Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

درحالی‌که کاهش عرضه نفت در آخر هفته گذشته به دلیل وقوع آتش‌سوزی گسترده در آلبرتای کانادا ادامه یافت، قیمت نفت امروز در معاملات اولیه آسیایی حدود ٢ درصد افزایش داشت. آتش‌سوزی موجب تعطیلی نیمی از ظرفیت گسترده شن‌های نفتی کانادا شده است...

قدرتنمایی خودرویی ها یک روزه بود!

بورس24 :بازار سرمایه در روز جاری کم رونق، کسالت‌آور و در باطن منفی اما در ظاهر مثبت بود. در ابتدای معاملات شرایط بازار مناسب‌تر می‌نمود. نمادهای خودرویی در غیاب گروه خودروسازی سایپا که روز گذشته به‌منظور اعلام پیش‌بینی سود جدید سال 1395 متوقف شد، شروع نسبتاً متعادلی داشتند لیکن با روشن شدن این موضوع که سهام افزایش سرمایه زامیاد از طریق شرکت سپرده‌گذاری به موجودی سهام سهامداران این شرکت اضافه‌شده و قابل نقل‌وانتقال است، این نماد با صف فروش سنگینی مواجه شد که گروه خودروسازی و کلیت بازار را هم تحت تأثیر قرار داد.

ظاهراً این موضوع در نماد سایپا هم رخ‌داده لیکن به دلیل بسته بودن آن، عملاً سهامداران این شرکت‌ها قادر به انجام کاری نیستند. بسته شدن نماد سایپا در روز گذشته و منظور شدن سهام افزایش سرمایه آن در روز جاری به موجودی سهام سهامداران، اتفاق از سوی بعضی سایت‌های خبری به فرار روبه‌جلو تعبیر شده بود! نماد ایران‌خودرو نیز که با تعادل کار خود را آغاز کرده بود در اواخر وقت به‌صف فروش رسید و در زمان خاتمه فعالیت بازار بیش از 9 میلیون سهم آن همچنان در صف فروش باقی ماند. در این گروه بسیاری از نمادها تحت تأثیر قرارگرفته و در دامنه منفی معامله شدند البته نمادهای معدودی هم همچنان مثبت بودند و چند سهم صف خرید خود را هم حفظ کردند. درنهایت این صنعت با ارزش معاملات حدود 56 میلیارد تومانی رتبه اول در میان صنایع بورسی از حیث ارزش معاملات همانند بسیاری از روزهای اخیر را از آن خود کرد. صنعت فلزات اساسی امروز مجموعاً شرایط خوبی از خوب به نمایش گذاشت ارزش معاملات این صنعت در حدود 27 میلیارد تومان و رتبه دوم پس از صنعت خودرو در بورس اوراق بهادار تهران بود. در نمادهای مطرح این صنعت، فولاد مبارکه و ملی مس منفی، ولیکن فولاد آلیاژی ایران، مس شهید باهنر و فولاد خوزستان مثبت بودند. در فرابورس نیز ذوب‌آهن اصفهان منفی اما فولاد ارفع و هرمزگان مثبت بودند. نمادهای کانی فلزی امروز با ارزش معاملات 24 میلیارد تومان و تشکیل صف خرید برای نمادهای معدنی و صنعتی گل گهر، توسعه معادن و فلزات، معادن بافق و توسعه صنعتی و معدنی صبا نور تشکیل صف خرید را هم تجربه کردند اما صنعتی و معدنی چادرملو در این میان منفی بود. صنعت سرمایه‌گذاری در رتبه چهارم پس از سه صنعت پیش‌گفته با ارزش معاملات حدود 13 میلیارد تومانی قرار داشت که عمدتاً ماحصل معاملات پرحجم سرمایه‌گذاری سایپا بود. شب گذشته اخباری در فضای مجازی مبنی بر موافقت مجلس با افزایش سرمایه بانک‌های دولتی و نیز بازپرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها با انتشار اوراق بدهی (نظیر اسناد خزانه) منتشر شد که البته صحت آن در زمان انتشار خبر هم موردتردید بود. بر اساس این شایعه، بانک‌ها امروز در ابتدای وقت نسبتاً مناسب ظاهر شدند ولیکن فضای مناسب این نمادها تدریجاً افول کرد و در اواخر وقت بعضاً به دامنه منفی هم کشیده شدند البته قیمت‌های پایانی بعضی نمادهای مطرح همچون بانک صادرات و تجارت به دلیل معاملات خوب صورت گرفته در نیمه اول زمان معاملات، اغلب مثبت بسته شد.

