Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

پروژه اسکله ماهشهر در حال اتمام است و تا شهریور ماه به پایان می رسد. در مورد سیراف منتظر تعیین تکلیف دولت هستیم. هنوز میزان پالایشگاه ها مشخص نشده اما در هر حال صندوق ذخیره فرهنگیان برنده ساخت یک پالایشگاه در آن است که ما نیز به عنوان پیمانکار پروژه خواهیم بود. پروژه بابلسر پی ریزی شده و به دنبال سرمایه گذار هستیم...

سهامداران «فاراک» بخوانند

آخرین وضعیت حال و آینده فاراک بررسی شد.

به گزارش خبرنگار بورس24 ،امیر حسین رضایی عضو هیات مدیره ماشین سازی اراک در یک نشست خبری اعلام کرد:این شرکت قدمت 50ساله دارد و شروع کار جهت تولید ماشین آلات مونتاژ کارخانجات تولیدی بوده ، در 30سال گذشته تغییر استراتژی داده شده و به پروژه های نفت و گاز روی آورده که یکی از بزرگترین سازنده های تجهیزات نفت و گاز است و انواع هر گونه تجهیزات ثابت با مجموعه ماشین سازی اراک شناخته می شود.

وی افزود: در نگرش جدید،هیات مدیره دو استراتژی تعریف نموده که با توسعه محصولات داخلی ماشین سازی اراک به واسطه این موضوع شرکت به صنعت چرخشی ورود نموده است. که با یک شرکت هلندی برنامه ساخت پمپ های خاص را به صورت جویت فنچری در نظر گرفته ایم.

به گفته وی،همچنین ورود به توسعه جهت ساخت پلنت (کسب و کار) جدید و ورود به پالایشگاه و پتروشیمی سازی و نیروگاه سازی در برنامه قرار گرفته است که استراتژی دوم شرکت بوده است.

به گفته وی، ماشین سازی اراک در بهترین شرایط صورت های مالی 280میلیارد تومان فروش داشته که ناشی از برخی عوامل از جمله تسعیر ارز بوده است. یعنی به نوعی در آمد دلاری شرکت حدود 90میلیون دلار است و در مقایسه با خود شرکت و توانایی آن و همچنین سایر شرکت های خارجی مانند آن در آمد کمی دارد.

فروش سه هزار میلیاردی در انتظار "فاراک"

وی افزود: دارایی های شرکت در حدود 1500میلیارد تومان ارزندگی دارد چرا که در زمینی واقع شده که 130 هکتار زمین مجموعه می باشد. به نوعی 1500میلیارد تومان با 20درصد سود معادل 280میلیارد تومان سود خواهد بود. در صنعت سود قابل توجه بین 8تا 13 درصد است که اگر 10درصد حساب کنیم 280 میلیارد تومان سود معادل 2800میلیارد تومان فروش است که ماشین سازی اراک باید قابلیتی داشته باشد که به3000 میلیارد تومان فروش برسد. که برای رسیدن آن پروژه هایی را تعریف کرده ایم.

رضایی مورد طرح ترمینال نفتی هم توضیح داد: طرح ترمینال نفتی و یا انبار نفت قشم در فاز نخست 10میلیون بشکه، به مبلغ 550میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد قرار دادی با شرکت چینی منعقد نموده ایم که پیش قرار داد در سال گذشته امضا شده و قرار داد اصلی به زودی امضا می شود.که مالک این پروژه شده و ماشین سازی به عنوان پیمانکار فعالیت خواهد نمود.

به گفته وی، تلاش خواهیم نمود این پروژه را اجرا کرده و برای تامین مالی آن قرار داد تامین مالی با یک شرکت چینی منعقد کرده ایم. با نهایی شدن آن نیز پروژه آغاز خواهد شد.

رضایی در خصوص جزییات پروژه ترمینال نفتی گفت: ایجاد ترمینال نفتی 10تا 30میلیون بشکه تا 10سال اجاره توسط شرکت چینی تضمین شده است IRR پروژه 19درصد بوده و بعد از 5سال اول به سود خالص خواهد رسید.

وی اذعان داشت: همچنین شرکت ماشین سازی اراک توافقنامه ای با شرکت هلندی داشته که برخی پمپ های خاص چاه های نفت را تولید نماید. که قرار بوده تامین مالی توسط این شرکت هلندی انجام شود . طبق آخرین توافق احتمالا شرکت مشترکی تاسیس شود .درحال حاضر پمپ های مذکور خرید خارج بوده ودر صورت تولید توسط فاراک بازار خوبی برای سال های آینده خواهیم داشت.

به گفته وی،این پمپ ها تا دو ماه آینده از طریق شرکت مشترک تاسیس شده، آماده تحویل هستند.

عضو هیات مدیره ماشین سازی اراک در خصوص احداث بزرگراه شمال کشور نیز تصریح کرد: ما تفاهم نامه ای را با اداره کل استان راه گیلان و طرف کره ای برای اتوبانی بین رشت تا کلاچای به اضافه مرکز تفریحی است.هزینه بزرگراه شمال کشور حدود 400میلیون دلار است که قرار است با یک شرکت کره ای توافق فاینانس داشته باشیم که اجرا کننده پروژه خود ما هستیم. تفاهم نامه پروژه امضا شده و با اداره کل استان گیلان هفته آینده نهایی می شود.

