Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

قیمت اوره این فرآورده با اهمیت پتروشیمیایی در هفته های اخیر به شکل قابل اعتنایی رشد کرده است و متعاقب آن نیز سهام شرکت های تولید کننده اوره در بازار سهام با تقاضای خرید مواجه شده اند ؛ اما آیا بازهم این فرآورده شیمیایی رکوردهای جدیدی در پیش دارد...!؟

در انتظار اوره ٣٠٠ دلاری ...!؟

بورس24 : هرچند آمارهای قطعی از نوسان بهای اوره در بازارهای جهانی در پایان هفته به صورت رسمی منتشر می شود ولی رشد محسوس قیمت ها در هفته گذشته و شواهد کلی در کنار کاهش بهای آمونیاک از دوگانه ای در این بازار خبر می دهد یعنی پتانسیل های رشد قیمتی با داده های کاهشی آن در تضادی آشکار قرار گرفته اند اگرچه هنوز هم سیگنال های مثبت بیشتر از داده های منفی خودنمایی می کند.

پایین بودن محسوس بهای اوره در هفته های گذشته و سپس جهش قیمتی ، مشکلات تولید و تضعیف عرضه در بازار چین ، رشد نسبی بهای گاز طبیعی در بازار آمریکا ، افزایش قیمت تمام شده اوره برای واحدهای تولیدی و جذابیت تقاضا مخصوصاً از سمت هند مواردی است که تاکنون به رشد قیمت اوره کشاورزی و صنعتی منجر شده اما بهای آمونیاک نیز کاهش یافته است. با توجه به تمامی این موارد احتمال تداوم خودنمایی یک فاز هیجانی ، سپس تثبیت بازار و در نهایت ادامه رشد قیمتی در کوتاه مدت تا میان مدت وجود دارد ولی باید به این نکته نیز اشاره کرد که بخش بزرگی از پتانسیل رشد قیمت اوره تاکنون مستهلک شده ولی هنوز امید در این بازار خودنمایی می کند. از سوی دیگر بهای آمونیاک در روزهای اخیر کاهش یافته که پتانسیل رشد قیمت ها را محدود می سازد ولی به احتمال قوی این سیگنال به صورت موقتی در این بازار تأثیرگذار بوده و بازار اوره بتواند نرخ های فعلی را حفظ کرده ولی پس از یک فاز ثبات ، رشد قیمت های خود را تداوم بخشد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که افزایش تولید گاز طبیعی از شیل در آمریکا به مثابه رشد حجم تولید اوره در این کشور بوده که آینده دراز مدت این بازار را با تغییراتی جدی رو به رو خواهد ساخت.

بررسی تحلیلی بورس24 حاکی از آن است : از سال 2011 و اوج قیمت ها تا آگوست 2016 بهای اوره در بازارهای جهانی کاملاً در یک فاز ریزشی نوسان کرده است ، ولی از سال 2016 تا هفته های گذشته شاهد رفت و برگشت قیمت ها بودیم تا جایی که کمترین نرخ از سال 2003 و 2004 تاکنون به ثبت رسیده است.اوج قیمت ها 770 دلار و کف قیمتی نیز نزدیک به 160 دلار بوده است. این در حالی است که بخش بزرگی از بازارهای کالایی فاز رشد قیمت قدرتمندی را تجربه کرده اند ولی گویا اوره در آغاز این راه قرار دارد. هرچند که در یکسال اخیر رفت و برگشت بسیاری در این بازار ثبت شده ولی رشد قیمت های ماه های اخیر و رسیدن به قیمت هایی بیش از 250 دلار در هر تن نیز نشان دهنده تغییراتی جدی در این بازار است ولی ادعای آغاز جریانی قدرتمند و افزایشی در بازارهای جهانی شاید بیش از حد شجاعانه باشد. شواهد کلی در این بازار از احتمال فراز و فرود قیمت ها خبر می دهد اگرچه پس از این فاز و با انتظار تثبیت اوضاع بازار کسب رکوردهای قیمتی قوی تر چندان هم دور از ذهن نیست. با توجه به تمامی این موارد شاید بتوان قیمت 250 را نرخی تعادلی برای این بازار به شمار آورد اگرچه ممکن است از این نرخ عبور کرده ولی باز هم می تواند این سطح قیمتی را به چنگ آورد.