نماد بانک سرمایه امروز با صف خرید ولیکن نماد پست‌بانک با صف فروش مواجه بودند این دو نماد به دلیل سرمایه و سهام شناوری نسبتاً پایین اغلب موردتوجه سفته‌بازان قرار دارند. ارزش معاملات این صنعت به حدود 11 میلیارد تومان و از حیث رتبه در رده پنجم قرار گرفت. شاخص کل در ابتدای وقت تحت تأثیر معاملات صورت گرفته بر روی نمادهای مخابرات و ارتباطات سیار (همراه اول) جهش خوبی داشت لیکن از حوالی ساعت 9:30 روند شاخص معکوس شد و با شیب ملایمی تا پایان وقت به نزول خود ادامه داد و درنهایت با رشد ضعیف 61 واحدی به‌سختی خود را در دامنه مثبت حفظ کرد ارزش معاملات نیز چندان دلچسب نبود و در بورس و فرابورس مجموعاً به حدود 500 میلیارد تومان رسید که البته بیش از 100 میلیارد تومان از معاملات صورت گرفته در روز جاری مربوط به اوراق بدهی و صندوق‌های زمین و ساختمان بود حدود 20 میلیارد تومان هم از معاملات صورت گرفته در بازار بلوک انجام شد. همان‌گونه که در ابتدای گزارش عنوان شد می‌توان گفت معاملات کم‌رمق روز جاری تنها به مدد معدود نماهای استخراج کانی غیرفلزی و مخابرات توانست شاخص را از منفی شدن برهاند.

در ادامه انتشار صحبت‌های کارشناسان بازار سرمایه در خصوص شرایط فعلی حاکم، محمد احمد زاد اصل در پاسخ به این پرسش که دلیل رشد صنعت خودرو هم‌زمان با اجرای برجام باوجود تداوم سایه سنگین رکود بر فضای کسب‌وکار و کمبود نقدینگی چه بود؛ پاسخ داد: در گروه خودرویی‌های بورس اگرچه ارزش ذاتی و جایگزینی در برخی شرکت‌ها وجود دارد، اما قیمت سهام در این گروه در ماه‌های اخیر اندکی بدون دلیل و بی‌رویه با رشد غیرمنطقی مواجه شد. از سویی دیگر شائبه انعقاد قراردادهای جدید خارجی با خودروسازان داخلی باعث تشدید این روند رشد غیرمنطقی شد و این در حالی است که هیچ‌یک از این قراردادها تاکنون منجر به ورود جریان نقد عملیاتی در بنگاه‌ها نشده است. هنوز در فضای رکود فعلی صنایع داخلی ازجمله خودروسازان با پس رفت مواجه هستند و ازاین‌رو با توجه به وجود صنایع بزرگ بنیادی در بروس تهران تلقی لیدر بودن صنعت خودرو بی‌معنی است. بر همین اساس در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو برای سفته‌بازی و نوسان گیری در کوتاه‌مدت مناسب بوده، اما ازنظر بنیادی نمی‌تواند انتظارات سرمایه‌گذاران را برآورده کند. علاوه بر تداوم سایه سنگین رکود بر کسب‌وکار در فضای سیاسی کشور نیز همچنان سیاست یکی به نعل و یکی به میخ در دستور کار قرارگرفته و ازاین‌رو سرمایه‌گذاران و معامله گران بازار سرمایه در انتظار مشخص شدن چشم‌انداز افق اقتصاد سیاسی ایران با آغاز فعالیت مجلس جدید و تبیین جایگاه جریان‌های فکری و حزبی مختلف در قوه مقننه و نحوه تعامل آن با دولت هستند تا بتوانند ارزیابی دقیق‌تری از ریسک‌های سیستماتیک داشته باشند احمد زاد اصل بابیان اینکه باوجود منفی بودن روند بازار سهام اما این روند برای کلیت معاملات بورس چندان آزاردهنده نیست، عنوان کرد: اگر قرار باشد معامله گران نظاره‌گر بازار سهام متعادل و رو به مثبت باشند، باید چنین بازاری به اتکای صنایع بنیادین همچون معادن، نفت و پتروشیمی به‌عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور شکل گیرد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ورود بازار سهام به فصل مجامع شرکت‌های بورسی گفت: در این دوره به دلیل وجود شرایط رکود انتظار چندانی برای ارائه گزارش‌های عملکردی خیره‌کننده وجود ندارد. هرچند اغلب بودجه‌های عملکردی شرکت‌ها توانستند پیش‌بینی خود را محقق کنند، اما همچنان اغلب خوش‌بینی‌ها در بودجه‌های شرکت‌ها نتوانسته محقق شود. به گفته وی در صنایع بنیادین بازار سهام هم‌اکنون صنعت پتروشیمی به‌عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین صنعت تأثیرگذار بر بازار سهام با بودجه‌های بدبینانه مواجه شده و حال‌آنکه پس از اجرای برجام بازار انتظار داشت که صنایع بورسی با تعدیل مثبت سود در گزارش‌های عملکردی و بودجه‌های برآوردی روبرو باشد احمد زاد اصل به تحولات مدیریتی شستا نیز اشاره کرد و گفت: با تغییر مدیرعامل شستا می‌توان امیدوار بود نگرانی‌ها و دغدغه‌های این مجموعه بزرگ و تأثیرگذار با تدابیر مدیریت جدید آن به‌آرامی حل‌شده و در مسیر روشنی بتوان انتظارات مجموعه تأمین اجتماعی و به‌تبع آن بازار سرمایه کشور را محقق کرد.

