Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

روند شاخص تا پایان بازار اساساً منفی بود البته بعد از ساعت ١٢ به مدد انجام معاملات با ماهیت بلوک در بازار معاملات خرد در دامنه مثبت در نمادهای هلدینگ نفت و گاز پرسیان (٧.٧ میلیون سهم)، پتروشیمی مبین (۴.٩ میلیون سهم)، فولاد مبارکه (٢٠ میلیون سهم) و پالایشگاه بندرعباس (۶.٣ میلیون سهم) بخشی از افت شاخص جبران شد ولیکن درنهایت شاخص با افت ١١٧ واحدی به سطح ٧۴٧٠١ واحد تنزل پیدا کرد...

در بازار دوشنبه چه گذشت...؟

بورس24 :بازار سرمایه امروز هم بدون هیجان خاص و باارزش پایین معاملات کار خود را آغاز کرد. شاخص با رشد اندک و خزنده‌ای تا حدود یک ساعت در دامنه مثبت قیمت سیر کرد و توانست با افزایش حدود 87 واحدی تا سطح 74905 واحد هم صعود کند،لیکن پس‌ازاین زمان تغییر روند داد و به سمت پایین نزول کرد.

روند شاخص تا پایان بازار اساساً منفی بود البته بعد از ساعت 12 به مدد انجام معاملات با ماهیت بلوک در بازار معاملات خرد در دامنه مثبت در نمادهای هلدینگ نفت و گاز پرسیان (7.7 میلیون سهم)، پتروشیمی مبین (4.9 میلیون سهم)، فولاد مبارکه (20 میلیون سهم) و پالایشگاه بندرعباس (6.3 میلیون سهم) بخشی از افت شاخص جبران شد ولیکن درنهایت شاخص با افت 117 واحدی به سطح 74701 واحد تنزل پیدا کرد. به‌طورکلی شاید بتوان گفت فشار و هیجان فروش تقریباً از بین رفته است از وحشت عمومی روز شنبه نیز اثری در بازار دیده نمی‌شد ولیکن هنوز دست‌اندرکاران تمایلی به خرید و افزایش معاملات از خود نشان نمی‌دهند. در ادامه کاهش اختیاری سود سپرده‌ها توسط بانک‌ها، امروز مدیران عامل بانک‌های اقتصاد نوین و قوامین نیز نقطه نظرات مثبت خود را در این خصوص اعلام کردند. علاوه بر این بعضی سایت‌های خبری اشاره به توافق گروهی همه بانک‌ها و اجرای کاهش نرخ سود از ابتدای تیرماه در تمامی بانک‌ها داشتند. حسن معتمدی مدیرعامل بانک اقتصاد نوین در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه بانک‌های پاسارگاد و پارسیان گام‌هایی برای کاهش نرخ سود سپرده به 16 درصد برداشته‌اند، آیا بانک اقتصاد نوین هم اقدام به کاهش نرخ سود خواهد کرد، اظهار داشت: قطعاً نرخ‌های سود باید تعدیل شود و نمی‌تواند در سطوح بالا باقی بماند و بانک اقتصاد نوین هم در نظر دارد، این کار را انجام دهد. وی در پاسخ به این سؤال که کاهش نرخ سود در بانک اقتصاد نوین در همین روزها انجام خواهد شد، گفت: نمی‌توانم زمان مشخصی را اعلام کنم، اما کاهش نرخ سود در حال تصمیم‌گیری است. وی در واکنش به این پرسش که آیا در جلسات شورای بانک‌ها تصمیم نهایی برای کاهش نرخ سود اتخاذشده بود، بیان کرد: تصمیم مشخصی گرفته نشده بود و بانک‌ها ملزم نیستند تصمیم‌گیری برای کاهش نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات را باهماهنگی یکدیگر بگیرند در ارتباط با کاهش اختیاری سود سپرده‌های بانکی اما دکتر عبده تبریزی به تأکید بیشتر بر عملکرد ضعیف بانک مرکزی در ارتباط با مؤسسات مالی غیرمجاز دارد و نگران خروج منابع از بانک‌ها به این مؤسسات است (در بخش‌های بعدی صحبت‌های ایشان به‌طور کامل‌تر ارائه‌شده است)

