Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بانک‌های کشور به‌خصوص پست‌بانک باید ساختار خود را بروز کنند تا بتوانند از فضای به وجود آمده استفاده لازم را داشته باشند. امروز با توجه به نیاز کشور جهت توسعه کسب‌وکار، پست‌بانک تنها بانکی است که می‌تواند در اشتغال و ایجاد کسب‌و‌کار تأثیر بسزایی داشته باشد...

در بازار سه شنبه چه گذشت..؟

بورس24 :بعد از صعود کم‌رمق شاخص در روز گذشته، امروز مجدداً بازار سرمایه در ظاهر مثبت ولیکن در باطن منفی بود. ارزش معاملات سهام خرد نیز چنگی به دل نمی‌زد. شاخص کل بعد از نوسانات الاکلنگی در بازه‌ای نه‌چندان پهن با رشد ضعیف 79 واحدی به کار خود خاتمه داد که البته اساساً مرهون بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری امید با رشد حدود 5.6 درصدی مثبت نسبت به قیمت تعادلی (و تأثیر مثبت 52 واحدی فزاینده بر شاخص کل) و معامله حدود 800 هزار سهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (با ماهیت بلوک ولی انجام مصلحتی در بازار معاملات خرد) در دقایق پایانی در قیمت نزدیک به سقف مجاز (با اثر 48 واحدی مثبت بر شاخص کل) بود. یقیناً در صورت عدم رخداد این دو اتفاق شاخص در حدود 21 واحد منفی می‌بود. همانند بسیاری از روزهای اخیر صنعت خودرو باارزش معاملات 76 میلیارد تومانی علاوه بر اختصاص رتبه اول به خود در بورس اوراق بهادار تهران، حواشی زیادی داشت و نظرات بسیاری را به خود جلب کرده بود. اغلب نمادهای مطرح این گروه برخلاف روز گذشته منفی بوده و بعضاً در نزدیکی‌های آستانه پایین مورد معامله قرار می‌گرفتند. نمادهای ایران‌خودرو، زامیاد، پارس‌خودرو، سرمایه‌گذاری رنا، ایران‌خودرو دیزل و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو از نمادهای بزرگ همه منفی بودند نماد ایران‌خودرو در دقایق پایانی تا نزدیکی‌های حداقل قیمت مجاز نیز مورد معامله قرار گرفت. در میان نمادهای مثبت اما گروه بهمن همچنان با صف خرید بسته شد. نماد سایپادیزل اما گرچه در ابتدای وقت با صف خرید روبرو بود در نیمه دوم زمان معاملات متعادل شد. نماد پرحاشیه سایپا آذین نیز صف خرید خود را حفظ کرد.

در نمادهای قطعه ساز چند نمادی همچون محورسازان ایران‌خودرو، چرخشگر، الکتریک خودرو شرق، مهرکام پارس، تولید محور خودرو و مهرکام پارس شرایط مناسبی داشتند. گروه سرمایه‌گذاری‌ها نیز باارزش معاملات 23.3 میلیارد تومانی خود رتبه دوم در بورس اوراق بهادار تهران را از آن خودکرده بود که البته 16.9 میلیارد تومان از این مبلغ متعلق به سرمایه‌گذاری سایپا بود. امروز اطلاعیه مربوط به صدور مجوز افزایش سرمایه این شرکت از محل سود انباشته به میزان 75 درصد در سامانه کدال انتشار یافت ولیکن برخلاف انتظار بسیاری، این نماد به دامنه منفی قیمت هم کشیده شد. صنعت محصولات فلزی پس از خودرو و سرمایه‌گذاری‌ها حائز رتبه سوم شد. ارزش معاملات این صنعت بالغ‌بر 12.1 میلیارد تومان که ارقام عمده آن مربوط به صنایع آذرآب اراک با 10.3 میلیارد تومان (که برخلاف روز گذشته تماماً در دامنه منفی معامله شد) و 1.7 میلیارد تومان مربوط به ماشین‌سازی اراک بود. بانک‌ها امروز 11.4 میلیارد تومان از ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران را به خود تخصیص دادند. در این صنعت امروز و فردا بیست و ششمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی‌در حال برگزاری است (برخی از صحبت‌های مهم نقل‌شده در این همایش در ادامه آمده است). بحث کاهش سود سپرده بانکی علیرغم مشکلات عدیده سیستم بانکی نیز اخبار زیادی را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این بحث عدم تعامل مناسب بانک‌های بزرگ با ایران علیرغم اجرایی شدن برجام همچنان نقل محافل خبری است. امروز خبرگزاری رویترز در گزارشی با اذعان به نقش منفی و بازدارنده آمریکا در موضوع رفع تحریم‌ها و تعاملات تجاری شرکت‌های خارجی به‌ویژه بانک‌ها با ایران، از تبدیل «امیدها به ناامیدی» درباره توافق هسته‌ای سخن گفت. این رسانه می‌نویسد «سرمایه‌گذاران و بانک‌های خارجی پیشرو و رده‌بالا، نگران اقدام آمریکا برای قطع دسترسی آن‌ها به سیستم بانکداری بین‌المللی هستند اگر آن‌ها حتی اشتباهاً با اجزای تحت تحریم مانده، توافق و تعامل کنند. تحلیلگران مسائل ایران و شرکت‌های خارجی می‌گویند علاوه بر این عدم قطعیت، موضوع ظهور دونالد ترامپ هم مطرح است کسی که تهدید به پاره کردن توافق هسته‌ای ایران کرده بود». در بازار سرمایه بسیاری از نمادهای این گروه منفی بودند در میان نمادهای بزرگ تنها نماد بانک ملت (به لطف معامله ویژه صورت گرفته حدود 11 میلیون سهمی در حوالی ساعت 11 در آستانه‌بالا) و بانک پارسیان مثبت بودند در فرابورس نیز بانک حکمت مثبت بسته شد. به‌جز صنایع مورداشاره در بخش‌های پیشین در سایر گروه‌ها اتفاقات مهم قابل‌ذکری رخ نداد. شاخص کل 79 واحد رشد داشت که در این میان تأثیر صنعت هلدینگهای چند رشته‌ای با 68 واحد مثبت (عمدتاً ناشی از معاملات شرکت سرمایه‌گذاری امید) و فلزات اساسی با 72 واحد منفی (عمدتاً ناشی از شرکا ملی صنایع مس ایران با 46 واحد و فولاد مبارکه با 23 واحد) چشمگیر می‌نمود. به‌طورکلی باید گفت بازار سهام امروز بازاری کم‌رمق بود که اغلب معامله‌گران ترجیح می‌دادند باانگیزه نوسان گیری در آن گام بردارند هرچند که هنوز اغلب نگاه‌ها به گروه‌های خودرویی دوخته‌شده است.

