Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

سال گذشته میلادی بسیاری از سرمایه گذاران دچار سردرگمی بودند و با توجه به تحولاتی که امسال رخ خواهد داد به نظر می رسد بر ابهام ها افزوده می شود و تصمیم گیری بسیار سخت تر خواهد بود. برخی عوامل کلان وجود دارند که توجه به آنها می تواند تااندازه ای از سردرگمی ها بکاهد. در مطلب حاضر به پنج مورد از این عوامل اشاره شده است.

حرکت در تاریکی و روی زمین لغزنده!

بورس24 : امروز بازارها آرام بوده اند و به نظر می رسد سرمایه گذاران در آغاز یک سال پرحادثه، مشغول ارزیابی شرایط هستند. امروز نوسان شاخص های مالی در بورس های بزرگ، قیمت نفت، قیمت فلزات پایه و طلا محدود بوده و داده هایی که از بخش تولید کارخانه ای آمریکا و اروپا منتشر شده نشان داد رقم شاخص زیر 50 است یعنی فعالیت ها در حال کاهش بوده است. در مطلب حاضر چند موضوع که سرمایه گذاران باید به آنها توجه ویژه داشته باشند تا بهتر تصمیم گیری کنند اشاره شده است.

سال 2021 سال رشد تورم و سال 2022 سال نگرانی درباره رخ دادن رکود در اقتصادهای غربی بود. همچنین سال گذشته برخلاف پیش بینی ها تورم کاهش یافت و وضعیت اقتصادهای غربی بحرانی نشد. سال پیش عملکرد بورس آمریکا و برخی بورس های دیگر خوب بود.

نخستین موضوع مهم، بدهی است. نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی یک معیار مهم است که باید به همراه هزینه های دولت مورد توجه قرار گیرد. بانک مرکزی آمریکا نمی تواند نرخ های بهره را برای مدتی طولانی بالا نگه دارد بنابراین سال جاری این نهاد کاستن از نرخ های بهره را شروع خواهد کرد حتی اگر ریسک رشد تورم وجود داشته باشد. به همین دلیل است که قیمت طلا، بیت کوین و .. در حال رشد است.

دومین موضوع، دستمزدهاست. فشارهای تورمی دهه 1970 عمدتا حاصل سیاست های پولی انبساطی در انگلستان و آمریکا بود و پس از آن شوک نفتی سال 1973 رخ داد. پس از آن چرخه معیوب رشد دستمزدها، رشد تورم شروع شد. به همین دلیل است که بازارهای مالی از رشد نرخ بیکاری خشنود می شوند و بانک های مرکزی آن را می پذیرند زیرا نرخ بالاتر بیکاری از رشد دستمزدها و تورم جلوگیری می کند و اجازه می دهد نرخ های بهره کاهش یابد. بطور مشابه، رشد نرخ بیکاری می تواند آغاز یک معزل بزرگ باشد. بانک های مرکزی سال جاری برای متوازن کردن وضعیت بازار کار و اقتصاد با چالش مواجه خواهند بود.

سومین موضوع، وضعیت سهام هفت غول فناوری است. تغییرات قیمت سهام تسلا، اپل، آلفابت، آمازون و .. سال جاری میلادی از کاهش نرخ های بهره تاثیر می پذیرد. اگر سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا با انتظار سرمایه گذاران سازگار نباشد شاهد تحولاتی در بورس خواهیم بود و آینده مبهم تر خواهد شد. ارزش بازار هفت غول فناوری 12 هزار میلیارد دلار است. تغییرات بزرگ در قیمت سهام این شرکت ها بورس را متلاطم می کند.

چهارمین موضوع، منحنی بازده اوراق خزانه است. این منحنی بار دیگر در حال کاهش است اما هنوز هم وارونگی منحنی در آمریکا و بریتانیا وجود دارد یعنی بازده اوراق 10 ساله پایین تر از اوراق 2 ساله است. این وارونگی نشانه هشدار برای رخ دادن رکود در آینده است. گاه وارونگی به رکود منتهی نمی شود اما احتمال رکود باید در نظر گرفته شود. نمایان شدن نشانه های رکود سبب تغییر رفتار سرمایه گذاران و سیاست های پولی بانک های مرکزی می شود و از پیش بینی پذیری بازارها می کاهد.

پنجمین موضوع، قیمت مواد خام است. وضعیت بورس به شکلی است که گویی اقتصاد "فرود نرم" خواهد داشت اما وضعیت بازار اوراق قرضه از "فرود سخت" حکایت دارد. در این میان، سرمایه گذاران در بازار مواد خام دچار سردرگمی هستند. ضعف بازار نفت از رکود در آینده حکایت دارد. نوسان قیمت مس که معیاری از وضعیت اقتصاد جهان در آینده است اخیرا بزرگ نبوده است و رشد قیمت طلا به این معناست که در آینده شاهد رکود تورمی خواهیم بود. بدین ترتیب پیام هایی که از بازار سهام، بازار اوراق قرضه و بازار مواد خام منتشر شده متضاد هستند. درباره سیاست های پولی بانک های مرکزی نیز قطعیت وجود ندارد و به نظر می رسد بانک های مرکزی و سیاستمداران بیش از آنکه به رکود توجه کنند نگران تورم هستند.

سال جدید، سال گذار به نظم جدید اقتصادی

به دلیل کاهش نرخ های تورم در آمریکا و اروپا به نظر می رسد بانک های مرکزی در آستانه پایین آوردن نرخ های بهره هستند. بانک مرکزی آمریکا پیش بینی کرده در سال جاری سه بار نرخ های بهره را پایین خواهد آورد. خوشبینی درباره کاهش نرخ های بهره به رشد بورس ها منجر شده است اما یک واقعیت مهم این است که کاهش نرخ های بهره تدریجی خواهد بود و این یعنی برای مدتی طولانی شرکت ها، مصرف کنندگان و کشورها با نرخ های بالای بهره مواجه خواهند بود و اثرات نرخ های بالای بهره سال جاری بیشتر نمایان می شود.

بالا بودن نرخ های بهره هزینه استقراض را بالا می برد و سبب دشواری های مالی برای تمامی بازیگران اقتصاد می شود. استقراض کنندگان باید بدهی های خود را از نو مدیریت کنند و این کار از پیش در برخی اقتصادهای نوظهور شروع شده است. همچنین در آمریکا موارد اعلام ورشکستگی شرکت ها افزایش یافته است.

همانطور که توضیح داده شد سال جاری سال تحولات بزرگ است و تصمیم گیری درست آسان نیست.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24