ازنظر ارزش معاملات امروز گروه خودرو با 41.4 میلیارد تومان (با تأثیر منفی 32 واحدی بر شاخص کل)، گروه ساخت محصولات فلزی با 17.7 میلیارد تومان (با تأثیر مثبت 20 واحدی بر شاخص کل)، شرکت‌های سرمایه‌گذاری با 16.7 میلیارد تومان (با تأثیر منفی 16 واحدی بر شاخص کل)، گروه فراورده‌های نفتی با 9.6 میلیارد تومان (بدون تأثیر قابل‌ملاحظه بر شاخص کل)، گروه فلزات اساسی با 9.3 میلیارد تومان (با تأثیر مثبت 55 واحدی بر شاخص کل) و بانک‌ها با 6.8 میلیارد تومان (با تأثیر منفی 22 واحدی بر شاخص کل) در جایگاه‌های اول تا ششم در بورس اوراق بهادار تهران ایستادند. ازنظر تأثیرگذاری بر شاخص صنعت محصولات شیمیایی 88 واحد، خودرو 32 واحد، هلدینگهای چند رشته‌ای 27 واحد و بانک‌ها 22 واحد تأثیر منفی و متقابلاً صنعت فلزات اساسی با 55 واحد و ساخت محصولات فلزی با 20 واحد تأثیر مثبت بیش از سایر صنایع و گروه‌ها در تغییر شاخص کل نقش داشتند.

صنعت پرحاشیه خودرو امروز هم خبرساز بود. ‘انتشار صورت‌های مالی حسابرسی نشده زامیاد که بیانگر تحقق 14 ریال زیان به ازای هر سهم (در مقابل سود 1 ریالی مطابق آخرین پیش‌بینی)، تردیدهای زیادی در ذهن فعالان در خصوص امکان تحقق پیش‌بینی سود 187 ریالی اعلام‌شده برای سال 1395 توسط این شرکت وارد کرد. نماد سرمایه‌گذاری سایپا هم که با تعدیل سود بیش از 100 درصدی و انتشار صدور مجوز افزایش سرمایه از محل سود انباشته امروز با کاهش حدود 7 درصدی قیمت به گردونه معاملات بازگشت نشان‌دهنده این بود که بازار سرمایه بخش زیادی از اخبار و اطلاعات و رویدادهای قطعی و احتمالی این گروه را به‌اصطلاح پیش‌خور کرده است و نمی‌توان انتظار داشت که با انتشار اخبار قطعی (که قبلاً شایعات آن منتشرشده)، تغییری درروند قیمت سهام رخ بدهد. در این گروه از میان نمادهای مطرح سایپا با 8.8 میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری رنا 6.3 میلیارد تومان، ایران‌خودرو 5.8 میلیارد تومان، زامیاد 5.1 میلیارد تومان، گوه بهمن 4.7 میلیارد تومان و ایران‌خودرو دیزل 2.4 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفتند. غیر از معدودی نمادهای قطعه ساز تقریباهمه شرکت‌ها در دامنه منفی مورد معامله قرار گرفتند و شاهد تحول خاصی نبودند.

در گروه ساخت محصولات فلزی صنایع آذرآب اراک 14.1 میلیارد تومان و ماشین‌سازی اراک 3.6 میلیارد تومان مورد معامله واقع شدند. ماشین‌سازی اراک با بیش از 12 میلیون سهم معامله اغلب زمان‌ها را با صف خرید گذراند نماد صنایع آذرآب اراک نیز با 25.4 میلیون سهم معامله عمدتاً مثبت بود.

گروه سرمایه‌گذاری‌ها امروز با 16.7 میلیارد تومان معامله رتبه سوم ازنظر ارزش معاملات در بورس اوراق بهادار تهران را از آن خود کند. نماد سرمایه‌گذاری سایپا با بازگشایی خود شاهد کاهش قیمت 7 درصدی بود و در نیم ساعت پایانی بازار دچار صف فروش هم شد. در گروه سرمایه‌گذاری‌ها، ارزش معاملات نماد سرمایه‌گذاری سایپا 6.5 میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری خوارزمی 4.3 میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری آتیه دماوند 3.9 میلیارد تومان بود. در نماد سرمایه‌گذاری خوارزمی ظاهراً توافقاتی به‌منظور انتقال بخشی از سهام متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری آتیه مسکن درازا خرید بخشی از سهام شرکت تازه‌وارد صنایع کاغذ پارس با سهامدار حقیقی آن (آقای مقدم) صورت گرفته و در حال انجام است.