اخبار مهم بازارهای جهانی:

به نقل از رویترز، درحالی‌که کاهش عرضه نفت در آخر هفته گذشته به دلیل وقوع آتش‌سوزی گسترده در آلبرتای کانادا ادامه یافت، قیمت نفت امروز در معاملات اولیه آسیایی حدود 2 درصد افزایش داشت. آتش‌سوزی موجب تعطیلی نیمی از ظرفیت گسترده شن‌های نفتی کانادا شده است. تحلیلگران همچنین در حال بررسی خبرهای آخر هفته درباره تغییر وزیر نفت عربستان و برکناری علی النعیمی هستند. خالد الفالح، وزیر انرژی جدید عربستان معتقد به اصلاحات و قیمت‌های پایین نفت است. الفالح روز یکشنبه گفت، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان متعهد به تأمین تقاضا است و سیاست‌های نفتی باثبات خود را ادامه خواهد داد. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا روز یکشنبه در بازار نیویورک با یک دلار و 5 سنت، معادل 2.3 درصد افزایش به 45 دلار و 71 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت در بالاترین رقم به 45 دلار و 94 سنت رسید. قیمت نفت برنت هم پس از اوج‌گیری تا رقم 46 دلار و 48 سنت، با 85 سنت، معادل 1.9 درصد افزایش به 46 دلار و 22 سنت رسید. کارل لری، مدیر توسعه تجارت نفت و گاز در موسسه براست اند سالیوان گفت: «من مطمئن نیستم که قیمت نفت به 80 دلار برگردد، اما قیمت 50 دلار و بالاتر از آن محتمل به نظر می‌رسد.»

اخبار مربوط به بورس‌ها:

سیدعلی حسینی مدیرعامل شرکت بورس انرژی اظهار داشت: در تلاشیم برای شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس از طریق فروش اوراق سلف به میزان 300 میلیارد تومان تأمین مالی کنیم. فروش اوراق سلف برای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به سفارش این شرکت انجام می‌شود و در صورت طی مراحل قانونی، اوراق آن را تا یک ماه آینده عرضه می‌کنیم وی بابیان اینکه تاکنون 700 میلیارد تومان اوراق سلف برای شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی عرضه‌شده، ادامه داد: شرکت‌های پتروشیمی که محصولات خود را در بورس انرژی عرضه می‌کنند، می‌توانند نسبت به انتشار اوراق مالی مانند اوراق سلف اقدام کنند.

مطهره مروج مدیر ناشران سپرده‌گذاری مرکزی درباره آخرین آمار مربوط به کدهای جدید گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ماه گذشته 22 هزار کد سهامداری جدید در بازار سرمایه صادر کرد تا تعداد کدهای سهامداران این بازار به رقم 8 میلیون و 863 هزار کد برسد. در حال حاضر بیش از 4 میلیون و 520 هزار مرد و 2 میلیون و 88 هزار زن در بازار سرمایه کد سهامداری دریافت کرده‌اند، علاوه بر اینکه بیش از 36 هزار کد حقوقی و 590 کد سهامدار خارجی نیز صادرشده است. مروج اظهار بابیان اینکه 6389 نماد در بازار سرمایه ایران وجود دارد، اظهار داشت: درمجموع 409 نماد در بورس تهران، 497 نماد در فرابورس، 45 نماد در بورس کالا و 5438 نماد در بورس انرژی در پایان فروردین‌ماه سال 95 فعال بودند. وی درباره سهامداران فعال بازار سرمایه در فروردین‌ماه گفت: 210 هزار و 332 کد حداقل یک خرید، 22 هزار و 983 کد بیش از 50 خرید و 10 هزار و 712 کد بیش از 100 خرید را در ماه گذشته انجام دادند.

