Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

ازنظر ارزش معاملات گروه‌های صنعتی در بورس اوراق بهادار تهران، تنها صنعت خودرو با ۴۵.٨ میلیارد تومان و بانک‌ها با ١٠.٨ میلیارد تومان توانستند بیش از ده میلیارد تومان معامله داشته باشند و در جایگاه‌های اول و دوم قرار گرفتند. هلدینگهای چند رشته‌ای با ٩.۶ میلیارد تومان، محصولات غذایی با ٩.۵ میلیارد تومان و خدمات فنی و مهندسی با ٨ میلیارد تومان در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند...

در بازار شنبه چه گذشت...؟

بورس24 :بازار سرمایه امروز در آغازین روز هفته شروعی متعادل و با گرایش منفی داشت ولیکن شاخص کل با مددجویی از انجام چند معامله شاخص ساز در نمادهای بانک صادرات و سرمایه‌گذاری غدیر توانست به سمت بالا صعود کند. شاخص کل تا حوالی ساعت 9:40 دقیقه همچنان صعودی بود و در این زمان به اوج خود در روز جاری در سطح 74019 واحد رسید که نسبت به روز چهارشنبه افزایش 141 واحدی را نشان می‌داد.

تدریجاً از این زمان به بعد روند شاخص کل معکوس شد و تا نزدیکی‌های ساعت 12 به روند نزولی خود ادامه داد. در نیم ساعت پایانی تلاش‌هایی به‌منظور تثبیت این نماگر در دامنه مثبت انجام شد. این بار نمادهای گروه مپنا، بانک پاسارگاد، ایران‌خودرو، پالایشگاه بندرعباس و بانک‌های ملت، تجارت، سینا و کارآفرین به‌منظور انجام معاملات با ماهیت بلوک در بازار خرد مورداستفاده واقع شدند. درنهایت شاخص کل با رشد ضعیف 29 واحدی توانست به‌سختی خود را مثبت نگه دارد. ارزش معاملات نیز امروز ارقام مناسبی نبود و مجموع معاملات خرد سهام (با احتساب معاملات بازار پایه فرابورس) به حدود 165 میلیارد تومان بالغ گردید. از میان نمادهای پر توجه، امروز ذوب‌آهن اصفهان که هفته گذشته پس از انتشار صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال 1394 و افزایش زیان متوقف‌شده بود با افت حدود 5 درصدی به گردونه معاملات بازگشت و شاهد معامله 11.3 میلیون سهم به ارزش قریب به 3 میلیارد تومان بود. فردا بلوک 73 درصدی سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان شامل 5 میلیارد و 743 میلیون سهم فردا (یکشنبه 30 خرداد) توسط سازمان خصوصی‌سازی در بازار دوم فرابورس ایران عرضه می‌شود.

بنا بر آگهی منتشرشده این میزان سهام به وکالت از سوی سازمان تأمین اجتماعی و صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد و به قیمت پایه هر سهم 4116 ریال و ارزش کل پایه 23 هزار و 642 میلیارد ریال به‌صورت 20 درصد نقد و بقیه اقساط 5 ساله روی میز فروش می‌رود. مبلغ سپرده شرکت در این مزایده 709 میلیارد و 261 میلیون ریال تعیین‌شده است. سازمان تأمین اجتماعی 23 اسفندماه سال 1391 موفق شد بلوک 56 درصدی سهام ذوب‌آهن را به قیمت هر سهم 511 تومان و یک ریال خریداری و با پرداخت 450 میلیارد تومان در اول اردیبهشت‌ماه، این معامله را قطعی کرد. این مبلغ 20 درصد ارزش کل این بلوک بود که ارزشی بالغ‌بر 2 هزار و 252 میلیارد تومان داشت، اما اکنون به دلیل بدهی و عدم تسویه اقساط پرداختی دوباره روی میز فروش گذاشته می‌شود. واگذاری ذوب‌آهن اصفهان از سال 87 آغاز و همواره با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده است. در آخرین اقدام بلوک 53 درصدی ذوب‌آهن در زمستان سال 91 در سومین روز رقابت به دلیل طرح رد صلاحیت یکی از خریداران متوقف شد. در آن زمان دو متقاضی شامل ریخته گران اصفهانی از فولاد ماهان و یک کنسرسیوم از طریق کارگزاری‌های بهین پویا و بانک شهر وارد میدان رقابت شدند و تاب‌های 4894 ریالی هر سهم رقابت کردند، اما به بهانه تغییر مقررات معاملات بلوکی از قطعیت این معامله به نام خریدار حقیقی جلوگیری شد.