امروزعرضه اولیه 10 درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن الوند (با نماد ثالوند) در فرابورس انجام شد و طی آن با عرضه 18 میلیون سهم، هر سهم آن 220 تومان کشف قیمت شد. با این کشف قیمت و با توجه به پیش‌بینی سود 539 ریالی هر سهم، نسبت P/E این شرکت بیش از 4 مرتبه و پایین‌تر از P/E بیش از 6 مرتبه‌ای این گروه می‌باشد. 12 میلیون سهم باقی‌مانده نیز بعد از اتمام معاملات برای معامله گران آنلاین تخصیص یافت. "ثالوند" بعد از کاغذ پارس که 19 اردیبهشت با 150 تومان کشف قیمت شد، دومین شرکت جدید در سال جاری بشمار می‌رود.

اخبار مربوط به بازارهای جهانی:

در چند هفته گذشته ثبات در بازار نفت قابل‌مشاهده بوده که بنا بر اظهارنظرهای کارشناسان این اتفاق به دلیل کاهش تولیدات نیجریه و کانادا بوده است. گلدمن ساچس، کارشناس حوزه انرژی دراین‌باره گفت که در حال حاضر میزان عرضه و تقاضا به تعادل رسیده است و همین موضوع موجب ثبات قیمت نفت شده است. این اتفاق زودتر از زمانی که پیش‌بینی می‌شد اتفاق افتاد. آدام لانگسون، رئیس بخش تحقیق کالاها در مرگان استنلی نظر متفاوتی با گلدمن دارد. ثبات قیمت نفت لانگسون را راضی نکرده و هنوز نگران بازار نفت است. در یادداشتی در روز دوشنبه وی عنوان کرد که بخش مادی بازار نفت به کاهش تولیدات نفت واکنش نشان داده است ولی ذخیره‌های نفتی شناور بر روی دریاها و اقیانوس سراسر دنیا و سهام بنزین و نفت در بازار محل نگرانی است. به‌طور مثال حتی پس‌ازاینکه معترضان نیجریه توانستند تولیدات نیجریه را به 900 هزار بشکه در روز کاهش دهند، 20 محموله دریایی نفروخته شد و در کنار دریا آفریقای غربی شناور مانده است. در هفته گذشته رویترز اعلام کرده است که ذخیره نفتی در کناره دریای سنگاپور 10 درصد افزایش داشته است. وی معتقد است که اولین بحران نفتی به دلیل تولید بیش‌ازحد تولیدکننده‌های نفتی بوده است و بحران بعدی به دلیل انباشته شدن ذخیره‌های زیاد نفتی و خریداران کمتر خواهد بود.

به گزارش از رویترز، قیمت جهانی نفت در ساعات اولیه بازار معاملات آتی روز سه‌شنبه به دلیل تقویت ارزش دلار آمریکا با کاهش روبرو شد، این در حالی است که روند نزولی در ذخایر نفت خام آمریکا از کاهش بیشتر بهای طلای سیاه جلوگیری کرده است. قیمت جهانی نفت در بازار معاملات آتی روز سه‌شنبه با روند نزولی آغاز به کار کرد. در همین حال، قیمت نفت دریای برنت با ۱۴ سنت کاهش به رقم ۴۸ دلار و ۲۱ سنت در هر بشکه رسید، ضمن اینکه قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۸ سنت کاهش در برابر۴۸ دلار به ازای هر بشکه معامله شد. به گفته تحلیلگران اقتصادی، عامل اصلی کاهش روند نزولی قیمت نفت در روزهای اخیر، تقویت دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای اصلی است که این امر می‌تواند معاملات نفتی را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

بلومبرگ نوشته است بعد از شکست اعضای اوپک در نشست دوحه برای رسیدن به توافق کاهش سطح تولید به نظر می‌رسد این بار نیز اعضای اوپک در اجلاس بهاره اوپک در دوم ماه ژوئن در وین اتریش به توافقی نرسد. بلومبرگ با اتکا به نظر تحلیل‌گران می‌گوید عربستان سعودی برای رقابت با نفت شیل آمریکا بیش‌ازاندازه استراتژی عرصه نفت بیشتر را دنبال می‌کند زیرا سعودی‌ها نمی‌خواهند سهم بازار را از دست بدهند. آژانس‌ بین‌المللی انرژی و گروه گلدمن ساکس می‌گویند افزایش عرضه نفت نشانه‌ای از این است که رویکرد عربستان درنهایت باید تغییر یابد. مایک وینر رئیس پژوهش نفت در سوسیته جنرال می‌گوید من فکر نمی‌کنم «در این نشست نتیجه‌ای حاصل شود اعضا برنامه‌های خود را دنبال می‌کنند» از سویی دیگر تنش‌های سیاسی بین ایران و عربستان نیز باعث رقابت برای کسب سهم بیشتر از بازار شده است.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