دکتر محسنی  مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اظهار داشت: بانک سامان نیز با رعایت استانداردهای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی توانست بعد از بانک‌های ملی و تجارت وارد فرایند تسویه وجوه معاملات بورس اوراق بهادار شود و هر بانکی که بتواند خدمات بهتری ازنظر فنی و مالی به فعالان بازار سرمایه ارائه دهد، می‌تواند وارد این فرایند شود. وی بابیان اینکه انتقال فرایند وظایف تسویه و پایاپای بورس کالا به شرکت سپرده‌گذاری ظرف چند روز آینده عملیاتی می‌شود، تصریح کرد: این شرکت ارتقاء کارایی فرایندهای تسویه وجوه معاملات را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است تا بتواند به‌خوبی از ظرفیت‌های موجود در نظام بانکی کشور استفاده کند. سمات به دنبال تضمین امنیت و کارآمدی بازار سرمایه ایران از طریق توسعه و بهینه‌سازی سازوکار تسویه معاملات با تمرکز برافزایش کارایی، کاهش ریسک و هزینه پایاپای و تسویه وجوه معاملات است که یکی از ابزارهای موجود برای نیل به این هدف،  توسعه همکاری‌ها با بازار پول و بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود در این زمینه است.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس طرح یک‌فوریتی عملیات بانکی بدون ربا برای اینکه مشمول اصل 85 قانون اساسی شود به رأی گذاشته شد که به تصویب رسید. این طرح دارای 67 ماده و شش فصل است باگذشت 30 سال از اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) اکنون لازم است قانون مزبور بر اساس تجارب به‌دست‌آمده موردبازنگری عمیق قرار گیرد. دریکی از مواد این طرح آمده است: کلیه بانک‌ها که بر اساس مجوز بانک مرکزی اجازه جذب سپرده از مردم را پیدا می‌کنند، موظف‌اند در سپرده گیری و ارائه تسهیلات، کلیه سیاست‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی بانک مرکزی ازجمله تودیع سپرده قانونی، رعایت نسبت کفایت سرمایه، انواع نرخ‌ها و نحوه پرداخت سود علی‌الحساب به سپرده‌گذاران، انواع نرخ سود و سهمیه‌های مربوط به ارائه تسهیلات به رشته‌های مختلف کسب‌وکار و سایر مواردی را که می‌تواند به کاهش قدرت تسهیلات دهی یا کاهش سودآوری بانک منجر شود رعایت کنند. همچنین در این طرح بانک‌ها موظف شده‌اند در قراردادهای وکالت که با سپرده‌گذاران منعقد می‌کنند بر التزام عملی خود به سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی تصریح کرده، وکالت سپرده‌گذاران را مبتنی بر شرط مذکور بپذیرد. همچنین این طرح خواستار این شده است که جذب هرگونه سپرده توسط بانک‌ها صرفاً در چارچوب مجوز صادره از سوی بانک مرکزی و دستورالعمل‌های آن مجاز باشد و صندوق‌های قرض‌الحسنه صرفاً در چارچوب عقد قرض‌الحسنه مجاز به جذب سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز می‌باشند.

رئیس‌کل بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس، خواستار توقف طرح بانکداری بدون ربا شده است. این در حالی است که امروز نمایندگان مجلس طبق اصل ۸۵ قانون اساسی تصمیم‌گیری درباره این طرح را به کمیسیون اقتصادی مجلس سپردند تا روند تصویب آن سرعت بیشتری بگیرد. بهروز بنیادی، نماینده راه‌یافته به مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد گفت: در حاشیه نشست دیروز نمایندگان مجلس دهم با رئیس‌کل بانک مرکزی و وزرای اقتصادی، ولی‌الله سیف از ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی خبر داد که در آن نسبت به این طرح نقدهای جدی مطرح‌شده است.  دولت و بانک مرکزی این طرح را قبول ندارند و احتمالاً مسکوت خواهد ماند؛ چون ایرادهای زیادی بر آن وارد است.

 نباید به بهانه کاستی‌ها، طرحی به‌نظام بانکی تحمیل شود که بر مشکلات فعلی بیفزاید.  طرح نمایندگان مجلس نهم، باعث تعمیق ناکارآمدی سیاست‌گذار پولی و درنهایت، سردرگمی بیشتر نظام بانکی می‌شود و در شرایطی که بانک‌های ما با مشکلات زیادی مواجه‌اند، این طرح نمی‌تواند تضمین کند که از مشکلات موجود کاسته خواهد شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز، گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه دوفوریتی تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری اعاده شده از شورای نگهبان را بررسی کردند. وکلای ملت پس از بحث و تبادل‌نظر و برای تأمین نظر شورای نگهبان تبصره ماده‌واحده این لایحه را حذف کردند. طبق این ماده‌واحده، مدت اجرای آزمایش قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386 و اصلاحات بعدی آن تا پایان سال 1395 تمدید می‌شود. همچنین طرح اصلاح ماده 241 لایحه قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت اعاده شده از شورای نگهبان موردبررسی قرار گرفت. وکلای ملت پس از بحث و تبادل‌نظر تبصره 2 این لایحه را به شرح زیر اصلاح کردند: هیچ فردی نمی‌تواند اصالتاً یا به نمایندگی از شخص حقوقی هم‌زمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا مؤسسات عمومی غیردولتی است به سمت مدیرعامل یا عضو هیئت‌مدیره انتخاب شود. متخلف علاوه بر استرداد وجوه دریافتی به شرکت به پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور محکوم می‌شود.

جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه مجلس با اشاره به نامه درخواست منتخبان مجلس دهم از رئیس مجلس برای بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس آینده، اظهار داشت: تا جایی که اطلاع دارم، پشت این درخواست، گرایی از سمت دولت بوده تا نمایندگان مجلس دهم این لایحه را بررسی و تصویب کنند. وی با تأکید بر اینکه قطعاً با ورود مجلس بعدی به موضوع لایحه برنامه ششم، اجرای آن به سال آینده موکول خواهد شد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد منتخبان تسلط و تجربه لازم را برای رسیدگی به این موضوع در اوایل کار نداشته باشند، به همین دلیل بررسی و رسیدگی به آن زمان‌بر خواهد شد. دولت باید ایرادات و اشکالات برنامه را احصاء و آن را اصلاح کند.

فرهاد پرورش مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران‌ایر) اظهار داشت: فعلاً مذاکرات ایران‌ایر با کمپانی ایرباس و کمپانی ATR که 50 درصد سهام آن در اختیار ایرباس است، ادامه دارد. یکی از موارد خیلی مهمی که در پیش‌قرارداد ایرباس‌ها و ATR‌ها مطرح‌شده، موضوع فاینانس است که دو طرف دراین‌باره رایزنی‌هایی داشته‌اند. یکی از وظایف کمپانی سازنده تأمین منابع مالی هواپیماها است‌، ضمن اینکه ایران‌ایر هم در حال رایزنی است که اگر فاینانسری با نرخ بهتر و شرایط مناسب‌تر و تعداد هواپیماهای بیشتر و دوره بازپرداخت طولانی‌تر پیدا کرد، آن را جذب کند. کمپانی ایرباس تلاش کرده است برخی بانک‌ها و همچنین سیستم‌های تأمین مالی در اروپا را برای این پروژه هماهنگ کند و طبق اطلاعات واصل‌شده، در کشورهای آلمان و نیز فرانسه، ‌کمپانی‌هایی را از طرف خود ‌فعال کرده‌اند؛ البته این هنوز به عقد قرارداد منتج نشده است، اما این چند بانک آلمانی و فرانسوی از سوی کمپانی سازنده در حال هماهنگی است تا فاینانس هواپیماها را بر عهده بگیرند. ما نیز (ایران‌ایر) با همکاری‌ وزارت راه و شهرسازی و قائم‌مقام وزیر راه در ‌امور بین‌الملل و تأمین مالی پروژه‌ها (فخریه کاشان)، با چندین کمپانی خارجی برای فاینانس هواپیماها‌ صحبت کرده‌‌‌ایم که البته با یکی از کمپانی‌های تأمین مالی، مذاکرات با روند مطلوبی در حال پیشرفت است‌. ‌ با یک شرکت فاینانسر خارجی تفاهم اولیه انجام‌شده و تقریباً به نتیجه رسیده‌ایم که ‌اگر قطعی شود، منابع این فاینانس در هر دو پروژه ایرباس و هواپیماهای ATR استفاده می‌شود. طبق این قرارداد، 15 درصد رقم قرارداد ‌از سوی ایران‌ایر پرداخت می‌شود و 85 درصد در قالب فاینانس خواهد بود؛ رایزنی‌ها‌ برای جذب فاینانس در سهم 85 درصدی، هم از سوی کمپانی ایرباس و هم از سوی ایران‌ایر انجام شود و طبیعی است، هرکدام مناسب‌تر باشد، برای جذب آن اقدام می‌کنیم.

سردار عبادالله عبدالهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) اظهار داشت: ایجاد هاب تولید هم‌زمان آب و برق پیشنهادی بود که از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) به دولت ارائه شد و هنوز منتظر تصمیم دولت برای ایجاد عسلویه آب و برق هستیم. این توانمندی در قرارگاه وجود دارد که با هماهنگی کامل با مجموعه وزارت نیرو بتوانیم نسبت به ایجاد نیروگاه‌های حرارتی برق در نوار ساحلی جنوب کشور، علاوه برافزایش ظرفیت تولید برق به‌منظور پوشش مطلوب نیاز داخل و رشد توانمندی کشور در صادرات برق، با نصب تجهیزات آب‌شیرین‌کن و استفاده از حرارت واحدهای نیروگاهی اقدام به شیرین سازی آب دریا کنیم. شهرها و روستاهای جنوبی کشور هنوز درزمینهٔ دسترسی مطلوب به آب شرب با مضیقه‌هایی مواجه هستند، با این کار می‌توانیم بدون مصرف سوخت اضافه در تأسیسات آب‌شیرین‌کن و تنها با استفاده از حرارت بازیافتی نیروگاه‌های حرارتی، علاوه بر تأمین نیاز سواحل جنوبی کشور، با احداث خطوط انتقال، نیاز شرب و صنعت مناطق مرکزی را نیز تأمین کنیم. مطالعات اولیه بر روی این کار انجام‌شده که نشان می‌دهد انجام چنین کاری شدنی است اما منتظر تصمیم دولت هستیم و اگر اراده قوای مجریه کشور بر ایجاد چنین سازمان‌دهی تولید هم‌زمان آب و برق بود، آنگاه اقدام به انجام مطالعات جامع و تعین میزان سرمایه‌گذاری لازم خواهیم کرد.