در پایان هفته گذشته شاهد رشد محسوس بهای اوره در بازارهای جهانی بودیم و تاکنون نیز به این دلیل ، اغلب بازارهای مهم مخصوصاً در حوزه غرب آسیا با رشد قیمت رو به رو بوده اند. این در حالی است که قیمت های پیشنهادی در خصوص هفته های آینده نیز از رشدی نسبی حکایت دارد. آمارهای رسمی نشان می دهد که در پایان هفته گذشته بهای اوره در بازارهای جهانی نزدیک به 11 درصد افزایش یافت که همین نکته یعنی رشد قیمت ها در این سطح در طول یک هفته نشان می دهد که پتانسیل رشد قیمت های بالایی در این بازار وجود دارد آن هم پس از افت طولانی مدت بهای این کالا. در خاورمیانه بهای هر تن کود اوره به نسبت سایر نقاط جهان رشد بیشتر را تجربه کرد یعنی در طول یک هفته ، 12.2 درصد افزایش یافت و از 230 دلار در هر تن ، به 258 دلار رسید. در این بازار بهای هر تن کود اوره به نسبت مدت مشابه سال قبل از آن 38 درصد افزایش یافته و البته هنوز پتانسیل تداوم رشد قیمتی نیز وجود دارد. در سایر بازارهای مهم نیز کمترین رشد قیمتی ثبت شده 9.8 درصد بوده است.

در بازار اوره گرانوله ( که بیشتر کاربرد صنعتی دارد ) رشد قیمت های بیشتری به ثبت رسیده حتی بیش از 30 درصد نیز به ثبت رسیده است.

مهمترین دلیل رشد قیمت ها را باید در ضعف عرضه این محصول از سوی چین و همچنین وجود تقاضای کافی و رو به رشد در بازار هند برشمرد که تجمیع این موارد در کنار کاهش نسبی موجودی انبارهای برخی از تولیدکنندگان مطرح ، به رشد قیمت ها در بازارهای جهانی منجر شده است. سخت گیری های زیست محیطی در چین ، بهبود نسبی بهای محصولات کشاورزی و دورنمای رو به رشد آن ، وجود تقاضای کافی و احتمال تقویت تقاضا در روزهای پیش رو در کنار رشد قیمت گاز طبیعی و زغال سنگ در بازارهای جهانی و چین و همچنین ضعف قیمت ها در هفته های گذشته را می توان از دلایل رشد جدی بهای اوره در بازارهای جهانی برشمرد. این در حالی است که رشد نسبی بهای گاز طبیعی در بازار آمریکا نیز دلیل مهمی برای تقویت قیمت تمام شده کود اوره است که البته با فرض آغاز روزهای سرد سال و افزایش تقاضای گاز در این حوزه مهم اقتصادی احتمال تداوم این رشد قیمتی وجود دارد. در خصوص بهای گاز طبیعی باید به این نکته اشاره کرد که هنوز رشد نرخ های بزرگی در این بازار محقق نشده ولی رشد ممتد قیمت ها در ماه های اخیر در کنار رشد قیمت نفت خام و البته پتانسیل رشد تقاضا از امکان رشد بهای گاز طبیعی در حوزه هنری هاب آمریکا حمایت می کند. در 11 ماه اخیر برآیند نوسان قیمت گاز طبیعی در آمریک افزایشی بوده و به نظر می رسد این روند صعودی در کوتاه مدت تا میان مدت تداوم یابد.