ازنظر ارزش معاملات گروه‌های صنعتی در بورس اوراق بهادار تهران، تنها صنعت خودرو با 45.8 میلیارد تومان و بانک‌ها با 10.8 میلیارد تومان توانستند بیش از ده میلیارد تومان معامله داشته باشند و در جایگاه‌های اول و دوم قرار گرفتند. هلدینگهای چند رشته‌ای با 9.6 میلیارد تومان، محصولات غذایی با 9.5 میلیارد تومان و خدمات فنی و مهندسی با 8 میلیارد تومان در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند. ازنظر تأثیرگذاری بر شاخص کل، بانک‌ها و خدمات فنی و مهندسی هریک با 33 واحد، صنعت خودرو 24 واحد و دارویی‌ها با 24 واحد تأثیر مثبت و متقابلاً فلزات اساسی 60 واحد، محصولات شیمیایی 43 واحد و استخراج کانه‌های فلزی 18 واحد تأثیر منفی بر شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برجای گذاشتند.

در گروه خودرو، نمادهای مطرح عموماً در دامنه مثبت کار خود را آغاز کردند ولیکن با تضعیف فضای عمومی بازار، در پایان معاملات هیچ‌یک از این نمادها در دامنه مثبت باقی نماندند. تنها نمادهای معدودی که اغلب به دلیل کوچک بودن و یا پایین بودن سهام شناور، موردتوجه سفته‌بازان هستند همچنان سبزرنگ بودند. ازنظر ارزش معاملات نمادهای ایران‌خودرو و سایپا هر یک با 12.2 میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری رنا 4.5 میلیارد تومان، گروه بهمن 3 میلیارد تومان، ایران‌خودرو دیزل 2.7 میلیارد تومان و پارس‌خودرو 2.2 میلیارد تومان مورد معامله واقع شدند. با کمتر شدن هیجانات گروه خودرو، انتشار اخبار این صنعت نیز به رکود گراییده است. در این گروه سرمایه‌گذاری رنا در روز 12 تیرماه شاهد عرضه یکجا و بیش از 24 درصد سهام خود توسط دو شرکت تجارت الکترونیک خودرو تابان و پیشگامان بازرگانی ستاره تابان (از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری سایپا) خواهد بود.

در صنعت بانکداری امروز ارزش معاملات بهتر از روزهای اخیر بود. در میان نمادهای بزرگ این گروه بانک ملت 3 میلیارد تومان، بانک صادرات 2.2 میلیارد تومان، بانک تجارت 1.6 میلیارد تومان، بانک پاسارگاد 1.5 میلیارد تومان و بانک سینا 1.2 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفتند. در فرابورس نیز بانک دی با 3.2 میلیارد تومان معامله بافاصله قابل‌ملاحظه‌ای از سایر نمادها ازنظر ارزش معاملات قرار داشت البته در بازار بلوک نیز موسسه اعتباری توسعه شاهد جابجایی حدود 39.5 میلیون سهم به ارزش 5.1 میلیارد تومان از کد سهامداران حقوقی به حقیقی بود. در سایر نمادهای این گروه به دلیل ارزش پایین معاملات اتفاق شایان‌ذکری وجود نداشت. این صنعت که از هفته گذشته به دلیل تقلیل 2 درصدی نرخ سود سپرده‌ها توسط بانک‌های خصوصی توجهاتی را به خود جلب نموده است، همچنان ارزش معاملات پایین و روند عموماً منفی است. به نظر می‌رسد خروج بانک‌ها از تنگنای اعتباری و نیز دارایی‌های منجمد شده به‌راحتی امکان‌پذیر نباشد. اکبر کمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی در مورد برنامه بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی، اظهار داشت: نرخ سود بانکی از موضوعاتی است که بانک مرکزی همیشه آن را بررسی و رصد می‌کند. قرار است تا یک ماه آینده گزارش جامعی از تحولات اقتصاد کلان ازجمله وضعیت نرخ سود بانکی تدوین و به شورای پول و اعتبار ارائه شود.