باگذشت کمتر از یک سال از افزایش ۱۵ درصدی قیمت گاز طبیعی مشترکان خانگی و تجاری، طرح جدید گرانی دوباره بهای این حامل انرژی پرطرفدار بار دیگر در دولت کلید خورد. حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز با تائید ارسال سناریوهای افزایش قیمت گاز طبیعی مشترکان خانگی و تجاری، گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه تغییری در تعرفه و قیمت‌های فروش گاز به مشترکان خانگی و تجاری اتخاذ نشده است. فعلاً برنامه‌ای برای افزایش قیمت گاز نداریم، اما سناریوهای مختلف اصلاح قیمت گاز به دولت ارسال‌شده و در دست مطالعه است. درصورتی‌که یکی از سناریوهای افزایش قیمت گاز طبیعی در هیئت دولت مصوب و ابلاغ شود، شرکت ملی گاز این سناریو را اجرایی خواهد کرد.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

سید محمد عباس زادگان مدیرعامل بیمه تجارت نو سهامداران اصلی این شرکت را بانک تجارت و پست‌بانک و چند شرکت سرمایه‌گذاری اعلام و تصریح کرد: قصد داریم در حوزه‌های مغفول مانده ازنظر صنعت بیمه کشور فعالیت‌های خود را آغاز کنیم که یکی از این بخش‌ها بیمه روستائیان است، روستائیان به دلیل عدم دسترسی به درآمد و نقاط توسعه‌یافته معمولاً از دریافت خدمات بیمه‌ای محروم هستند. وی از برنامه‌ای برای پوشش بیمه روستائیان برای زمان بازنشستگی و تکمیل درمان خبر داد و افزود: براین اساس از طریق ۱۴ هزار واحد روستایی پست‌بانک، پوشش‌های موردنیاز روستاییان را ارائه خواهیم کرد.وی از برنامه‌ای برای پوشش جدید ریسک‌های انرژی خبر داد و گفت: توسعه اقتصادی کشور به‌شدت به بخش انرژی وابسته است و این بخش بزرگ‌ترین مزیت کشور است ولی متأسفانه همه ریسک‌های آن‌ها پوشش داده نشده، بنابراین آموزش‌های بیمه‌ای به افراد تحصیلکرده برای بهره‌گیری از آن‌ها موردتوجه قرارگرفته است. همچنین بهره‌گیری از توانمندی افراد فعال در بخش انرژی در خارج از مرزها در دستور کار است. عباس زادگان، اظهار امیدواری کرد که شرکت‌های خارجی بتوانند بخشی از سهام بیمه تجارت نو را خریداری کنند زیرا این شرکت به دلیل تازه تأسیس بودن دارای صورت‌های مالی شفاف و عدم زیان انباشته است که باعث شده شرکت‌های بیمه غیر ایرانی، این شرکت را بر سایر شرکت‌های بیمه ایرانی ترجیح بدهند. وی به نارضایتی مردم از فرآیند پرداخت خسارت به دلیل نحوه تشخیص و روش پرداخت اشاره کرد و افزود: حضور درصحنه حادثه بلافاصله پس از وقوع و ارزیابی در محل همچنین پرداخت خسارت به‌صورت الکترونیک، در دستور کار است، ضمن این‌که فرصت شکایت هم همچنان باقی خواهد بود که البته این سیستم برای بخش درمان هم عملیاتی خواهد شد. عباس زادگان از برنامه این شرکت برای احیای خدمات بانک- بیمه ازجمله بیمه‌های اعتباری خبر داد و گفت: یک مطالعه یک‌ساله روی پوشش بیمه‌های اعتباری بدون هرگونه عجله و شتاب انجام خواهد شد تا با ارائه این پوشش، وام گرفتن مردم از بانک‌ها تسهیل و از طریق ارائه پوشش‌های اعتباری، بخشی از وثایق مردم آزاد شود. وی همچنین به طراحی پوشش جدیدی از بیمه عمر و دریافت تأییدیه آن از بیمه مرکزی اشاره کرد و افزود: بیمه عمر انفرادی تحت عنوان مهربان زندگی و بیمه عمر گروهی تحت عنوان مهریار زندگی تا خردادماه سال جاری عرضه خواهد شد. عباس زادگان بابیان این نکته که سرمایه این شرکت ۲۵۰ میلیارد تومان است، اعلام کرد که تجارت نو قصد دارد تا با جذب سرمایه‌های خارجی، در یک پروسه سه‌ساله سرمایه خود را تا چهار هزار میلیارد تومان افزایش دهد.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

