Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در هفته جاری بازارها آرام بوده اند و به نظر می رسد سرمایه گذاران تمایلی به اقدام ندارند. بررسی وضعیت بورس ها و بازارهای دیگر برای درک روندها و تصمیم گیری درست ضروری است. عوامل متعدد بر بازارها اثر می گذارند و نیز باید برای رویدادهای غیرمنتظره آمادگی داشت. در مطلب حاضر به عملکرد بورس های بزرگ و بازار نفت در ماه گذشته میلادی و دیدگاه ها درباره آینده اشاره شده است.

توصیف وضعیت بورس های بزرگ و بازار نفت

بورس24 : این هفته بازارهای مالی، بازار مواد خام و بازار ارزهای معتبر نسبتا آرام بوده اند و این درحالیستکه داده های مهم از اقتصاد آمریکا، اروپا و چین منتشر شده است و انتظار می رفت هیجان در بازارها شدید باشد. به نظر می رسد سرمایه گذاران تمایلی به پذیرش ریسک ندارند و ترجیح می دهند صبر کنند تا ابهام ها رفع شود. در واقع دلیل اصلی آرامش کنونی، ابهام هایی است که درباره افق سیاست های پولی بانک های مرکزی و برنامه های دولت چین وجود دارد. اظهارنظرهای مقامات بانک مرکزی آمریکا و محتوای گزارش ها از اقتصاد سرنخی از سیاست های پولی به دست نداده و تردیدها رفع نشده است. همچنان این باور وجود دارد که شروع کاهش نرخ های بهره در آمریکا اواسط سال جاری میلادی است.

سرمایه گذاران باید برای نوسان های بزرگ در شاخص های مالی و قیمت مواد خام در ماه ها و فصول آینده آماده باشند زیرا حتی اگر اتفاقات غیرمنتظره رخ ندهد در ماه های آینده سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا و برخی بانک های مرکزی دیگر معکوس می شود و تاثیر این تحول بر بازارها بزرگ خواهد بود. در ادامه به وضعیت بورس ها در اقتصادهای بزرگ و وضعیت بازار نفت اشاره می کنیم.

صعود بورس ها

عملکرد برخی بورس های بزرگ از جمله بورس آمریکا ماه گذشته که دیروز پایان یافت مثبت بود البته نمودار تغییرات شاخص ها مسطح شده و رشد هفته های قبل ادامه نیافته است. رفتار سرمایه گذاران از سیاست های پولی بانک مرکزی تاثیر می پذیرد و بانک مرکزی برمبنای وضعیت اقتصاد درباره نرخ های بهره تصمیم می گیرد. در هفته های اخیر داده هایی که نشان می دهند اقتصاد آمریکا مستحکم است و فشارهای تورمی کاملا مهار نشده اند بیش از داده هایی بوده اند که از سرد شدن اقتصاد حکایت دارند. به همین دلیل مقامات بانک مرکزی تاکید کرده اند که قبل از شروع کاهش نرخ های بهره باید نشانه هایی از مهار قطعی تورم و سرد شدن اقتصاد نمایان شود.

روز گذشته یک معیار از وضعیت تورم که بسیار مورد توجه بانک مرکزی است منتشر شد و در این گزارش به کاهش نرخ تورم اشاره شده بود. همچنین مصرف شخصی ماه پیش رشد کندتر داشته است. اینها خبرهای مثبت هستند زیرا سرد شدن اقتصاد و مهار تورم به بانک مرکزی امکان می دهد از اواسط سال جاری پایین آوردن نرخ های بهره را شروع کند. البته مجموعه داده هایی که اخیرا منتشر شده نشان می دهد هنوز برای معکوس کردن سیاست های پولی زود است.

عده ای از تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی نباید کاستن از نرخ های بهره را به تعویق اندازد زیرا ریسک رکود افزایش خواهد یافت اما بانک مرکزی بسیار محتاط رفتار می کند و شاید اولین کاهش نرخ های بهره ماه سپتامبر باشد. این یک سناریوی منفی برای بورس و اقتصاد است. در اروپا وضعیت اقتصاد نگران کننده است و احتمالا در نیمه دوم سال جاری میلادی کاهش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلستان شروع خواهد شد. عملکرد بورس آلمان در ماه قبل مثبت بود. گزارش هایی که از بازده شرکت های بورسی در اروپا منتشر شده نشان می دهد وضعیت آنها خوب نبوده است. اگر تغییری در این وضعیت رخ ندهد افق بورس ها منفی خواهد بود.

صعود نفت!

وضعیت بازار نفت در چهار هفته گذشته بد نبوده و عملکرد بازار مثبت است. عواملی که بر بازار تاثیر گذاشته اند نیروی تقریبا برابر دارند و قیمت ها در یک ماه اخیر تنها 4 دلار رشد کرده است. تنش ها در خاورمیانه، وضعیت اقتصاد چین، سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی اروپا، برنامه های اوپک پلاس و تغییرات ذخیره نفت آمریکا بیشترین تاثیر را بر بازار نفت دارند.

تنش ها در خاورمیانه ادامه دارد و ممکن است در هفته های آینده بر شدت آنها افزوده شود. فعلا یک عامل مهم رشد قیمت ها همین تنش هاست و اگر این تنش ها کاهش یابد قیمت نفت به میزان چشمگیر کاهش خواهد یافت. هنوز اختلال جدی در صادرات نفت از خاورمیانه رخ نداده است. وضعیت اقتصاد چین همجنان نگران کننده است و دولت قصد ندارد تدابیر فراگیر برای حمایت از اقتصاد و بالا بردن نرخ رشد اقتصاد اتخاذ کند. بر همین مبنا عده ای معتقدند قیمت نفت در ماه های آینده پایین تر از اکنون قرار خواهد داشت.

موسسه وود مک کینزی در یک گزارش پیش بینی کرده تقاضای جهانی برای نفت سال جاری 1.9 میلیون بشکه رشد خواهد کرد. این رقم نزدیک به رقمی است که اوپک برای رشد تقاضای جهانی پیش بینی کرده است. بخشی بزرگ از رشد تقاضای جهانی در سال جاری از چین و هند نشات می گیرد.

سال جاری نرخ رشد اقتصاد چین پایین تر از سال گذشته است اما در هند رشد اقتصاد بالا خواهد بود. اگر به هر دلیل تقاضای این دو اقتصاد بزرگ برای نفت رشد کم داشته باشد بازار نفت زیر فشار قرار خواهد گرفت.

اوپک پلاس فعلا قصد ندارد برنامه جدید برای کاستن از عرضه اجرا کند. این اتئلاف از سال 2022 برنامه هایی برای حمایت از قیمت ها اجرا کرده است. اوپک معتقد است حداقل در دو دهه آینده تقاضای جهانی برای نفت رشد می کند درحالیکه آژانس بین المللی انرژی معتقد است در پایان دهه حاضر یعنی سال 2030 تقاضا به اوج می رسد و سپس کاهش شروع خواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی معتقد است سال جاری تقاضای جهانی برای نفت رشد 1.22 میلیون بشکه ای خواهد داشت درحالیکه از دید اوپک رشد تقاضا 2.25 میلیون بشکه خواهد بود. در یک نظرسنجی خبرگزاری رویترز، تحلیلگران میزان رشد تقاضا برای نفت در جهان در سال جاری را بین یک تا 1.5 میلیون بشکه پیش بینی کرده اند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24