ارزش معاملات سایر گروه‌ها و صنایع امروز به بیش از 10 میلیارد تومآن‌هم نرسید و شاید بتوان گفت رخداد قابل‌ذکری در آن‌ها نیز وجود نداشت. درنهایت بازار با حجم معاملات ضعیف و روند نزولی شاخص کل که درنهایت منجر به افول 117 واحدی آن و تنزل تا سطح 74701 واحدی شد به کار خود خاتمه داد.

اخبار مربوط به بازارهای جهانی:

به نقل از رویترز، قیمت جهانی نفت در ساعات اولیه بازار معاملات آتی روز دوشنبه به دلیل نگرانی از رشد اقتصادی کشورهای منطقه آسیا و همچنین تقویت دلار آمریکا و به دنبال آن کاهش تقاضا، با روند نزولی روبرو شد. در همین حال، قیمت نفت دریای برنت با ۶۵ سنت کاهش معادل ۱.۲۹ درصد تنزل به ۴۹ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید، ضمن اینکه قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۷۸ سنت کاهش در برابر ۴۸ دلار و ۲۹ سنت به ازای هر بشکه معامله شد. همچنین دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای اصلی ۱.۳ درصد تقویت‌شده که این امر منجر به گران‌تر تمام شدن بهای نفت برای کشورهای واردکننده‌ای باشد که از پول خود برای وارداتاستفاده نمی‌کنند. البتهانتظار افزایش نرخ بهره بانکی از سوی «فدرال رزرو» آمریکا و نگرانی از تبعات آن ازجمله عوامل روند نزولی بهای طلای سیاه در روز دوشنبه هستند.

بانک مرکزی اروپا اعلام کرد: قیمت‌های ارزان نفت از سال 2014 احتمالاً سود خالص کمی برای اقتصاد جهانی داشته و ممکن است حتی روی رشد اقتصادی تأثیر منفی هم بگذارد. به نقل ازبلومبرگ، بانک مرکزی اروپا در مقاله‌ای در بولتن خود اعلام کرد: «درحالی‌که کاهش شدید قیمت نفت در سال 2014 ناشی از رشد شدید عرضه نفتی بوده، قیمت‌های پایین اخیر از ضعف تقاضای جهانی ناشی شده است. هرچند قیمت پایین نفت تقاضای داخلی در کشورهای واردکننده نفت را حمایت می‌کند، اما این موضوع برای جبران اثرات گسترده روی تقاضای ضعیف جهانی کافی نخواهد بود.» این تحلیل در حالی صورت گرفته که بحث در بانک مرکزی اروپا حول لزوم اضافه کردن محرک‌های پولی جدید به اقتصاد منطقه اروپا همچنان ادامه دارد. ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا اذعان داشته همانند کاهش تورم (اصلی‌ترین چالش بانک مرکزی اروپا)، افت قیمت انرژی نیز می‌تواند یک نشانه برای کاهش فعالیت‌های اقتصادی باشد و باید با آن مقابله شود. در گزارش بانک مرکزی اروپا آمده است: «فرض کنید 60 درصد از افت قیمت نفت از اواسط سال 2014 ناشی از عرضه مازاد بوده و مابقی به دلیل ضعف تقاضا؛ مدل‌‌سازی‌ها می‌گویند که اثر ترکیبی این دو حادثه روی فعالیت جهانی نزدیک به صفر یا حتی اندکی منفی خواهد بود.» نفت برنت از ژوئن 2014 تا ژانویه 2016 افتی 76 درصدی داشته است. این موضوع درآمدهای مصرفی در منطقه یورو (واردکننده خالص انرژی) را تقویت کرده و موجب بهبود اقتصادی شده است. در آن‌سوی سکه، در سطح بین‌المللی، بسیاری از کشورهای صادرکننده نفت، رکود شدیدی را تجربه کرده‌اند. البته در مقایسه با افت قیمت دهه 80 و 90 میلادی این قیمت‌های پایین انرژی تأثیر کمتری روی اقتصاد خواهد گذاشت. علاوه بر این، اگر خانواده‌ها به این باور برسند که قیمت‌های پایین نفت همچنان ادامه داشته باشد، هزینه‌ها ممکن است اندکی بالاتر رود.