محصول پالایشگاه ما، صادراتی است...

وی در مدرد پالایشگاه کردستان افزود: در مورد پالایشگاه کردستان (پترو زریوار کردستان) با مجوزهایی که گرفته ایم ؛ پالایشگاهی ثبت کردیم که تولید روزانه آن 25هزار بشکه بنزین یورو 4 و 5 است که قابلیت صادرات داشته و به نوعی مورد استفاده در داخل نمی باشد. بازار صادراتی آن عراق،گرجستان و ترکیه است.

به گفته وی،پیش بینی اجرای طرح سه ساله بوده و تا 5سال آینده هزینه سرمایه گذاری مستهلک می شود. در فاز اول مذاکراتی برای تامین مالی شده است که به زودی نهایی می شود. کار مقدماتی با بانک ها انجام شده و از محل وسایل و ماشین آلات تقبل هرینه شده است. که بالغ بر 145 میلیون یورو سرمایه گذاری مجموعه شده تا بتوانیم خروجی مثبتی را در یافت نماییم.

رضایی در مورد تاسیس پتروشیمی شرکت هم گفت: مجوز خوراک این پتروشیمی گرفته شده و منتظر فاینانس و نقطه نظرات نهایی هستیم. محل دقیق این پتروشیمی مشخص نبوده و در منطقه کردستان واقع است. این پتروشیمی سالانه 500هزارتن پلی پروپیلن تولید کرده و در زمین به مساحت 400هکتار بنا شده است.

مهدی کلاکی مدیر عامل شرکت نیز در ادامه این نشست خبری گفت:شرکت حدود 1.5 تا 2برابر حجم فروش خود را تا سال آینده افزایش خواهد داد. نگرش گرفتن پروژه ها دو هدف شاخص را به دنبال دارد یک مورد افزایش توان مهندسی مجموعه و بحث دوم انتقال تکنولوژی روز است . پروژه ها به گو نه ای مدیریت می شود که بعد از اجرای پروژه ها این دو مقوله در ماشین سازی با قی می ماند.

به گفته وی، از آنجایی که پروژه ها 5 ساله دیده شده این افزایش توان مهندسی برای پروژه های آتی بسیار اهمیت دارد. به همین خاطر ما روش اجرا را به گونه ای دیدیم که خود آموزش و انتقال تکنولوژی هم دیده شود.

رضایی در مورد تامین مالی پروژه ها گفت: پروژه مریوان به صورت یوزانس سه ساله است که تقریبا کار های مقدماتی را با بانک انجام داده ایم. که از محل وسایلی که در مجموعه ماشین سازی اراک است هزینه شده و مالک پروژه خود شرکت است.

وی افزود: در پروژه قشم نیز مالک پروژه ماشین سازی اراک بوده و که یا فاینانس 10ساله دریافت می شود و یا شرکت کار به صورت یوزانس دو یا سه ساله می باشد.

کلاکی افزود: در بحث مشارکت ها چیزی که مهم است آورده طرفین است که متناسب با آورده درصد مشارکت ها مشخص خواهد شد. که بین 30تا 50درصد خواهد بود به طوری که مالکیت پروژه در اختیار خود شرکت باشد. عمدتا زیر 51 درصد در پروژه ها نخواهیم بود.

رضایی در مورد بازار پمپ شرکت گفت: بازار پمپ ما بین 150تا 300میلیون دلار در سال است که در سال اول 20میلیون دلار هدفگذاری شده است.

کلاکی در مورد پیشرفت پروژه ها گفت: تقریبا پرو ژه ها ی شرکت تا 15 درصد است اما پس از انتقال تکنولوژی و استقرار مهندسی به 35درصد برسیم. در مورد مشارکت هلندی تا دو ماه آینده محصولات وارد مدار تولید می شوند. که در بودجه سال آینده دیده شده است.

وی در خصوص تاثیر برجام در این پروژه ها نیز گفت: برجام تاثیر مثبتی در این پروژه ها داشته و همین که طرف هلندی و اروپایی پای مذاکره آمده اند می تواند تاثیر برجام را بیشتر دید. در گذشته تنها کانال ما چین بوده اما از این پس ما می توانیم با سایر شرکت هاونیز ارتباطات خوبی داشته باشیم. حتی شرکت هلندی تلاش کرده برای گشایش های بانکی اقداماتی انجام دهد.

رضایی در ادامه در مورد شراکت با ژاپنی ها نیز گفت: شرکت در نظر دارد کنسرسیومی برای تولید خو درو های کار تشکیل دهد که تا یک ماه آینده نتیجه مذاکرات مشخص خواهد شد.

مدیر عامل شرکت در خصوص پروژه بابلسر و سیراف گفت: برخی پروژه ها در مورد تامین مالی با کار فرما به مشکل برخورد کرده ایم که در حال حاضر روش های جدید مذاکره را بررسی می نماییم.

وی افزود: پروژه اسکله ماهشهر در حال اتمام است و تا شهریور ماه به پایان می رسد. در مورد سیراف منتظر تعیین تکلیف دولت هستیم. هنوز میزان پالایشگاه ها مشخص نشده اما در هر حال صندوق ذخیره فرهنگیان برنده ساخت یک پالایشگاه در آن است که ما نیز به عنوان پیمانکار پروژه خواهیم بود. پروژه بابلسر پی ریزی شده و به دنبال سرمایه گذار هستیم.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24