارید؟

بنیاد طبق برنامه های سالیانه خود، 10تا 15درصد شرکت ها را برای پذیرش در بورس آماده سازی می کند و این به مفهوم این است که بنیاد طی 5سال آینده می تواند بیشترین شرکت های بورسی را نسبت به گروه های مشابه خود داشته باشد. این نهاد از چند سال گذشته  این کار را آغاز نموده به طوری که در حال حاضر یازده شرکت پذیرش شده و نیز در حال پذیرش  وجود دارد.

استراتژی بنیاد در پرتفولیوی سهام خود چیست؟

استراتژی و سیاست بنیاد از گذشته تاکنون  و نیز در سال 95 سهام داری بوده و  اگر هم جابه جایی به طور مثال در برخی سهام داشته ، معاملات  درون گروهی بوده است.

به نظر شما در سال جاری و در فصل مجامع در خصوص بانک ها چه سیاستی اتخاذ می شود؟

 نمی توانم پیش بینی کنم که بانک مرکزی چه چیزی اعلام می کند ولی برنامه هایی که تا کنون اعلام شده به نفع بانک ها می باشد.  بنده اعتقاد دارم که سیستم بانکی کشور و به طور کل صنعت بانکداری دچار مشکل است. گرچه برخی  از بانک ها کم تر و بعضی از بانک ها بیشتر درگیر این مشکلات هستند. همچنین بانک ها صاحب نقدینگی هستند که به خودشان تعلق ندارد ولی از آنجایی که سودتسهیلات را در طی زمان شناسایی کرده اند و این سود را به عنوان سود عملیات بانکی بین سهامداران تقسیم ویا تبدیل به افزایش سرمایه کرده اند، دیگر راه برگشتی برای آن ها وجود ندارد. بانک ها در حال حاضر  دارای  نقدینگی هستند که  این نقدینگی در هر لحظه از زمان برای آنها قابل بازگشت نیست چرا که شکل از نقدینگی برای بانکها به صورت وام و تسهیلاتی هست که دائما تمدید می شوند . باید صبر کرد و دید که نتیجه جلسات شورای پول و اعتبار که در سال 95 تشکیل می شود چه مصوباتی در خصوص نرخ بهره ( نرخ سود سپرده ) اعلام می شود و  چه تصمیم هایی راجع به ذخیره قانونی گرفته خواهد شد.  

از نظر اقتصاد دانان حدود یک تیلیارد نقدینگی در کشور وجود دارد. سوال این است که این نقدینگی کجاست؟

حجم نقدینگی با حجم پول فرق می کند معمولا حجم پول یا پایه پولی که در کشور حدود  100 هزار میلیارد تومان است وقتی در ضریب فزاینده پول یا ضریب تکاثر پول ضرب می شود حجم نقدینگی را در کشور به وجود می آورد. از حجم نفدینگی حدود 940میلیارد تومانی در حدود 680میلیارد تومان بدهی دولت و بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی به سیستم بانکی کشور هست. در نتیجه حدودا 160میلیارد تومان نقدینگی آزاد وجود دارد؛ که قابل چرخش است که حدود60 هزار میلیار تومن آن  در صندوق های ثابت  و بخش عمده ای از این رقم  در سپرده های بانکی صندوق های سرمایه گذاری و انواع اوراق و سکوک مشارکت پخش شده  است.

چرا صندوق های با درآمد  ثابت همچنان 22-23درصد  و بالاتر از نرخ مصوب بانک مرکزی پرداخت می نمایند؟

صندوق های با درآمد ثابت در بازار سرمایه فعال هستند و تحت نظارت بانک مرکزی نیستند . این صندوق ها به شرط رعایت حد اقل بازده بدون ریسک می توانند نرخ بالاتری نسبت به سپرده های بانکی تعیین کنند.  

نقدینگی در بازار سرمایه چگونه است؟

با این تفاسیر  حجم نقدینگی تازه در بازار سرمایه چندان زیاد نیست.  بورس با توجه به رشدی که داشته در حال حاضر  300 هزار میلیار تومان ارزش دارد که حدود 10 درصد از آن در بورس شناور قابل معامله است یعنی 30 هزار میلیارد تومان. فکر می کنم که بیشتر از 20تا 25 درصد از این 30 هزار میلیارد تومان در واقع در صنایع معدودی که محبوبیت و جذابیت دارند در گردش است.  مانند گروه خودرو. به همین جهت است که باید حجم پول تازه نفس از خارج از سیستم پولی کشور به بازار سرمایه وارد شود تا دیگر صنایع را با نگاه بلند مدت تر مورد هدف قرار داده و از سوی دیگر می بایست سهام شناور شرکت های درج شده در بازار سرمایه و تعداد شرکت ها پذیرفته شده نیز افزایش یابد تا قدرت جذب این نقدینگی را داشته باشد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • محمد همتی
    محمد همتی

    از پی بر ای 4.5 بازار چه خبراستاد؟؟؟؟

    7 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24