به نظر می رسد در کوتاه مدت و برای هفته جاری باز هم شاهد رشد قیمت های جهانی اوره باشیم ولی نمی توان به صراحت از رشد بیشتر آن سخن گفت. با توجه به داده های موجود برای میان مدت رسیدن به سطوح قیمتی 300 دلار بر هر تن اوره چندان هم دور از ذهن نیست ولی ادعایی متقن در خصوص زمان رسیدن به این قیمت ها نمی توان اعلام کرد زیرا تاکنون رشد قیمت های بالایی به ثبت رسیده است. با توجه به تمامی این موارد شاید قیمت های فعلی برای کود اوره از پتانسیل امنیت بالایی برخوردار باشد یعنی بتوان نرخ های موجود را به عنوان سطوحی از قیمت ها مورد توجه قرار داد که باز هم تداوم داشته که همین سیگنال یعنی حفظ سطوح قیمتی فعلی موفقیت بزرگی برای این بازار به شمار می آید.

نگاهی کلی بورس24 به ارزش سهام شرکت های مهم تولیدکننده اوره در جهان نشان می دهد که هنوز ارزش سهام آن ها رشد چندانی را تجربه نکرده که خود گواهی می دهد که رشد قیمت تمام شده اوره در برابر افزایش قیمت فروش آن ها سود خاصی را برای این بخش از فعالان بازار به همراه نداشته که البته ممکن است این شرایط در بازار داخلی نیز خودنمایی کند. این در حالی است که عدم سودآوری واحدهای تولیدی از رشد قیمت های جهانی در کنار دورنمای احتمالی تداوم رشد بهای اوره خود می تواند واحدهای تولیدی را به سمت تلاش برای افزایش قیمت های فروش خود سوق دهد یعنی احتمال افزایش بیشتر قیمت ها را برجسته تر می سازد.

این رخداد از هم اکنون نیز کلی خورده و قیمت های پیشنهادی برای اکتبر افزایش یافته است. با توجه به این موارد احتمال تداوم رشد قیمت ها در سطوحی بالاتر نیز وجود دارد.

وضعیت تقاضای اوره در بازارهای جهانی

به صورت کلی در جهان زمان اوج تقاضای فصلی اوره و سایر کودهای شیمیایی مشابه را دو دوره اصلی می دانند که به زمان کاشت محصول باز می گردد. یعنی با تصمیم گیری برای کاشت محصولات کشاورزی و مشخص شدن زمان ، نوع و حجم کشت ، بسیاری از کشاورزان و البته شرکت های کوچک و بزرگ کشاورزی و تجاری و حتی خرده فروشی کود اوره خود را برای خرید ، توزیع و مصرف کود اوره آماده می کنند. با توجه به این موارد و به صورت سنتی فرارسیدن زمان کاشت در نهایت آغاز زمان تقاضای فصل کود اوره به شمار می رود اگرچه در پاره ای از اوقات پراکنده کردن کود در اواسط زمان کشت صورت گرفته هرچند که برای بسیاری از محصولات تفاوت های دیگری دارد. بنابراین زمان اواج تقاضای فصلی کود اوره را می توان به آغاز دوران کاشت محصول مربوط دانست یعنی آغاز فصول زراعی خود سیگنالی مهم برای اقصی نقاط جهان به شمار می رود. با توجه به این موارد باید به بررسی دوره های کاشت در نقاط مختلف جهان بپردازیم.

به گزارش بورس24 ، ابتدای فصل بهار در نیم کره شمالی زمین و ابتدای فصل پاییز در نیم کره جنوبی زمین زمان آغاز فصل زراعی و کاشت محسوب می شود اگرچه در بسیاری از مناطق شاهد کشت در دو مرحله هستیم یعنی ابتدای فصل پاییز و بهار حجم تقاضا به این دلیل رشد مضاعفی پیدا می کند. این در حالی است که در سال های اخیر برای فصل پاییز اهمیت تقاضا بر خلاف روال معمول در جهان بیشتر است و می توان به رشد تقاضا در این بازه زمانی امید بیشتری داشت. از سوی دیگر این حجم از نوسان تقاضا اگرچه به صورت مقطعی بر بازار اوره تأثیرگذار است ولی در نهایت جریان غالب در بازار جهانی این محصول را باید سیگنال اصلی قیمت گذاری ها به شمار آورد. به صورت دقیق تر بهای اوره نیز همچون سایر بازارهای کالایی در یک روند معمول نوسان می کند که تفاوت چندانی با واقعیت های بازارهای جهانی ندارد.