محمد خزاعی معاون وزیر و رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی فنی ایران  و هنک کانت وزیر اقتصاد انرژی هلند امروز سند همکاری دوجانبه اقتصادی را به امضا رساندند که بر اساس آن  اقدامات و تحولاتی که باید دو طرف انجام دهند. همچنین دو طرف باید تعهدات خود را طبق سند انجام دهند این در حالی است که در آن موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری در ماه اوت به سرانجام خواهد رسید. آژانس بیمه صادراتی هلند کار پوشش بیمه‌ای را درزمینهٔ کشاورزی و آب و انرژی همکاری بندری و فرودگاهی بهبود فضای کسب‌وکار مبارزه با پولشویی شروع کرده است.

محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در دیدار با "گارسیا لیگاز"، وزیر مشاور تجارت خارجی اسپانیا گفت: اسپانیا مایل به پوشش بیمه‌ای سرمایه‌گذاری در ایران بدون هیچ محدودیت و سقفی است. همکاری‌های فی‌مابین اقتصادی، سرمایه‌گذاری در بخش قطعات و لوازم خودرو، صنعت توریسم، پتروشیمی، نفت و گاز و همکاری‌های مالی به‌ویژه پوشش‌های بیمه‌ای موردعلاقه طرفین است. وزیر مشاور تجارت خارجی اسپانیا از علاقه‌مندی برخی شرکت‌های بیمه‌ای کشورش برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایران و تأسیس بیمه خبر داد. اسپانیا آمادگی دارد پوشش‌های لازم را برای تأمین منابع مالی موردنیاز برای سرمایه‌گذاری در ایران فراهم نماید. سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی به دلیل داشتن شرکت‌های قوی که هم‌اکنون در کشورهای مختلف دنیا ازجمله آمریکا فعالیت می‌کنند برای ما مهم است. کشورش تجربیات بسیار خوبی درزمینهٔ توریسم و زیرساخت‌های آن دارد و آماده است در این بخش نیز در ایران سرمایه‌گذاری کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: یکی از شرکت‌های تجاری عمان در حال ایجاد مرکز تجاری در کرمان است که برای این کار 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. وی همچنین با اشاره به پایانه صادراتی در حدفاصل کرمان و هرمزگان گفت: در پایانه صادراتی یادشده عمانی‌‌ها مشارکت دارند و بخشی از منابع این پروژه را به میزان 20 میلیون دلار تأمین می‌کنند. این پایانه صادراتی قابلیت صادرات محصولات کشاورزی ایران به‌ویژه مناطق جیرفت و کهنوج که به‌عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی به‌حساب می‌آید را دارد. عمان می‌تواند کالاهای ما را از طریق بندر صحار به سایر کشورها صادر کند که این موضوع علاوه بر اینکه بازار جدیدی به روی ایران فراهم می‌کند زمینه توسعه کار صنایع و تولیدکنندگان داخلی را فراهم می‌کند. کشورهای بحرین، قطر، عربستان و کویت بازارهای جدیدی خواهند بود که ایران می‌تواند از طریق بندر صحار و همکاری با عمان به آن‌ها دسترسی پیدا کند که در حال حاضر صادرات به این کشورها نداریم. ‌ ایران به کشورهای آفریقایی نیز برای صادرات محصولات خود دسترسی دارد اما این کشور با توجه به ارتباطات خاص خود امکان توسعه این روابط را برای ایران فراهم می‌کند.