به نقل از مدیریت پذیرش، با توجه به اعلام آمادگی شرکت واسپاری ملت برای ورود به بورس، جلسه‌ی معارفه‌ی آن شرکت در روز چهارشنبه مورخ 05 / 03 / 1395، برگزار می‌شود. بر اساس این گزارش، شرکت واسپاری ملت به‌منظور تشریح برنامه‌های جاری و آتی جلسه معارفه‌ای را با حضور دست‌اندرکاران و فعالان بازار سرمایه و مدیران لیزینگ، در هتل سیمرغ تهران برگزار می‌کند. در پی پذیرش 6 تیر و درج نماد 6 دی سال گذشته واسپاری ملت، این شرکت از سال گذشته آماده عرضه اولیه بود اما به دلیل شرایط بازار سهام و تصمیم مدیران و مسئولان، تاکنون این عرضه اولیه انجام‌نشده ولی به دلیل مهلت 6 ماهه بین درج نماد و عرضه اولیه، این رویداد طی ماه جاری عملی خواهد شد. در این صورت واسپاری ملت اولین شرکت بورسی و سومین شرکت جدید بازار (بعد از دو شرکت فرابورسی کاغذ پارس و سرمایه‌گذاری مسکن الوند) به تابلوی معاملات اضافه خواهد شد. این شرکت وابسته به گروه مالی ملت که در بازار دوم بورس درج‌شده از اواخر سال 88 آغاز بکار کرده و در حال حاضر با سرمایه ثبت‌شده 80 میلیارد تومانی یکی از مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه گروه مالی ملت بشمار می‌رود.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا گفت: با بررسی ابزار گواهی سپرده یا معاملات قبض انبار با کارگروهی که به‌زودی تشکیل می‌شود درصددیم ضمن رفع موانع مالیاتی و شفاف شدن نحوه ثبت حسابداری، این نوع ابزارمالی را برای معاملات آهن عملیاتی کنیم. وی بابیان اینکه عملیاتی شدن ابزار مالی گواهی سپرده کمک زیادی به تأمین مالی در بخش بازار آهن خواهد کرد، اظهار داشت: با راه‌اندازی گواهی قبض انبار امکان خرید خرد هم فراهم می‌شود و فعالان بازار آهن هم می‌توانند در یک بازار شفاف و رقابتی با کمترین واسطه به معامله بپردازند. برای معاملات بخش آهن بیشتر بحث گواهی سپرده مطرح است که تابه‌حال هم در بحث‌های سکه و محصولات ذرت و جو مورداستفاده قرارگرفته و در ارتباط با آهن نیز این ابزار را مورداستفاده قرار خواهیم داد اما می‌توان به ابزارهای دیگر برای تولید‌کنندگان مانند ابزار سلف موازی استاندارد اشاره کرد که هم خریداران و هم مصرف‌کنندگان می‌توانند در آن فعالیت کنند اما مورد پیشنهادی ما همان ابزار گواهی سپرده است. در موضوع رینگ فلزات بیشتر تلقی بر این است که شاید بورس کالا به‌صورت فیزیکی تالاری راه بیندازد که این موضوع در سیاست‌های بورس کالا نیست اما بورس کالا در پی آن است که با گسترش معاملات رینگ فلزات ابزارها را متنوع کند. گسترش حجم معاملات و ابزارها در دستور کار بورس کالا قرار دارد که با محوریت گواهی سپرده انجام خواهد شد و در آینده معاملات فیوچر (آتی) را همراه کنیم که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

مجوز انتشار اوراق اجاره برای هواپیمایی ماهان صادر شد. اطلاعات کلی این اوراق به شرح زیر است: موضوع طرح: خرید 2 فروند هواپیمای ایرباس A340-642 و A300B4-605، مبلغ اوراق اجاره در دست انتشار: 000 ر100 ر2 میلیون ریال، نرخ درآمد اجاره: 21 درصد، مدت اوراق اجاره: 4 ساله، مقاطع پرداخت‌های مرتبط با اوراق اجاره: سه‌ماهه، ضامن: بانک شهر (سهامی عام)، بازارگردان و متعهد پذیره‌نویس: شرکت تأمین سرمایه آرمان (سهامی خاص)، عامل فروش: شرکت کارگزاری شهر (سهامی خاص) و عامل پرداخت سود: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سهامی عام).