به نقل ازرویترز، هر اونس طلا با 0.1 درصد افزایش قیمت یک هزار و 274 دلار و 80 سنت معامله شد. در معاملات امروز شمش با لمس قیمت یک هزار و 278 دلاری بالاترین سطح خود را از 18 می به ثبت رساند. طلا که اغلب به‌عنوان بیمه‌‌ و تضمینی در مقابل نگرانی‌های مالی و اقتصادی محسوب می‌شود در ماه ژوئن رشدی 5 درصدی و در سال 2016 رشدی 20 درصدی را تجربه کرده است. در معاملات اولیه روز دوشنبه سهام آسیایی و پوند با افت مواجه شد و ین رشد کرد. در معاملات امروز ین به بالاترین سطح سه سال اخیر خود در برابر پوند و یورو رسید. دلار با افت 0.4 درصدی 106.60 ین معامله شد تا به پایین‌ترین سطح یک‌ماهه خود نزدیک شود. فدرال رزرو آمریکا، بانک مرکزی انگلستان، بانک ملی سوئیس و بانک ژاپن در این هفته نشست سیاست‌گذاری برگزار خواهد کرد. انتظار می‌رود همه این بانک‌ها در پاسخ به نگرانی‌ها در خصوص چشم‌انداز اقتصاد جهانی و اثر احتمالی برگزیت (خروج انگلستان از اتحادیه اروپا)، سیاست‌ پولی خود را ثابت نگاه‌دارند. دارایی‌ها در SPDR، بزرگ‌ترین صندوق معاملاتی طلا با رشدی 0.74 درصدی در روز جمعه به 893.92 تن رسید که بالاترین سطح این صندوق از اکتبر 2013 بوده است. آمار کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا در روز جمعه نشان می‌دهد در هفته منتهی به 7 ژوئن، صندوق‌های تأمینی و مدیران پولی جایگاه‌های بلندمدت خود را در کومکس افزایش دادند و موضع صعودی خود را در خصوص نقره کاهش دادند.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران گفت: در حالی سال گذشته سهام 17 شرکت در فرابورس عرضه شد که امسال به 20 شرکت افزایش می‌یابد. البته از ابتدای امسال تاکنون سهام چهار شرکت عرضه‌شده است. تاکنون 10 هزار میلیارد تومان درخواست عرضه و پذیرش در فرابورس مطرح‌شده که اجرایی شدن آن‌ها مستلزم طی فرایند و اخذ صورت‌های مالی و مستندات لازم است. وی بابیان اینکه با ورود شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور)، ارزش روز بازار سهام شرکت‌های فرابورسی به 96 هزار میلیارد تومان رسیده، درباره عرضه اولیه آتی گفت: در نظر داریم که پیش از پایان خردادماه عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری گوهران امید در فرابورس انجام شود.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