هیئت تجاری 36 نفره مالزی متشکل از مدیران و نمایندگان 27 شرکت بخش خصوصی مالزی صبح امروز عازم تهران شد تا با شرکای تجاری خود برای توسعه مناسبات و یا آغاز روابط به رایزنی بپردازند. این شرکت‌ها درزمینهٔ تجهیزات فراساحلی نفت و گاز، پمپ‌های هوا، سیستم‌های کنترل و نگهداری، تجهیزات فلزکاری، قطعات یدکی ماشین‌آلات، مواد شیمیایی، شوینده، تجهیزات پزشکی، تجهیزات بیمارستانی، سیستم‌های خون‌گیری، خدمات پزشکی، محصولات پلاستیکی، در و پنجره شیشه‌ای، کف‌پوش، محصولات ساختمانی آلومینیومی، درهای کرکره‌ای، مصالح ساختمانی، وسایل روشنایی، کابل‌های برق، مواد جلوگیری از خوردگی فلزات و عایق، ادویه، مواد آشامیدنی و آب‌میوه، رنگ‌های طبیعی خوراکی، شیرینی و شکلات، لبنیات و بستنی، روغن مارگارین و محصولات یک‌بارمصرف پزشکی فعالیت دارند.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی عنوان کرد: با توجه به تحمیل هزینه‌های هنگفت به شرکت‌های صادرکننده جهت ارسال محموله صادراتی به کشور روسیه، تاکنون این مجموعه‌ها موفق به صادرات محصولات تولید خود به کشور مذکور نشده‌اند. با توجه به اعمال تعرفه 25 درصدی گمرک برای صادرات محصولات لبنی، هزینه‌های عمده و خرده‌فروشی حداقل 25 درصدی و هزینه حمل 10 درصدی درمجموع شرکت‌های صادرکننده محصولات لبنی ناچار به پرداخت هزینه 60 درصدی برای انجام این امر هستند که با توجه به قیمت فروش محصولات در بازارهای هدف صادراتی در کشور روسیه در محدوده 93 سنت، صادرات محصولات به این کشور مقرون‌به‌صرفه نمی‌باشد. وی بابیان اینکه در حال حاضر میان قیمت فروش محصولات لبنی در کشور روسیه و هزینه‌های صادرات آن، حدود 1000 تومان اختلاف قیمت وجود دارد، ادامه داد: قیمت فروش محصولات در بازار فروش کشور مذکور حتی هزینه خرید شیر از دامدار را تأمین نمی‌کند و در حال حاضر پس از ارسال یک کامیون پنیر و دو کامیون شیر خشک عملیات صادرات محصولات لبنی به کشور مذکور متوقف‌شده است.

روزنامه عمان آبزرور گزارش داد، مقامات ارشد ایران و عمان اخیراً گزینه‌هایی برای ایجاد شرکتی که در عمان ثبت خواهد شد و تنها مسئولیت آن صادرات گاز طبیعی به دیگر نقاط جهان خواهد بود را موردبحث قرار داده‌اند. مقامات دو کشور همچنین راه‌های اجرایی کردن خط لوله انتقال گاز ایران به عمان برای صادرات روزانه 28 میلیون مترمکعب گاز به این کشور را بررسی کردند. محمد بن حمد الرومحی، وزیر نفت و گاز عمان دراین‌باره گفت: «ایران و عمان درزمینهٔ قیمت نفت با یکدیگر همکاری خواهند کرد.» وی افزود، سفر وی به تهران باهدف بحث در خصوص موانع اجرایی شدن پروژه خط لوله انتقال گاز انجام‌گرفته است. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران نیز گفت، کره جنوبی قول داده تأمین مالی و خرید گاز از این پروژه را بر عهده بگیرد.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 236.2 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 265.4 میلیارد تومان رسید که سرامیک‌های صنعتی اردکان با 17.2 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و صندوق زمین و ساختمان نسیم با 50.4 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 55.8 میلیارد تومان و گروه فلزات اساسی با 26.7 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. شاخص کل بورس اوراق بهادار 61 واحد، شاخص قیمت 23 واحد و شاخص فرابورس 6 واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 77106 واحد و شاخص قیمت به 29070 واحد رسید. ارتباطات سیار (همراه اول) با 67 واحد بیشترین اثر مثبت و ایران‌خودرو با 43 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

فضای عمومی حاکم بر معاملات نمادهای صنعت سیمان امروز هم ضعیف و کم‌رمق بود. نماد سیمان خزر امروز پس از انتشار صورت‌های مالی سال 1394 بازگشایی شد ولیکن مورد معامله قرار نگرفت. از میان 31 نماد باز این صنعت، 27 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی 4 نماد اندکی مثبت، 3 نماد بدون تغییر و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 14736 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 21123 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 14151 میلیون ریال) بود. سیمان سپاهان با 6620 هزار سهم به ارزش 8799 میلیون ریال حدود 42 درصد ارزش معاملات و سیمان فارس و خوزستان با 2091 هزار سهم به ارزش 3661 میلیون ریال معادل 17% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 4 نماد سیمان اردبیل، خزر، دشتستان و فارس مورد معامله واقع نشدند.

نماد سیمان فارس و خوزستان امروز عمدتاً صف فروش بود که در پایان بازار در حدود 560 هزار سهم همچنان در صف باقی ماند ولیکن حجم معاملات بهتری را تجربه کرد. دو نماد دیگر حجم معاملات بسیار کمی را داشتند ولیکن متعادل و منفی مورد معامله قرار گرفتند. ارزش معاملات از 470 میلیون تومان در روز گذشته به 490 میلیون تومان در روز جاری رسید.

تغییرات سهامداران بالای ۱درصد صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید خریدار سهام و در نماد سیمان شاهرود 1 شخصیت حقیقی فروشنده سهام بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه عهده‌دار نقشی نبوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24