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

ولی‌الله سیف در مورد کاهش نرخ سود بانکی و بحث مطرح‌شده درباره توافق بانک‌ها در آینده نزدیک برای کاهش نرخ سود اظهار داشت: زمان مشخصی برای تصمیم‌گیری در مورد نرخ سود مشخص نشده است. هدف بانک مرکزی کاهش نرخ سود تا رسیدن به رقمی متناسب با نرخ تورم است و با توجه به اینکه تورم در مسیر کاهش قرار دارد و تا تک‌رقمی شدن پیش می‌رود، روند کاهش نرخ سود ادامه دارد. نرخ مشخصی برای سود بانکی اعلام نمی‌کنم، اما همان‌طور که گفتمهدف ما ایجاد تناسب بین نرخ سود بانکی و نرخ تورم است. وی در پاسخ به این سؤال که گزارش‌ها حاکی از عدم رعایت نرخ‌های سود از سوی برخی بانک‌ها است، بانک مرکزی در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟ گفت: با تحولات اخیر در حوزه نظارت بانک مرکزی، حلقه نظارتی تنگ‌تر وجدی‌تر خواهد شد، به‌طوری‌که اخیراً پرونده 5 بانک در هیئت انتظامی بانک مرکزی بررسی و برای آن‌ها رأی صادرشده است. سیف در مورداجرای مصوبه وام ازدواج اظهار داشت: وقتی طرحی به قانون تبدیل می‌شود، بانک مرکزی تابع آن خواهد بود و باید آن را اجرا کند؛ اما باید این مسئله را هم در نظر بگیریم که منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها با محدودیت قابل‌توجهی روبرو است و به این دلیل برای اجرای این مصوبه باید تدابیر و سیاست‌های ویژه‌ای در نظر بگیریم، اما ممکن است با افزایش سبک وام ازدواج صف انتظار برای دریافت وام طولانی‌تر شود. ما توقع اجرای صددرصدی برنامه‌های تعیین‌شده در برجام راداریم اما در حال حاضر دستاوردهای برجام در حوزه روابط بین‌المللی بانکی رضایت‌بخش نیست. البته در برخی حوزه‌ها نیز اقدامات مثبت انجام‌گرفته و به‌طور مثال برقراری سوئیفت، ایجاد ارتباطات کارگزاری برای بانک‌ها، جابجایی منابع مالی؛ اما رضایت کامل نداریم چون ارتباط کامل و آزاد ایجاد نشده و وزارت خارجه باید پیگیر حقوق ما از برجام باشد؛ در یک‌ماهه اخیر این تلاش‌ها بیشتر شده ولی این تلاش‌ها تا زمانی که نتیجه دلخواه حاصل نشود، کافی نیست. حقوق ایران، تعهد طرف مقابل در برجام است و باید از بانک‌های بزرگ رفع نگرانی کنند تا بقیه بانک‌ها هم به میدان بیایند؛ برخی از مقامات آمریکایی می‌گویند بانک‌ها خود تمایل به همکاری با ایران ندارند اما معمولاً بانک‌ها به دنبال مشتری هستند و این بهانه است ما در نظر داریم دامنه تفاوت نرخ ارز را کاهش دهیم و تا اواخر امسال و درنهایت تا پایان دولت یازدهم ارز یکسان می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بابیان اینکه انحراف نقدینگی از دیگر مسائلی است که مرتبط با نظام تخصیص غیر بهینه منابع است، افزود: مانده تسهیلات غیر جاری رسمی کشور در پایان بهمن سال قبل به 794 هزار میلیارد ریال رسیده که نشان می‌دهد این نسبت به بیش از 12.2 درصد رسیده است. بیش از 15 درصد از منابع تجهیز شده بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به‌جای تخصیص در محل‌ها هدف صرف بنگاه‌داری، مسکن و ... شده است. برخی از تسهیلات نیز عملاً به‌حساب بانک‌ها برنگشته است. به گفته وی، حدود 42 درصد از منابع بانک‌ها از جریان خلق اعتبار خارج‌شده و بانک‌ها حداکثر با ظرفیت 58 درصدی به تأمین مالی می‌پردازند. مقدار قابل‌توجهی از این منابع البته صرف تجدید تسهیلات می‌شود. وی با تأکید بر اینکه عوامل متعددی تقاضا برای تسهیلات را شدیداً افزایش داده است؛ گفت: تورم، افزایش نرخ ارز، گرایش به فروش اقساطی به‌جای پیش‌فروش محصولات بنگاه‌های تولیدی، محدودیت استفاده از ابزار اعتبارات اسنادی در معاملات خارجی مهم‌ترین این عوامل است. طیب‌نیا ضمن ابراز اینکه کاهش نرخ سپرده قانونی در سال 94 نیز از اقدامات دولت در نظام بانکی است، گفت: گزارش‌های مقدماتی نشان می‌دهد 5100 میلیارد تومان از منابع تودیع‌شده بانک‌ها نزد بانک مرکزی با این سیاست آزادشده که حدود 2000 میلیارد به تسویه بدهی با بانک مرکزی اختصاص یافت و 3100 میلیارد تومان به بانک‌ها برگشت داده شد. وی با اعلام اینکه سیاست اصولی دولت این است که متناسب با تورم نرخ سود بانکی کاهش یابد، گفت: با مداخله مؤثر بانک مرکزی در بازار بین‌بانکی نرخ سود بین‌بانکی که بیش از 29 درصد بود به کمتر از 18 درصد کاهش یافت، این سیاست اصولی امسال هم ادامه خواهد یافت.

اکبر کمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی درباره تعداد زیاد بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و برنامه بانک مرکزی برای ادغام و کاهش آن‌ها اظهار داشت: ادغام و انحلال بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد، البته این کار در حال انجام است. وی با تأکید بر اینکه باید با جدیت بیشتری به برنامه ادغام بانک‌ها فکر کنیم، افزود: گرچه هنوز برنامه خاصی برای ادغام بانک‌ها وجود ندارد، یعنی درباره اینکه کدام‌یک از بانک‌ها با یکدیگر ادغام شوند، هنوز برنامه‌ای وجود ندارد، به‌ویژه مؤسسات اعتباری غیردولتی برای برنامه‌ریزی در این زمینه باید در مجامع و سهامدارانشان تصمیم‌گیری‌های لازم صورت گیرد. ولی به‌هرحال بانک مرکزی مطالعات کارشناسی خود را برای چگونگی ادغام و اصلاح ساختار بانک‌ها در دستور کار قرار داده است. ایشان بابیان اهداف و برنامه‌های بانک مرکزی در سال 1395 در قالب طرح اصلاح نظام بانکی از پروژه یکسان‌سازی نرخ ارز، اصلاح نظام بانکی کشور، شفاف‌سازی ترازنامه بانک‌ها و ارتقای آن‌ها به سطح استانداردهای بین‌المللی خبر داد. وی همچنین سیاست‌گذاری در جهت بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها، استمرار ساماندهی مؤسسات اعتباری غیرمجاز، افزایش پوشش آماری در بازار پول و همکاری در طراحی و اجرای سازوکار نظام حاکمیت شرکتی در شبکه بانکی را به‌عنوان مهم‌ترین اهداف این بانک در سال جاری، برشمرد. کمیجانی برنامه‌های بانک مرکزی را در سال 1395 در قالب 10 برنامه عملیاتی با موضوعاتی همچون مدیریت فعالانه بازار بین‌بانکی، تجهیز و تخصیص منابع شبکه بانکی، دسته‌بندی‌ بانک‌ها، انتظام بخشی بازار پول با ساماندهی مؤسسات غیرمجاز، افزایش سرمایه بانک‌ها، حل‌وفصل مطالبات غیر جاری بانک‌ها و تقویت نظارت بر فعالیت بانک‌ها، اعلام کرد.

غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی استقرار روابط کارگزاری و بانکی بین‌المللی را مهم‌ترین پیش‌نیاز اجرای صحیح طرح یکسان‌سازی نرخ ارز عنوان کرد و گفت: این موضوع در کنار آزادسازی منابع ارزی کشور در دوره پساتحریم و متنوع سازی منابع ارزی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای اجرای طرح یکسان‌سازی نرخ ارز هستند. وی تعیین نحوه تأمین تفاوت ریالی نرخ ارز برای پرداخت‌های آتی و تنظیم سیاست‌های پولی و مالی از طریق اتخاذ سیاست پولی انقباضی و کاهش تورم و انضباط مالی دولت و کاهش کسری بودجه را از دیگر مقدمات اجرای صحیح طرح یکسان‌سازی نرخ ارز دانست. ایشان رژیم‌های ارزی را در سه دسته ثابت، چند نرخی و شناور عنوان کرد و گفت: در کشور ایران رژیم نرخ شناور مدیریت‌شده ارز استفاده می‌شود که در آن مقامات پولی با دخالت در بازار و مدیریت آن سعی دارند با کنترل عرضه و تقاضا، نرخ ارز را به سمت سطوح موردنظر هدایت کنند. کامیاب سیاست‌های ارزی و پولی را دوروی یک سکه دانست و تصریح کرد: سیاست پولی از طریق تغییر در حجم پول، تغییر در رشد حجم پول و نرخ سود و یا شرایط اعطای تسهیلات مالی بر نرخ ارز مؤثر است. به همین دلیل سیاست‌گذاری پولی و ارزی به‌صورت همزمان از وظایف بانک مرکزی تعریف‌شده است.

معاون اول رییس‌جمهور بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی که در چارچوب برنامه ملی پیشبرد برون‌گرایی اقتصاد ملی و تحقق اهداف توسعه صادرات غیرنفتی در سال 1395 به تصویب رسیده است را به کلیه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد. این بسته حمایتی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی که شامل برنامه‌های حمایتی، صیانتی و تشویقی توسعه صادرات غیرنفتی کشور می‌شود از محل اعتبارت مصوب جهت اجرا توسط سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ‌شده است تا صادرکنندگان کالا و خدمات به طرق مختلف و از محل منابع پیش‌بینی‌شده به شرح ذیل مورد تشویق قرار گیرند: الف ـمنابع پیش‌بینی‌شده شامل صندوق توسعه ملی، منابع بانکی و منابع بودجه‌ای؛ ب ـنحوه استفاده از مشوق‌های منابع پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه سال 1395 کل کشور برای حمایت از صادرات غیرنفتی؛ ج ـپرداخت جوایز صادراتی کالا و خدمات؛ د ـسایر حمایت‌ها. این ابلاغیه در چارچوب مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و در راستای حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی و پرداخت یارانه تشویقی صادرات، به‌منظور تحقق اهداف توسعه صادرات غیرنفتی در سال 1395 صادرشده و برای کلیه دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجراست.

سید رحمت اله اکرمی معاون نظارت مالی وزیر امور اقتصادی و دارایی و خزانه‌دار کل کشور، اهم اقدامات در دست اجرای این معاونت در سال 1395 را عبارت از پروژه شفاف‌سازی و هوشمند سازی عملیات مالی دولت (خزانه‌داری الکترونیک)، پروژه مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت و ارتقای سیستم‌های نظارت مالی باهدف ارتقای شفافیت و قابلیت اتکا و مربوط بودن گزارش‌های مالی اعلام کرد. ایشان راهبری و استقرار نظام حسابداری تعهدی در دستگاه‌های اجرایی در اجرای استانداردهای حسابداری بخش عمومی، مدیریت بدهی‌ها و تعهدات عمومی دولت باهدف ایجاد و توسعه نظام مدیریت بدهی‌های دولت و توسعه بازارها و ابزارهای مالی ذی‌ربط، انجام پروژه‌های مطالعات تطبیقی و علمی در راستای بهره‌گیری از تجارب بین‌المللی در پیشبرد اولویت‌های راهبردی، تبیین جایگاه و نقش کلیدی ذی‌حسابان در نظام بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و توسعه سامانه‌های اطلاعاتی و استفاده از فناوری و تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان دیگر برنامه‌های راهبردی نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور، مورداشاره قرار داد.

حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: اکنون در تهران حدود 15 تا 20 هزار معامله مسکن در ماه انجام می‌شود که در زمان رکود این تعداد به 8 هزار معامله نیز کاهش یافت. ‌ در زمان اوج رونق‌بخش مسکن تعداد معاملات مسکن در تهران 25 هزار معامله در ماه بود. تلاش‌های دولت برای افزایش تسهیلات مسکن می‌تواند موجب رونق این بخش شود. ‌تاکنون 43 هزار نفر برای دریافت تسهیلات صندوق یک مسکن که 80 میلیون تومان است حدود هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. دولت بودجه مسکن اجتماعی را که از ابتدا آن را مطرح کرد خرج اتمام طرح مسکن مهر می‌کند. ‌ اکنون 273 هزار واحد مسکن مهر فقط نیازمند انشعابات آب و برق هستند. ‌به دلیل انتخاب مکان نامناسب مسکن‌های مهر در دولت گذشته این دولت هر چه بودجه داشته برای ایجاد زیرساخت‌های این مناطق هزینه کرده و مجبور است بقیه را از پول مردم هزینه کند. نیاز سالانه کشور به 650 هزار واحد است و با توجه به حدود 3 میلیون مسکنی که از سال‌های گذشته نیاز کشور بوده است باید تا 7 سال آینده سالی 700 تا 800 هزار واحد در سال مسکن ساخته شود. طرح مسکن مهر همه اعتبارات را هزینه خودکرده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی؛ 100 درصد سهام شرکت پرورش کرم ابریشم ایران معادل 325 هزار و 125 سهم به‌صورت 20 درصد نقد و بقیه اقساط 6 ساله روی میز فروش می‌رود. قیمت پایه هر سهم 5 میلیون و 68 هزار و 532 ریال و ارزش کل پایه یک هزار و 647 میلیارد و 906 میلیون و 466 هزار و 500 ریال تعیین‌شده است و در حال حاضر شرکت شهرک‌های کشاورزی مالکیت 100 درصدی سهام شرکت پرورش کرم ابریشم ایران را بر عهده دارد. بلوک 96.5 درصد سهام شرکت توسعه خدمات بازرگانی نورد ایران هم شامل 615 میلیون و 123 هزار و 810 سهم به قیمت پایه هر سهم 1333 ریال و ارزش کل پایه 819 میلیارد و 960 میلیون و 38 هزار و 730 ریال در این روز به‌صورت 30 درصد نقد و بقیه اقساط 4 ساله روی میز فروش می‌رود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اجرای طرح تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت بالای 60 درصد در راستای اقتصاد مقاومتی نسبت به ثبت‌نام از واجدین شرایط اقدام می‌نماید. بر اساس اعلام وزارت صنعت متقاضیان دریافت این تسهیلات باید شروط زیر را داشته باشند.: 1- واحدهای تولیدی کوچک و متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام تولیدی با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد هستند که دارای مجوز معتبر از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشند. 2- اولویت با بنگاه‌هایی است که عمدتاً دارای مشکلات نقدینگی بوده و ازلحاظ ظرفیت تولید، دانش فنی، توان مدیریت و بازار، مشکلی که مانع راه‌اندازی یا افزایش تولید باشد، نداشته و با دریافت این تسهیلات قادر به راه‌اندازی طرح تا پایان سال 1395 و تکمیل یا افزایش ظرفیت واحد و ایجاد اشتغال جدید باشند. بر اساس اعلام وزارتخانه نرخ سود تسهیلات، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و برای سرمایه در گردش نرخ عقود مبادله‌ای و برای طرح‌های نیمه‌تمام نرخ عقود مشارکتی و مدت‌زمان بازپرداخت تسهیلات، برای سرمایه در گردش یک سال (قابل تمدید) و برای سرمایه ثابت طرح‌های نیمه‌تمام، بنا به تشخیص کارگروه تا مدت پنج سال تعیین می‌گردد.

علی رسولیان مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی در خصوص پرداخت مطالبات موسسه منحله میزان اظهار کرد: بانک صادرات تمامی مطالبات زیر ۴۰ میلیون تومان را پرداخت کرده است و برای مطالبات بالای ۴۰ میلیون تومان هم به هر نفر ۱۲ میلیون تومان پرداخت‌شده است. وی بابیان اینکه تا اموال و دارایی‌های میزان منتقل نشود و به سقف مشخص نرسد بانک صادرات نمی‌تواند پرداخت سپرده‌های میزان را آغاز کند؛ تصریح کرد: این سقف بستگی به میزان انتقال دارد و تا زمانی که نقل‌وانتقال صورت نگیرد بانک صادرات نمی‌تواند سپرده‌های مردم را پرداخت کند. با توجه به اینکه پرداختی‌های مردم، تسهیلات و یا املاک هستند، پروسه پرداخت طولانی شده است و موجب شده تا بانک صادرات نتواند سپرده‌های مردم را پرداخت کند.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

محمدحسن پیوندی معاون مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی اظهار داشت: شورای اقتصاد مصوب کرد یک بسته مهندسی 120 هزار تنی تبدیل متانول به پروپیلن را که قبلاً با همکاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی انجام‌شده بود را اجرا کنیم. این کار بزرگی است و درعین‌حال با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت احتمال دارد شرکت‌های خارجی تا سقف 500 هزار تن هم در چنین پروژه‌هایی مشارکت کنند. وی بابیان این که ایجاد واحد 120 هزار تنی سرمایه‌گذاری چندان زیادی نیاز ندارد، ادامه داد: از طرف دیگر هم شرکت پژوهش و فناوری به دانش فنی تولید پلی‌پروپیلن دسترسی پیداکرده است. دمو پلنت تولید پلی‌پروپیلن آن در حاشیه پتروشیمی شازند اراک ایجادشده است و آمادگی افتتاح آن وجود دارد که به معنی دسترسی به دانش فنی فرایند تولید پلی‌پروپیلن است. تولید این واحد در سطح نیمه‌صنعتی است؛ یعنی می‌شود گفت تولید آن به یک‌تن در روز می‌رسد.

ولی‌الله افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: ثبت سفارش خودرو متوقف نشده است اما ما به نمایندگی‌هایی که از خود کمپانی اقدام به واردات نمی‌کنند بلکه کشور ثالث را برای واردات انتخاب می‌کنند، اجازه واردات نمی‌دهیم واردات خودرو باید از طریق کمپانی‌های اصلی و با خدمات پس از فروش صورت گیرد.