قرار بر این است تصمیماتی که خود بانک‌ها به‌صورت داوطلبانه گرفته‌اند، روند طبیعی خود را طی کرده و ادامه یابد و امیدواریم بانک‌ها خودشان تا قبل از ارائه گزارش بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار برای نرخ سود تسهیلات هم تصمیم بگیرند. محمدی معاون اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: دولت در حال تهیه اصلاحیه قانون بودجه 95 است که در صورت تصویب نمایندگان مجلس تمهیدات جدید‌تری برای افزایش سرمایه بانک‌ها و تسویه بدهی اجرا خواهد شد. در این لایحه انتشار 30 هزار میلیارد تومان اوراق قابل تحویل به بانک‌ها در نظر گرفته‌شده و این کمک می‌کند بانک‌ها بدهی‌های بانک‌ مرکزی را با این اوراق تسویه کند. این اوراق، صکوک و اسناد خزانه است و نرخ سود آن متناسب با شرایط بازار تعیین می‌شود. محمدی در پاسخ به این سؤال که آیا تسعیر دارایی‌های ارزی بانک مرکزی در لایحه اصلاحیه قانون بودجه دیده‌شده است، گفت: بله؛ به‌هرحال این کار در شرایط خاصی می‌تواند مناسب باشد و یکی از مزایای آن شفاف شدن حساب‌هاست. ممکن است مجلس این پیشنهاد را قبول کند یا آن را نپذیرد اما دولت یک‌بار این کار را انجام داده و طبیعتاً این کار (تسعیر دارایی‌های ارزی بانک مرکزی) جزو سیاست‌های دولت است.

دیگر صنایع و گروه‌ها شاهد معاملات کم‌حجمی بودند که درنتیجه ارزش معاملات آن‌ها نتوانست حتی از 10 میلیارد تومان هم عبور نماید. با توجه به پایین بودن ارزش معاملات این گروه‌ها بالطبع حرف زیادی هم برای گفتن نخواهند داشت. من‌حیث‌المجموع بازار امروز بازاری کم‌رمق و اساساً منفی بود که با مدیریت صورت گرفته بر روی بعضی نمادها با انجام پاره‌ای معاملات توانست درنهایت رشد ضعیفی را برای شاخص کل رقم بزند. فردا قرار است عرضه اولیه 5 درصد شرکت مدیریت توسعه گوهران امید در فرابورس صورت گیرد. در آستانه عرضه اولیه این شرکت سیاوش وکیلی مدیرعامل این شرکت گفت: مبلغ 250 میلیارد تومان ارزش روز دارایی‌های شرکت است که 29 درصد آن محصولات شیمیایی،15 درصد رایانهو فعالیت‌های وابسته به آن،10 درصد ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی،9 درصد مواد و محصولات دارویی،7 درصد عرضه آب، گاز و بخار و برق،7 درصد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری،5 درصد شرکت‌های چند رشته صنعتی و 18 درصد در سایر صنایع سرمایه‌گذاری شده است. وی از شرکت‌های کارت اعتباری ایران کیش، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، ایران ترانسفو، پتروشیمی جم، پتروشیمی مبین، نفت و گاز پارسیان، هلدینگ دارویی تأمین و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید به‌عنوان دیگر شرکت‌های ارزنده حاضر در پرتفولیوی شرکت یادکرد. وکیلی بابیان این‌که در چندماهه اخیر اصلاح پرتفولیوی صورت گرفته و استراتژی کلی شرکت، سرمایه‌گذاری در سهام باقیمت بنیادی و پشتوانه محکم و عدم قرارگیری در وضعیت اخذ کرسی‌های هیئت‌مدیره بوده، خاطرنشان ساخت: این استراتژی سبب شده شرکت چابکی بیشتری داشته و سهامی را انتخاب کنیم که جز صنایع پیشرو در بازار بوده و درصد تقسیم سود بالایی داشته باشد.

وی درباره سود و NAV این شرکت هم گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری معمولاً از دو منظر سود پیش‌بینی‌شده و NAV ارزیابی می‌شوند. با توجه به معامله سهام شرکت فولاد مبارکه، قبل از عرضه عمومی سهام شرکت، اطلاعات نهایی در کدال درج‌شده است. همچنین برای سال مالی منتهی به 95.9.30 مبلغ 453 ریال سود به ازای هر سهم پیش‌بینی‌شده است؛ اما از منظر NAV هم با توجه به این‌که عملاً تمام پرتفوی شرکت، بورسی است به‌راحتی قابل‌محاسبه است که معادل 136 تومان بوده و این درجه از شفافیت، ریسک عدم دسترسی به اطلاعات را کاهش می‌دهد. شرکت، افزایش سرمایه 50 درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات را در برنامه خود دارد که به تصویب هیئت‌مدیره شرکت رسیده است و پس از عرضه اولیه مقدمات مربوطه انجام و با دریافت مجوز از مبادی ذی‌ربط، نهایی خواهد شد.