حسین عبده تبریزی مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه در حوزه بانکی مشکل بسیاری داریم گفت: در حال حاضر یکی از بانک‌های خصوصی کشور در اقدامی متفاوت و بدون هماهنگی با شورای پول و اعتبار اقدام به کاهش سود سپرده‌های بانکی کرد که می‌تواند به نفع مؤسسات غیرمجاز و خروج سرمایه از بانک‌ها شود. درحالی‌که در کشوری مثل ایران شایسته نیست که مؤسسات غیرمجاز آن به‌آسانی کار کنند و هیچ برخوردی هم با آن‌ها صورت نگیرد. در شرایطی که اقتصاد با رکود روبه‌روست باید دستگاه‌های قضایی با مؤسسات بانکی غیرمجاز برخورد کنند. در حال حاضر، بانک‌های کشور توان پرداخت سودهای 22 تا 28 درصد را به دلیل عدم فعالیت اقتصادی ندارند به همین دلیل نیز برای اجرای تعهدات خود به دنبال جذب پول از منابع مختلف هستند تا بتوانند سودهای مورد تعهد را پرداخت کنند و در همین راستا نیز بانک‌ها به‌جای آنکه مؤسساتی اقتصادی و سودآور باشند به مؤسساتی از نوع هرمی تبدیل‌شده‌اند. اگر بانک مرکزی نظارت جدی بر بانک‌ها نداشته باشد و همچنان مؤسسات غیرمجاز وجود داشته باشند مسائل پولی و بانکی حل نخواهد شد. وی با غیرعادلانه دانستن وضع نظام بانکی، افزود: بخشی از دارایی‌های بانک‌ها به سرمایه‌های بدون حرکت مانند ساختمان تبدیل‌شده و بانک‌ها مجبورند با جذب پول جدید سودهای سپرده‌های گذشته را بپردازند. بخشی از مؤسسات مالی هم به مؤسسه هرمی تبدیل‌شده‌اند و برای اصلاح وضع باید نرخ سودها به نرخ تورم کاهش یابد. وی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی باید قوی‌تر عمل کند، افزود: قرار نیست بانک‌ها در تعیین نرخ سود سپرده و تسهیلات با یکدیگر هماهنگ باشند بلکه باید باهم رقابت کنند اما مدیریت آن با نظام نظارتی بانک مرکزی است. کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند موجب رونق‌بخش‌های راکد ازجمله مسکن و بازار سرمایه شود و با کاهش نرخ سپرده‌ها، نرخ سود تسهیلات نیز کاهش خواهد یافت.

عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران به بلومبرگ گفت، ایران از طریق ساخت 5 مجتمع پالایشگاهی، ظرفیت پالایشگاهی خود را تا سال 2020 از 1.85 میلیون بشکه فعلی به 3.2 میلیون بشکه خواهد رساند. وی افزود، ایرآن‌همچنین به حدود 14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای ارتقاء واحدهای 5 پالایشگاه موجود خود نیاز دارد تا بنزینی تولید کند که پاک‌تر از بنزین تولیدی فعلی می‌سوزد. یکی از پالایشگاه‌های جدید، یعنی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت روزانه 360 هزار بشکه، قرار است تا ماه مارس شروع به فعالیت کند. این پالایشگاه قرار است میعانات پالایش کند. ایران به دنبال استفاده از میعانات خود برای تولید بنزین یا نفتا برای استفاده در مراکز پتروشیمی خود است. شرکت‌های خصوصی درحال‌توسعه مجتمع پالایشگاهی سیراف درزمینهٔ میعانات در بندر عسلویه ایران هستند. این مجتمع که متشکل از 8 واحد پالایشگاهی هرکدام با ظرفیت 60 هزار بشکه در روز است، میعانات تولیدی در پارس جنوبی را به نفتا تبدیل خواهد کرد.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شنبه‌شب در جلسه‌ای با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعرفه‌های جدیدی برای سرویس اینترنت تصویب کرد. بر اساس مصوبات این جلسه، شرکت ارتباطات زیرساخت موظف شده است که پهنای باند اینترنت را به شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنتی با ۳۰ درصد کاهش قیمت نسبت به گذشته بفروشد. موضوع گرانی قیمت پهنای باند اینترنت یکی از دلایلی بوده که تاکنون از سوی شرکت‌های اینترنتی به‌عنوان دلیل گرانی اینترنت مطرح‌شده است. بر این اساس کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، با کاهش قیمت پهنای باند ورودی به کشور موافقت کرد. طبق این تصمیم، مقرر شد باوجود کاهش قیمت پهنای باند اینترنت، سرویس‌دهندگان اینترنت نیز قیمت نهایی اینترنت به مصرف‌کننده را ۱۵ درصد کاهش دهند.