مصطفی خان کرمی معاون فروش ایران‌خودرو در مورد زمان اعمال افزایش قیمت خودروها که روز گذشته از سوی مرکز ملی رقابت به خودروسازان ابلاغ شد، اظهار داشت: هنوز برنامه‌ای برای اعمال این افزایش قیمت نداریم و در این مورد باید تصمیم‌گیری کنیم. وی بابیان اینکه قطعاً افزایش قیمت را به نمایندگی‌های فروش ابلاغ خواهیم کرد، ادامه داد: باید تصمیم بگیریم که افزایش قیمت را به چه میزان و در مورد چه محصولاتی اعمال کنیم. شاید تصمیم بگیریم که اصلاً افزایش قیمتی روی محصولاتمان اعمال نشود. خان کرمی در پاسخ به این سؤال که با توجه به رکود موجود در بازار، آیا افزایش قیمت خودرو را به صلاح می‌دانید؟ گفت: در این مورد باید ببینیم سیاست مدیریت ایران‌خودرو چه چیزی است. وی همچنین در پاسخ به این سؤال که در صورت ابلاغ افزایش قیمت محصولات، آیا این مسئله شامل قراردادهای قبلی نیز خواهد شد؟ گفت: با توجه به اینکه در قراردادهای فروش نقدی، پرداخت وجه صورت گرفته است، افزایش قیمت مشمول این قراردادها نخواهد شد. در مورد قراردادهای به‌صورت فروش چکی نیز با توجه به انجام مراحل قرارداد و تعیین قیمت قطعی، افزایش قیمت شامل قراردادهای قبلی نخواهد شد و در مورد پیش‌فروش‌ها نیز اگر قیمت قطعی خودرو در قرارداد ذکرشده باشد، افزایش قیمتی اعمال نخواهیم کرد.

برات قنبری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات بابیان اینکه به‌زودی شاهد تحولات عظیمی در پست‌بانک خواهیم بود، اظهار کرد: بانک‌های کشور به‌خصوص پست‌بانک باید ساختار خود را بروز کنند تا بتوانند از فضای به وجود آمده استفاده لازم را داشته باشند. امروز با توجه به نیاز کشور جهت توسعه کسب‌وکار، پست‌بانک تنها بانکی است که می‌تواند در اشتغال و ایجاد کسب‌و‌کار تأثیر بسزایی داشته باشد. خسرو فرحی -مدیرعامل پست‌بانک- با اشاره به مأموریت این بانک عنوان کرد: ارائه خدمات پولی، بانکی، کمک به ایجاد و توسعه صنعت ICT کشور و همچنین ارائه خدمات تأمین مالی خرد در حوزه روستا ازجمله اهداف این بانک است. وی همچنین به بیان موفقیت‌های این بانک در سال گذشته پرداخت و خاطرنشان کرد: تأمین مالی بخش ICT و تأمین مالی خرد (روستایی) از اقدامات پست‌بانک در راستای اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

شرکت صنعتی و معدنی چادرملو در حالی پروژه راه‌اندازی نیروگاه حرارتی و 500 مگاواتی و طرح فولاد یک‌میلیون تنی را از ماه‌ها قبل آغاز کرده بود که امروز از نیروگاه سیکل ترکیبی با سرمایه‌گذاری 1.1 هزار میلیارد تومانی بهره‌برداری کرد. این نیروگاه در دو واحد گازی هر یک به ظرفیت 166 مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت 160 مگاوات به ظرفیت کل 492 مگاوات احداث‌شده و دارای دو مخزن سوخت هرکدام به ظرفیت 20 هزار مترمکعب با سوخت اصلی گاز است. پیمانکار بخش ساختمانی،‌ تجهیزات الکترونیکی و ساخت بخش بخار نیروگاه،‌ گروه مپنا و پیمانکار بخش پست هم شرکت فرانیرو می‌باشد.

جلسه معارفه شرکت سرمایه‌گذاری مسکن الوند جهت عرضه در بازار فرابورس برگزار شد. مهندس نوربهشت، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن الوند با اشاره به این‌که پایه‌های شرکت در سال 1369 و در قالب شعبه در گروه سرمایه‌گذاری مسکن گذاشته‌شده است، این شرکت را یکی از شرکت‌هایی دانست که همواره در زنجیره ارزش گروه، به ایفای نقش مؤثری پرداخته است. شرکت الوند طی سالیان فعالیت خود، پروژه‌های متعدد مسکونی، تجاری واداری را در قالب مالکیت، مشارکت یا پیمانکاری آغاز و تکمیل کرده که ازاین‌بین می‌توان به مجتمع‌های مسکونی 1440 واحدی مسکن مهر امام صادق اراک (ع)، پروژه‌های کوی الهیه اراک، مجتمع‌های تجاری کوثر و خاتم و چندین پروژه دیگر اشاره کرد. شرکت هم‌اکنون چندین پروژه جدید را در مراحل مختلف بررسی و مطالعه، طراحی و اجرا دارد که به نظر می‌رسد با احداث و تکمیل این واحدها، سوددهی مناسبی نصیب سهامداران شرکت شود. نادری، معاون مالی و منابع انسانی گروه سرمایه‌گذاری مسکن در خصوص امکان تحقق سود با توجه به تحقق پنج‌درصدی سود در دوره شش‌ماهه، تحقق سود را کاملاً ممکن و حتمی دانست و گفت: با توجه به این‌که مجمع مؤسس صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نارون در روزهای گذشته برگزار شد، تنها از این طریق، بیش از 20 درصد سود شرکت در سال مالی محقق خواهد شد. از سوی دیگر، با توجه به این‌که گروه همواره حساسیت خاصی در خصوص پیش‌بینی‌های انجام‌شده توسط شرکت‌های تابعه به خرج می‌دهد، بودجه‌های ارائه‌شده همگی مبتنی بر واقعیات هستند و انتظار می‌رود، سودهای پیش‌بینی‌شده محقق خواهند شد.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

بر اساس خبر پایگاه روسی "گودوک"، گافییف مدیرکل اداره تجارت خارجی شرکت کاماز روسیهاز برنامه صادرات شرکت کاماز روسیه به ایران خبر داد و گفت: 100 دستگاه کامیون از نیمه دوم سال جاری میلادی تا پایان سال به ایران صادر می‌شود. از سوی دیگر طی سال 2017 میلادی، مونتاژ کامیون‌های کاماز در ایران آغاز خواهد شد. انتظار می‌رود سالانه 2500 تا 3 هزار دستگاه کامیون تولیدی کاماز روسیه در ایران فروش رود و به‌مرور به 5 هزار دستگاه در سال برسد. پیش‌ازاین و طی سال‌های 2002 تا 2010، شرکت کاماز که بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی سنگین روسیه بشمار می‌رود، در بازار ایران حضور داشت اما تحریم‌ها مانع از ادامه حضور آن شد.