اخبار مربوط به بازارهای جهانی:

متال بولتن در گزارش اخیر خود قیمت سنگ‌آهن ایران را با افزایش دو دلار و 48 سنتی، 46.24 دلار اعلام کرد. روند قیمت سنگ‌آهن ایران از دو ماه گذشته پس از یک دوره صعود، نزولی شده و در حال حاضر نیز پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها به دلیل افزایش عرضه در داخل و خارج چین پس از افزایش اندکی که این هفته به خود دیدند، بازهم با کاهش روبه‌رو باشد. بر اساس اعلام متال بولتن شاخص قیمت سنگ‌آهن‌ ریزدانه با عیار 60 درصد ایران برای تحویل در بندر کینگ‌دائو چین این هفته 46 دلار و 24 سنت است. اگرچه شاخص سنگ‌آهن ایران از هفته‌های گذشته دوری از کانال 60 دلاری را تجربه کرده بود اما روند این هفته قیمت سنگ‌آهن نشان می‌دهد سنگ‌آهن ایران افزایش دو دلار و 48 سنتی را نسبت به هفته گذشته تجربه کرده است. تحلیلگران بازار جهانی پیش‌بینی می‌کنند به‌زودی معدنکاران سنگ‌آهن بزرگ دنیا 10 میلیون تن دیگر به ظرفیت عرضه بازار جهانی اضافه خواهند کرد و تولیدکنندگان کوچک نیز در این میان مشارکت اندکی داشته باشند. این در حالی است که معادن داخلی سنگ‌آهن چین که بسیاری از آن‌ها به دلیل سقوط چندساله قیمت تعطیل‌شده‌اند، به‌تازگی برای نخستین بار در دو سال اخیر تولید خود را افزایش داده‌اند. از سویی قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی روز پنجشنبه چین با رشدی سه‌درصدی مواجه شده تا افت دو روز گذشته خود را جبران کند که گلدمن‌ساکس در این خصوص پیش‌بینی کرده این رشد قیمت سنگ‌آهن پایدار نیست و اغلب تولیدکنندگان بار دیگر با ضرر مواجه خواهند شد، اما این افزایش متوسط در تولید داخلی می‌تواند با سنگ‌آهن وارداتی رقابت کند و موجب فشار بیشتری روی قیمت‌ها در نیمه دوم سال 2016 شود. بااین‌حال به نظر می‌رسد این جهش قیمت سنگ‌آهن ایران که پیرو عوامل جهانی بوده، مقطعی است، زیرا در حال حاضر چین تعیین‌کننده سرنوشت تمام بازارهای سنگ‌آهن و فولاد است و با توجه به اینکه چین در فصلی قرار دارد که به دلیل ضعف در فعالیت‌های ساخت‌وساز با کاهش تقاضای فولاد مواجه شده است، کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن در حالی جریان دارد که میزان عرضه این ماده اولیه در حال افزایش است.

به نقل از رویترز، قیمت جهانی نفت در ساعات اولیه بازار معاملات آتی روز جمعه در منطقه آسیابه دلیل فروکش کردن نگرانی بازارهای جهانی راجع به تأثیرات منفی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا،بعد از هفت روز برای اولین بار با روند صعودی روبرو شد. در همین حال، قیمت نفت دریای برنت با۳۸سنت افزایش به رقم۴۷دلار و۵۷سنت رسید، ضمن اینکه قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با۲۷سنت افزایش در برابر۴۶دلار و۴۸سنت به ازای هر بشکه معامله شد، همچنین ارزش پوند انگلیس افزایش یافت و از کمترین رقم در دو ماه اخیر فاصله گرفت. بر همین اساس بسیاری از سرمایه‌گذاران تصمیمات تجاری خود را به نتایج بعد از رفراندوم انگلیس در بیست و سوم ماه جاری میلادیموکول کرده‌اند که این امر باعث شده تا از رونق بازارها کاسته شود.