ابوالقاسم رحیمی‌انارکی عضو هیئت‌مدیره بانک مسکن در مورد جزئیات فعالیت بانک مسکن برای انتشار 300 میلیارد تومان اوراق رهنی گفت: کاری که توسط بانک مسکن انجام می‌شود کار جدیدی است که پیش‌تر، هیچ‌گاه توسط بانک مسکن انجام‌نشده بود. درعین‌حال، این روش (انتشار اوراق رهن ثانویه یا MBS) 20 سال است در کشورهای توسعه‌یافته در حال انجام است و روشی قابل‌قبول در اداره بانک‌ها به شمار می‌رود. پیش‌بینی ما این است که با انتشار اوراق رهنی، دریچه‌ای برای تأمین مالی بازخواهد شد و مشکلاتی که پیش‌تر به دلیل رکود پیش می‌آمد و باعث قفل شدن منابع مالی در بانک می‌شد و در قالب اقساط در سال‌های طولانی به بانک برمی‌گشت، برطرف می‌شود. با روش MBS این امکان برای بانک فراهم می‌شود تا بتواند این منابع را قالبی (یکجا) واگذار کند و منابعش را بتواند سریعاحصا کرده و در تأمین مالی مسکن (پرداخت تسهیلات جدید)، بار دیگر مورداستفاده قرار دهد تا حجم بازار رهنی را تا حد قابل‌توجهی افزایش دهد. حجم بازار رهنی (تسهیلات بخش مسکن) در حال حاضر در کشور کمتر از 10 درصد است که در کشورهای درحال‌توسعه بین 10 تا 40 درصد و در کشورهای توسعه‌یافته بیش از 40 درصد GDP (تولید ناخالص داخلی) است. در برخی از کشورهای پیشرفته تسهیلات بخش مسکن، بیش از 100 درصد GDP بازار رهنی است.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

مرتضی لطفی مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان گفت: در حال حاضر بازار صادراتی عراق را با افزایش تعرفه به‌طور طبیعی ازدست‌داده‌ایم و بااینکه انجمن صنفی سیمان و معاونت معدنی وزارت صنعت تلاش‌های بسیاری در مراودات با دولت عراق انجام داد اما فعلاً نتیجه همه مذاکرات وعده وعید است و قول داده‌اند موانع صادرات سیمان را بردارند.در مقطع کنونی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان برنامه‌های بسیاری برای شناسایی بازارهای صادراتی جدید است و تولیدکنندگان با قطع صادرات به عراق، از طریق بندر امام و کویت به برخی کشورهای اروپایی سیمان صادر می‌کنند. همچنین قرار است با کمک وزارت صنعت و مسئولان تکلیف صادرات سیمان به سوریه را روشن کنیم. لطفی درباره جایگزینی آفریقا با بازار عراق گفت: الآن به تانزانیا صادرات سیمان داریم و کنیا یکی از مشتریان بازار سیمان ایران است اما با توجه به هزینه حمل‌ونقل بالای صادرات سیمان به آفریقا قرار است دولت تا حدودی یارانه به حمل‌ونقل سیمان اختصاص دهد. همچنین قرار است از سوی دولت هزار میلیارد ریال به صنایعی اختصاص یابد که امکان رقابت‌پذیری صادرات دارند و امیدواریم امکان صادرات‌ سیمان با پرداخت این یارانه افزایش یابد. امیدواریم در بازار سیمان عراق دوباره راه به روی صادرات ایران باز شود. ضمن اینکه در حال حاضر قرار است یک واحد تولیدی سیمان در عراق راه‌اندازی شود و آسیاب آن‌هم خریداری‌شده و عملیات اجرایی آن انجام‌شده است؛ اما به‌هرحال الآن در عراق کاهش قیمت نفت سبب کاهش اعتبارات طرح‌های عمرانی شده و فعلاً باید تلاش کرد تا بازارهای صادراتی دیگری را برای صادرات سیمان ایران شناسایی کرد. جایگزینی بازار هم ظرف دو ماه آینده بیشتر طول نمی‌انجامد اگرچه به صادرات سیمان ایران به شمال عراق طی یک ماه آینده بسیار خوش‌بین هستم.