یحیی آل اسحاق رئیس سابق اتاق بازرگانی تهرانبابیان اینکه نخ تسبیح هر عمل اقتصادی مسائل بانکی است، افزود: «نقل‌وانتقال پول اکنون برای ما کماکان با مشکل مواجه است و آمریکا می‌گوید که "شما صاحب دلارهای خود هستی ولی امکان جابه‌جایی آن را در سوئیفت ندارید و باید از یورو و ارز سایر کشورها استفاده کنید"». اکنون ما در هند پول‌داریم اما چون حساب‌وکتاب آن‌ها با دلار است امکان انتقال آن به ایران وجود ندارد. آمریکا می‌گوید برقراری مسائل بانکی با ایران اشکالی ندارد و بانک‌های اروپایی می‌توانند این کار را انجام دهند اما خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌ها برای برقراری ارتباطات مالی با ایران هشدار می‌دهد. مراودات بانکی بعد از اجرای برجام انجام‌شده اما در حجم و شبکه‌های محدود و با ارزی غیر از دلار است و رفع نیاز به‌اندازه موردنظر نیست. اگر قرار باشد که اقتصاد ما متحول شود و تغییرات جدی در پسا برجام صورت گیرد باید مشکلات زیرساختی وعده داده‌شده برداشته شود. درصورتی‌که قرار باشد بدقلقی آمریکا درباره ایران در استفاده از دلار و مسائل بانکی حل نشود و مشکلات قبلی کماکان پابرجا باشد می‌توانیم بخشی از نیاز خود را از پیمان‌های دو یا چندجانبه حل کنیم، کما اینکه در زمان تحریم‌ها نیز از این روش استفاده می‌شد.

موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور اعلام کرد لغو تحریم‌ها تأثیر مثبتی بر توانایی ایران برای تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی‌اش داشته است. بر اساس برآورد این موسسه ریسک اعتباری ایران کاهش‌یافته و این کشور اکنون ازنظر ریسک اعتباری نمره 34 از 100 را به‌به دست آورده است. ایران پیش از لغو تحریم‌ها نمره 18.8 را ازنظر ریسک اعتباری به خود اختصاص داده بود. بیزینس مانیتور نمره ایران در شاخص ریسک صنعتی را نیز 35 از 100 برآورد کرده و افزوده است: این نمره پایین به معنای وجود موانع فراوان برای ورود به بازار زیرساخت‌های این کشور و نبود رقابت در این بازار است. ما انتظار داریم که چشم‌انداز رقابت‌پذیری در ایران با لغو تحریم‌ها و ورود بازیگران خارجی، به میزان قابل‌توجهی متنوع‌تر شود.

محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: امروز جلسه‌ای با کارشناسان بانک جهانی در اتاق بازرگانی ایران داشتیم تا بتوانیم از طریق ظرفیت‌های این نهاد برای بنگاه‌های متوسط و کوچک اقتصادی تسهیلات بگیریم. در این جلسه گزارشی از وضعیت بنگاه‌های تولیدی در ایران به کارشناسان بانک جهانی ارائه و قرار شد قبل از سفر مسئولان بانک جهانی به ایران هماهنگی‌هایی انجام شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های این بانک استفاده کنیم. در صورت استفاده از ظرفیت‌های موجود امکان دریافت 1.5 تا 2 میلیارد دلار وام از بانک جهانی برای این بنگاه‌ها وجود دارد.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 363.3 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 44 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 76.3 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 266.5 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 96.8 میلیارد تومان رسید که معامله بلوکی اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت با 50 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و عرضه اولیه سرمایه‌گذاری مسکن الوند با 6.6 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 76 میلیارد تومان و گروه سرمایه‌گذاری‌ها با 23.3 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 79 واحد و شاخص قیمت 29 واحد افزایش ولیکن شاخص فرابورس تغییری نداشت. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 76693 واحد و شاخص قیمت به 28355 واحد رسید. سرمایه‌گذاری امید با 52 واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 57 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

معاملات نمادهای صنعت سیمان امروز بسیار کم‌رمق و بدون هیجان خاصی اغلب در دامنه منفی صورت گرفت. از میان 25 نماد باز این صنعت، 22 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی 9 نماد منفی، 5 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها اندکی مثبت بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 7006 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 10128 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 20281 میلیون ریال) بود. سیمان تهران با 1251 هزار سهم به ارزش 2693 میلیون ریال حدود 27 درصد ارزش معاملات و سیمان شرق با 2128 هزار سهم به ارزش 2589 میلیون ریال معادل 26% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 3 نماد سیمان اردبیل، خزر و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند. نماد سیمان اصفهان پیش از آغاز معاملات به دلیل اعلام اطلاعات واقعی سال 1394 متوقف و نماد سیمان فارس نو مورد حراج مجدد واقع گردید.

نماد سیمان فارس و خوزستان به دلیل برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده با موضوع افزایش سرمایه بسته است. معاملات سیمان تهران مجموعاً بهتر بود لیکن ارزش معاملات سیدکو بسیار بسیار نازل است. مجموع معاملات جاری دو نماد امروز به حدود 285 میلیون تومان رسید.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید، در نماد سیمان خاش شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان و در نماد سیمان تهران شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران خریدار سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24