نکته دیگر در خصوص نوسان بهای اوره باید توانمندی خرید آن را یادآور شد یعنی در زمان هایی که قیمت محصولات کشاورزی مخصوصاً گندم در جهان بالاتر است پتانسیل خرید بیشتری از سوی کشاورزان به بازار تزریق می شود که در نهایت با رشد تقاضای اوره ، بهای این کالا را دستخوش تغییر قرار می دهد. این سیگنال را باید بسیار مهم ارزیابی کرد زیرا نوسان قیمت گندم در سال های اخیر در تقارن بسیار بالایی با بهای اوره نوسان کرده یعنی بخشی از تحلیل بازار اوره را باید به واقعیت های بازار غلات همچون گندم اختصاص داد. در هر حال اگرچه از رخدادهای اقتصادی در برخی بازارهای خاص همچون بازار اوره نمی توان صرف نظر کرد که موجب می شود به صورت مقطعی این تقارن قیمتی به هم بخورد ولی در نهایت جریان غالب در هر دو بازار گندم و اوره یکسان به نظر می رسد.

بررسی قیمت محصولات کشاورزی نیز در نگاه اول از مکانیزم ساده ای برخوردار است یعنی در فصل برداشت قیمت ها کاهش یافته و به مرور زمان این عقب نشینی قیمتی جبران می شود.

این اتفاق در هفته های اخیر نیز رخ داده یعنی پس از ثبت چند رشد قیمتی مهم شاهد کاهش نرخ در زمان اوج عرضه بودیم ولی مجدداً بهای محصولات کشاورزی همچون گندم ، سویا و ذرت در مسیر رشد قرار گرفته اند. به جز نوسان قیمت ها در زمان برداشت ، جریان غالب در بازارهای مهم محصولات کشاورزی مخصوصاً گندم با نزدیکی به روزهای سرد سال وارد یک فاز افزایشی شده یعنی می توان به تداوم رشد قیمت ها امیدوار بود. این در حالی است که در اواخر سال گذشته میلادی شاهد کاهش جدی قیمت غلات بودیم ( به جز سویا ) که همین روند و البته فراز و فرودهای پس از آن موجب شده تا حجم خوش بینی ها به تداوم رشد قیمت های جهانی تقویت شود. به نظر می رسد بازار محصولات کشاورزی با محوریت غلات خود را برای دوره های جدیدی از رشد قیمتی آماده می کند که سیگنال مهمی برای بازار اوره به شمار می رود. این در حالی است که افزایش قیمت ها در سایر بازارهای کالایی هنوز هم آن گونه که باید و شاید در بازار محصولات کشاورزی خودنمایی نکرده یعنی پتانسیل رشد قیمتی با محوریت مهاجرت سرمایه به این بازار در روزهای سرد سال نیز وجود دارد. در بازار غلات بیشترین پتانسیل رشد قیمتی را گندم و جو در اختیار دارند اما اوضاع بازار سویا با فرض موفقیت های پیشین چندان مساعد نیست.

ماه های گذشته اوره در وضعیت بسیار وخیمی قرار داشت تا جایی که به پایین ترین سطح قیمتی از سال 2003 تاکنون رسید که نشان می دهد واقعیت های این بازار چیزی نیست که هم اکنون از خود نشان می دهد یعنی این بازار ذاتاً پتانسیل های بالایی دارد که به آن می پردازیم.

بهای اوره در بازار داخلی چین – یوآن بر هر تن

شیوه فروش

قیمت

زمان

تجاری – عمده

1664.00

2017-09-26

تجاری – عمده

1662.00

2017-09-25

تجاری – عمده

1663.00

2017-09-24

تجاری – عمده

1663.00

2017-09-23

تجاری – عمده

1663.00

2017-09-22

تجاری – عمده

1639.00

2017-09-21

تجاری – عمده

1603.00

2017-09-20

تجاری – عمده

1603.00

2017-09-19

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24