به نقل از رویترز، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت، در حاشیه نشست مجمع اقتصادی بین‌المللی سن پترزبورگ با الوجیو دل پینو، همتای ونزوئلایی‌اش درباره طرح‌های مربوط به فریز احتمالی تولید رایزنی کرده است. نواک درباره نشست خود با دل پینو گفت: «ما درباره امکان هماهنگی و کار بیشتر بحث کردیم. اگر وضعیت فعلی (در بازار جهانی نفت) بدتر شود، ما به امکان مشورت‌های بیشتر (در موردفریز) بازخواهیم گشت.» تولیدکنندگان مهم نفتی ازجمله روسیه، در نشست ماه آوریل در دوحه نتوانستند روی محدود کردن تولید به توافق برسند. ایده محدود کردن تولید ابتدا در ماه ژانویه یعنی زمانی که قیمت نفت به 27 دلار و پایین‌ترین رقم در 13 سال گذشته رسید، مطرح شد. از آن زمان قیمت‌ها ترمیم‌شده و به حدود 50 دلار در هر بشکه رسیده است.

به نقل از رویترز، درحالی‌که نگرانی بازارها از خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا موقتاً کاهش‌یافته، قیمت نفت در معاملات اولیه آسیایی امروز برای اولین بار در 7 روز گذشته افزایش یافت. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت پس از کاهش 3.6 درصدی در جلسه قبلی، امروز با 38 سنت، معادل 0.8 درصد افزایش به 47 دلار و 57 سنت رسید. نفت برنت در مسیر ثبت کاهش بیش از 5.5 درصدی در هفته جاری قرار دارد. قیمت نفت خام آمریکا نیز که دیروز 3.8 درصد کاهش‌یافته بود، امروز با 27 سنت، معادل 0.6 درصد افزایش به 46 دلار و 48 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدییت از ابتدای این هفته تاکنون بیش از 5 درصد کاهش قیمت داشته است.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، پائولو اسکارونی مدیرعامل پیشین شرکت انی ایتالیا اعلام کرد تولید نفت ایران به آهستگی روند افزایشی خود را پی خواهد گرفت. وی گفت، تولید نفت ایران به آهستگی افزایش می‌یابد، اما روند افزایشی آن مشهود است. هنوز قراردادهای زیادی میان شرکت‌های غربی و ایران امضا نشده است و این قراردادها برای افزایش تولید از میدان‌های ایران ضروری هستند، اما این قراردادها به‌تدریج امضا می‌شوند و تا زمانی که میان ایران و دیگر کشورها روابط حسنه برقرار بماند، ادامه می‌یابد. پیش‌بینی می‌کنم ایران در سه سال آینده روزانه پنج میلیون بشکه نفت تولید کند که از دید هیدروکربوری، بی‌گمان توان تحقق آن را دارد. بازار نفت رو به توازن برمی‌گردد و گمان می‌کنم در ادامه سال، قیمت نفت در بازه 50 تا 55 دلار برای هر بشکه باقی بماند. مسئله اصلی این است که آیا رشد قیمت نفت تا مرز ١٠٠ دلار برای هر بشکه نیز ادامه می‌یابد یا این‌که سقفی برای افزایش قیمت وجود دارد؛ من باور دارم که سقفی وجود دارد. اگر قیمت نفت به بیش از 65 دلار در هر بشکه برسد، تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا دوباره تولید خود را افزایش می‌دهند و این مسئله سبب افت قیمت می‌شود. مدیرعامل پیشین انی همچنین هشدار داد با توجه به افت شدید سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، جهان در پنج سال آینده با کمبود نفت روبه‌رو خواهد شد. وی بابیان این‌که تولید نفت میدان‌های کنونی به‌طور میانگین سالانه پنج درصد کاهش می‌یابد، گفت: در چهار سال آینده، تولید این میدان‌ها ٢٠ درصد کمتر از سطح کنونی می‌شود و اگر در تولید جدید سرمایه‌گذاری نشود، این کاهش تولید به معنای کمبود نفت در جهان خواهد بود.