هادی گلزار مدیرعامل شرکت معادن سنگ‌آهن احیا سپاهان گفت: مرحله نخست واحد کنسانتره سازی معادن سنگ‌آهن سنگان این واحد با ظرفیت تولید سالانه 900 هزار تن مورد بهره‌برداری قرارگرفته و تاکنون بیش از 300 میلیارد ریال و حدود سه میلیون دلار هزینه ارزی داشته است. فعالیت این واحد کنسانتره سازی در کشور منحصربه‌فرد است، زیرا استفاده نکردن از شیوه خردایش در تولید، ضمن کاهش 30 تا 50 درصدی مصرف آب و برق، زمینه تولید محصول با عیار 66 درصدی را فراهم کرده که بهترین خوراک برای استفاده در کارخانه‌های فولادسازی است که با روش کوره بلند تولید می‌کنند. محصول تولیدی این واحد در مراحل دوم و سوم، کنسانتره سنگ‌آهن استاندارد آماده ورود به واحدهای گندله‌سازی می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا چهار ماه آینده مراحل مزبور وارد تست گرم شده و تا پایان سال نیز مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. بهره‌برداری از مراحل دوم و سوم و طراحی و ساخت دو کارخانه کنسانتره سازی هرکدام با ظرفیت 500 هزار تن در سال برنامه‌ریزی‌شده که در این رابطه دو شرکت چینی تأمین تجهیزات و مهندسی پروژه (EP) را انجام خواهند داد. ایشان با اشاره به سرمایه‌گذاری بیش از 15 میلیون دلاری و همچنین 400 میلیارد ریالی در این دو واحد کنسانتره سازی گفت: با تولید سالیانه بیش از چهار میلیون تن، امکان دستیابی به ایجاد زنجیره فولاد فراهم می‌شود.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

حسین قضاوی معاون امور بانک، بیمه و شرکت‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: روند روبه‌پیشرفت است و بانک‌های ما باگذشت زمان حساب‌های کارگزاری سابقشان فعال‌تر می‌شود و می‌توانند حساب‌های جدید کارگزاری را نزد بانک‌های دیگر دایر کنند، اما همچنان بانک‌ها نتوانسته‌اند روابط کارگزاری با بانک‌های بزرگ اروپایی داشته باشند. معاون وزیر اقتصاد علت را در دو بخش عنوان کرد و افزود: اول اینکه باید فرایند تسویه ارزی از سهولت بیشتری برخوردار شود و بانک‌های بزرگ احساس کنند، به‌راحتی می‌توانند تسویه ارزی بانک‌های ایرانی را انجام دهند. نکته دیگر مربوط به مباحث فنی و کارشناسی است. وضعیت بانک‌های ایرانی باید برای بانک‌های بزرگ خارجی ازنظر نسبت‌های ترازنامه‌ای و مالی به نحو مطلوبی مشخص شود که درگذر زمان تحقق می‌یابد. معیارهای موردنیاز برای شروع زودتر فعالیت‌ها و برقراری روابط کارگزاری در عرصه بین‌المللی شامل نسبت کفایت سرمایه، کیفیت دارایی‌ها، میزان بازدهی دارایی، میزان بازدهی حقوق صاحبان سهام، نسبت مطالبات معوق و سهم از بازار پول است که بر این اساس می‌توان میزان پایداری بانک‌ها را ارزیابی کرد. هرچه بانک‌ها در بهبود این معیارها تلاش کنند شرایط مساعدتری خواهند داشت. وی در پاسخ به این سؤال که آیا اکنون ال‌سی‌های ایرانی در بانک‌های مقصد تنزیل می‌شود؟ گفت: در هر بانک خارجی که بانک ایرانی حساب کارگزاری داشته باشد، قاعدتاً امکان مخابره ال‌سی وجود دارد و آن‌ها هم می‌توانند ال سی را به مشتریان خود ابلاغ کنند و حتی اگر منابع مالی‌شان، اقتضاء کند و اشتهایشان برای پذیرش ریسک بانک ایران، اجازه دهد می‌توانند ال‌سی‌های صادره توسط بانک‌های ایرانی را تنزیل کنند. وی در مورد اینکه اکنون ال سی بانک‌های داخلی را چند بانک خارجی می‌پذیرند؟ بیان داشت: تعدادشان از 15 بانک فراتر رفته است. تنزیل ال سی نزد برخی بانک‌های خارجی به‌صورت محدود انجام می‌شود، اما حجم تجارت ایران بیش از این‌ها نیاز به این فرایند دارد. لازم است بانک‌های بزرگ وارد شوند و منابع خود را برای تنزیل ال‌سی‌‌ها به کار بگیرند و برای تأمین مالی تجاری و پروژه‌ها، منابع فاینانس وریفاینانس در اختیار قرار دهند. وضعیت در مورد این مباحث درگذر زمان بهتر خواهد شد.

