Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

همه سرمایه گذاران به اهمیت تغییرات شاخص دلار برای بازارهای مختلف آگاه هستند. سال جاری میلادی تاکنون عملکرد شاخص دلار مثبت بوده اما اخیرا تغییراتی در محیط اقتصادی و سیاست های پولی ایجاد شده که ممکن است اثرات بزرگ بر بازارها بگذارد. در مطلب حاضر به وضعیت کنونی دلار، دیدگاه ها درباره افق آن و روندها کلان که در سال آینده بر بازارها تاثیر می گذارد اشاره شده است.

درباره افق شاخص دلار و روندهای کلان آینده

بورس24 : حدود دو ماه پیش شاخص دلار به بالاتر از ۱۱۴ رسیده بود و حالا رقم آن ۱۰۵ است. با آنکه عملکرد شاخص دلار در سال جاری میلادی تاکنون هنوز مثبت است اما نیمی از رشد آن طی هفته های اخیر از میان رفته و عامل اصلی کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر، پیش بینی توقف افزایش نرخ های بهره در ماه های آینده از سوی بانک مرکزی آمریکاست. از حدود یک ماه پیش افول شاخص دلار آغاز شد یعنی از زمانی که تعدادی از مقامات بانک مرکزی آمریکا به احتمال کند شدن افزایش نرخ های بهره در آینده اشاره کردند. هفته قبل جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنان خود به همین موضوع اشاره کرد و شاهد افول شدید شاخص دلار هستیم.

بانک مرکزی آمریکا در نشست های اخیر خود بارها نرخ های بهره را به میزان 0.75 درصد بالا برده است. این نهاد هفته آینده در نشست سیاست‌گذاری خود به احتمال زیاد نرخ‌ها را 0.5 درصد بالا می برد. تمامی این اقدامات برای مهار تورم انجام می شود. نرخ تورم در آمریکا دو ماه پیش 7.7 درصد بود و پیش‌بینی شده کاهش آن ادامه پیدا خواهد کرد اما سرعت کاهش کافی نیست بنابراین سال آینده نیز بانک مرکزی بالا بردن نرخ های بهره را ادامه خواهد داد.

یک موضوع بسیار مهم، حداکثر نرخ بهره است. برخی تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی نرخ ها را تا ۵ درصد بالا می برد و سپس این اقدام را متوقف خواهد کرد. برخی نیز می‌گویند نرخ‌های بهره تا بالاتر از ۵ درصد بالا برده خواهد شد. هر چه رقم نهایی نرخ بهره بالاتر باشد دلار بیشتر حمایت خواهد شد. اگر بانک مرکزی مجبور شود نرخ ها را تا 6 یا 7 درصد بالا ببرد ریسک ها برای اقتصاد این کشور و جهان افزایش خواهد یافت.

پیش بینی

درباره وضعیت شاخص دلار در سال آینده میلادی دیدگاه‌های گوناگون مطرح است. عده ای از تحلیل‌گران می‌گویند توقف افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا و تداوم افزایش نرخ ها در دیگر اقتصادهای توسعه یافته سبب منفی شدن عملکرد شاخص دلار می‌شود و این یک تحول مثبت برای اقتصاد جهان است زیرا بالا بودن ارزش دلار به اقتصاد جهان به ویژه اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه لطمه می‌زند. عده ای نیز معتقدند وضعیت بهتر اقتصاد آمریکا نسبت به دیگر اقتصادهای توسعه یافته سبب عملکرد مثبت شاخص دلار خواهد شد و بی ثباتی در بازار ارزها سال آینده یک ریسک بزرگ خواهد بود.

یک ریسک جدی

بسیاری از اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه بدهی‌های دلاری عظیم دارند در نتیجه افزایش ارزش دلار برای آنها یک بحران بدهی پدید می آورد زیرا بازپرداخت بدهی ها را دشوار خواهد کرد. موسسه رتبه سنجی مودیز در یک گزارش نسبت به ریسک بزرگ برای بانک ها در اقتصادهایی نظیر اوکراین و ترکیه هشدار داده است. از دید این موسسه، ریسک یاد شده حاصل اعمال محدودیت برای جریان سرمایه، میزان پایین ذخایر ارزی بین المللی و میزان بالای بدهی به ارز خارجی است. السالوادور، نیجریه، قزاقستان و تاجیکستان دیگر اقتصادهایی هستند که در معرض ریسک های حاصل از افزایش ارزش دلار قرار دارند. سال جاری ارزش ارزهای ملی در برابر دلار کاهش یافته و این کاهش اثرات بسیار منفی برای آن اقتصادها داشته است.

ذخایر ارز خارجی اقتصادهای نوظهور در سال جاری کاهش یافته زیرا دولت ها کسری حساب جاری خود را با این ذخایر تامین کرده اند و نیز بانک های مرکزی برای دفاع  ارز ملی از این ذخایر بهره بده اند.

حالا مدتی است پیش‌بینی شده بانک مرکزی آمریکا سال آینده تنها اندکی نرخ‌های بهره را بالا خواهد برد. این می تواند یک خبر خوب باشد اما در هر حال نرخ های بهره در آمریکا بسیار بالاتر از ابتدای سال جاری خواهد بود. جهت حرکت شاخص دلار سال آینده چه صعودی باشد چه نزولی، سال آینده بازار ارزهای معتبر دچار بی ثباتی خواهد بود و اثرات این بی ثباتی بر دیگر بازارها مشاهده خواهد شد.

سال جاری عملکرد بورس آمریکا، بازار طلا، بازار فلزات پایه و برخی بازارهای دیگر منفی بوده و در مقابل، شاخص دلار رشد کرده است. در هفته ها و ماه های آینده نه درباره سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا قطعیت وجود دارد و نه درباره عملکرد بازارها. در نتیجه رویکرد احتیاط‌آمیز سرمایه گذاران ادامه پیدا خواهد کرد.

روندهای کلان

سال جاری بانک های مرکزی به سرعت نرخ های بهره را بالا برده اند تا تورم را مهار کنند. سال آینده این سرعت کم خواهد شد و بانک‌های مرکزی مدتی نظاره‌گر تاثیر افزایش نرخ‌های بهره خواهند بود. سال آینده اقتصاد جهان ثبات نخواهد داشت و بازارها تحت تاثیر تحولات اقتصادی قرار می گیرند. روندهای کلان در سال آینده شامل ضعف اقتصادهای بزرگ، تورم‌های بالا، کند شدن افزایش نرخ های بهره، تداوم تنش بین روسیه و غرب و افت و خیز های بزرگ در شاخص‌های مالی، قیمت مواد خام و ارزش ارزهای گوناگون خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در دوازده ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24