روز پنجشنبه، قتل جو کوکس، یکی از اعضای پارلمان انگلیس که از طرفداران پرسروصدای ماندن در اتحادیه اروپا بود، کارزارهای تبلیغاتی برای رفراندوم هفته آینده خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را به حالت تعلیق درآورد. این مسئله سبب شد تا پوند انگلیس از پایین‌ترین رقم 2 ماه گذشته فاصله بگیرد. کالاهای مختلف در بازارهای جهانی نیز شاهد رشد قیمت بودند و شاخص‌های سهام ازجمله متوسط شاخص سهام نیکی ژاپن افزایش یافت. بن له بران، تحلیلگر بازار نفت گفت: «ما باید خودمان را برای رویارویی با آشفتگی بیشتر در بازار آماده کنیم.» «ما اکنون شاهدترمیم نسبی قیمت‌ها هستیم؛ اما تا زمان رفراندوم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در 23 ژوئن، تجار و سرمایه‌گذاران شاهد بازاری پرتلاطم خواهند بود.»

به نقل از رویترز، کاهش ارزش دلار موجب شد تا قیمت طلا پس از ثبت بزرگ‌ترین کاهش یک جلسه خود از 24 می تاکنون در جلسه قبل، امروز افزایش یابد و در آستانهسومین افزایش هفتگی متوالی قرار بگیرد. قیمت طلا دیروز ابتدا از رقم 1300 دلار عبور کردو به 1315 دلار و 55 سنت که بالاترین رقم در حدود 2 سال اخیر بود رسید، اما بعد از انتشار خبر ترور نماینده پارلمان انگلیس و تعلیق کارزارهای تبلیغاتی رفراندوم هفته آینده درباره جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، یک درصد کاهش یافت. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.4 درصد افزایش به رقم 1283 دلار و 90 سنت رسید. قیمت فلز زرد از ابتدای هفته جاری تاکنون 0.8 درصد افزایش‌یافته است. قیمت طلای آمریکا نیز با 0.9 درصد کاهش به 1287 دلار و 10 سنت رسید. ادوارد میر، تحلیلگر موسسه اف سی استون با اشاره به رفراندوم جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا در روز 23 ژوئن گفت: «نگرانی‌ها از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا همچنان عامل اصلی حاکم بر بازار در طی چند روز آینده خواهد بود.» «با توجه به روندی که در جریان است، ما فکر می‌کنیم به‌رغم کاهش قیمت روز پنجشنبه، طلا احتمالاً تا زمان تمام شدن موضوع رفراندوم افزایش قیمت خواهد داشت.» اگر رأی‌دهندگان انگلیسی تصمیم به خروج این کشور از اتحادیه بگیرند و این موجب رکود اقتصادی در اتحادیه شود، طلا ممکن است افزایش قیمت بیشتری را تجربه کند. بانک مرکزی انگلیس بار دیگر درباره تبعات اقتصادی خروج این کشور از اتحادیه اروپا هشدار داده و گفته که این موضوع ممکن است به اقتصاد جهانی ضربه زند و ارزش لیره پس از تصمیم به جدایی کاهش بیشتری را تجربه کند.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران آقایان محمد طالبی، عباس موسویان، رسول سعدی و قاسم محسنی به‌عنوان اعضای شورای عالی بورس و اوراق بهادار موضوع بند 8 و 9ماده 3 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند.

مطهره مروج مدیر امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: در اردیبهشت‌ماه 34 هزار کد سهامدار جدید در بازار سرمایه صادر شد تا تعداد کدهای سهامداران این بازار به رقم هشت میلیون و 897 هزار کد برسد. هم‌اکنون بیش از چهار میلیون و 542 هزار مرد و دو میلیون و 98 هزار زن در بازار سرمایه کد سهامداری دریافت کرده‌اند. همچنین 611 کد سهامدار خارجی نیز صادرشده و مابقی کدهای صادرشده به سهامداران حقوقی تعلق دارد. حدود 20 هزار نفر در ماه گذشته با خرید اوراق تسهیلات حق مسکن وارد فرآیند دریافت این تسهیلات شدند. مروج بابیان اینکه شش هزار و 390 نماد در بازار سرمایه ایران وجود دارد، اظهار داشت: درمجموع 414 نماد در بورس تهران، 495 نماد در فرابورس، 44 نماد در بورس کالا و پنج هزار و 437 نماد در بورس انرژی در پایان اردیبهشت‌ماه امسال فعال بودند. وی درباره سهامداران فعال بازار سرمایه در ماه گذشته، گفت: 202 هزار و 574 کد حداقل یک معامله، 18 هزار و 382 کد بیش از 50 معامله و هشت هزار و 811 کد بیش از 100 معامله را در اردیبهشت‌ماه انجام دادند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی با بیش از 242 هزار، ایران‌خودرو با 153 هزار و توسعه معادن روی ایران با 127 هزار سهامدار، بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی ازنظر تعداد سهامدار در پایان ماه گذشته بودند. بانک سرمایه با 303 هزار، بانک دی با 182 هزار و بانک مهر اقتصاد 179 هزار سهامدار در صدر بزرگ‌ترین شرکت‌های فرابورسی ازنظر تعداد سهامدار در اردیبهشت‌ماه 95 قرار داشتند.