سفیر ایران در کره جنوبی گفت: دولت ایران و اکسیم بانک کره در مرحله نهایی برقراری مجدد یک خط اعتباری به‌عنوان ابزاری برای حمایت از تعهدات دو طرف هستند. در دیدارهای دوجانبه مقامات دو کشور 19 یادداشت تفاهم در وزارتخانه‌ها امضاشده که شامل 2 موافقت‌نامه مرتبط با وزارتخانه‌های دادگستری است. بیش از 35 موافقت‌نامه بین دو کشور به امضا رسیده است. وی ارزش کل این 55 موافقت‌نامه را 35 میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: «آنچه مهم است، اجرایی کردن و محقق ساختن این توافقات است نه امضای آن‌ها.»

علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به اختلاف امارات متحده عربی و عمان بر سر تعیین مسیر ساخت خط لوله انتقال گاز طبیعی ایران به عمان، گفت: این اختلاف به مهم‌ترین چالش فعلی صادرات گاز ایران به عمان تبدیل‌شده است. امارات معتقد است که بخشی از خط لوله گاز از آب‌های حاکمیتی این کشور عبور می‌کند و ازاین‌رو خواستار تغییر مسیر ساخت خط لوله انتقال گاز شده است. این مقام مسئول با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی عمان یک گزینه جدید را برای تغییر مسیر ساخت خط لوله انتقال گاز ایران پیشنهاد داده است، اظهار داشت: عمان خواستار تغییر مسیر خط لوله از آب‌های حاکمیتی امارات به آب‌های عمیق‌تر در منطقه دریای عمان و خلیج‌فارس شده است. وی بابیان اینکه انتقال مسیر ساخت خط لوله انتقال گاز به آب‌های عمیق هزینه‌های ساخت این خط لوله را به‌شدت افزایش می‌دهد، تأکید کرد: علاوه بر این در صورت ساخت خط لوله در آب‌های عمیق در سال‌های آینده انجام عملیات تعمیرات این خط لوله هم مشکل خواهد شد. امیدواریم توافق بین امارات و عمان برای عبور بخشی از خط لوله انتقال گاز ایران حاصل شود.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 324.4 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 50 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 96.9 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 154.7 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 169.7 میلیارد تومان بالغ گردید که صنایع آذرآب اراک با 14.1 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره گروه مپنا با 27.3 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 41.4 میلیارد تومان و گروه ساخت محصولات فلزی با 17.7 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 117 واحد، شاخص قیمت 43 واحد و شاخص فرابورس 1 واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس تهران با افت امروز خود به عدد 74701 واحد و شاخص قیمت به 27207 واحد رسید. ملی صنایع مس ایران با 35 واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 67 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

از 34 نماد باز این صنعت، 24 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی تنها 2 نماد مثبت و 5 نماد بدون تغییر و مابقی نمادها همگی منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 4839 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 5918 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 7240 میلیون ریال) بود. سیمان شرق با 1623 هزار سهم به ارزش 1718 میلیون ریال حدود 29 درصد ارزش معاملات و سیمان فارس و خوزستان با 798 هزار سهم به ارزش 1140 میلیون ریال معادل 19% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 10 نماد سیمان اردبیل، ارومیه، بجنورد، خزر، دشتستان، اصفهان، صوفیان، هرمزگان، مازندران، ایلام و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند. هیچ‌یک از نمادهای این صنعت امروز بازگشایی، متوقف و یا حراج مجدد نشدند.

ارزش معاملات سه نماد هلدینگ امروز تنها به حدود 155 میلیون تومان بالغ شد (ارزش معاملات روز گذشته 140 میلیون تومان). نماد سیمان فارس و خوزستان امروز زمان‌هایی متعادل شد ولیکن درنهایت با صف فروش به کار خود خاتمه داد. دو نماد دیگر متعادل بودند. ارزش معاملات همچنان ارقام بسیار بسیار نازلی است.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه تنها در نماد سیمان لار سبزوار 1 شخصیت حقیقی خریدار سهام و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه عهده‌دار نقشی نبوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24