چهار نیروگاه برق‎آبی متعلق به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران (شامل نیروگاه‎های گتوند، لوارک، شهید رجائی و کارون چهار) در بازار برق شرکت بورس انرژی ایران پذیرفته شدند که با این حساب تعداد نیروگاه‎های مجاز به عرضه در بورس انرژی به عدد 40 رسیده است. این نیروگاه‌ها پس از طی مراحل پذیرش، دریافت کد و تعریف دارایی، قابلیت عرضه در بازار برق بورس انرژی ایران را خواهند داشت.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

رئیس‌کل بانک مرکزی از اعلام آمادگی بانک مرکزی برای تمدید بازپرداخت بدهی یک‌ساله واحدهای صنعتی راکد خبر داد. سیف اظهار کرد: بانک مرکزی در جلسات ستاد اقتصادی دولت به این جمع‌بندی رسیده و برای موافقت با این درخواست اعلام آمادگی کرده است. وی با تأکید بر اینکه به‌هیچ‌وجه ما نمی‌گوییم همه واحدهای راکد باید از فیلتر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید عبور کنند، گفت: نظام بانکی موظف است به همه با نگاه‌های که در این تعریف جا می‌گیرند ازجمله بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط که قادرند با تسهیلات بانکی چرخ تولید را به حرکت درآوردند ولو اینکه چک برگشتی یا مطالبات غیر جاری داشته باشند، خدمات ارائه کند مشروط بر اینکه کارگروه و بانک به این نتیجه رسیده باشد که با این اقدام چرخ تولید کشور به حرکت خواهد افتاد. بانک‌ها با تقاضای تمدید یک‌ساله بازپرداخت بدهی بنگاه‌های که بدهی غیر جاری آن‌ها کمتر از یک میلیارد تومان است موافقت می‌کنند تا این واحدها بدون دغدغه چرخ تولید را به حرکت درآوردند این روش بانک‌ها را به‌صورت مسئولانه در خدمت رشد، توسعه تولید و افزایش صادرات و ایجاد اشتغال قرار می‌دهد.

خریدوفروش قسطی مسکن با ضمانت بانک مسکن امکان‌پذیر شد. در این طرح، به‌منظور اطمینان بخشی به طرفین قرارداد، بانک مسکن به‌عنوان ضامن در معامله خریدوفروش اقساطی مسکن واردشده و پرداخت اقساط ثمن معامله را مطابق ضوابط مصوب تضمین می‌کند. برای این منظور لازم است ابتدا بین خریدار و فروشنده، عمل بیع به‌منظور معامله واحد مسکونی و نیز بین خریدار و بانک منعقد شود. بر این اساس، خریدار تعهد می‌کند مطالبات فروشنده را به‌صورت اقساط به بانک پرداخت و بانک نیز متعاقباً وجوه حاصله را به‌حساب فروشنده واریز کند. قیمت فروش نقدی و فروش اقساطی واحدها با توافق طرفین (خریدار و فروشنده) تعیین می‌شود. همچنین تضمین ثمن معامله حداکثر تا 50% ارزش کارشناسی ملک و تا سقف 1.500.000 هزار ریال و نیز مشروط به عدم تجاوز مبلغ اقساط ماهانه خریدار از 30.000 هزار ریال خواهد بود. مدت‌زمان تقسیط بر اساس توافق طرفین (خریدار و فروشنده) و حداکثر به مدت 50 ماه تعیین می‌شود. بانک ضمن به رهن گرفتن ملک مورد معامله، پرداخت اقساط خریداران را در مقاطع مشخص به‌صورت ماهیانه تضمین می‌کند. بانک واریز اقساط سررسید شده را در پایان ماه به‌حساب فروشنده، درازای ترهین پلاک مورد معامله تضمین می‌کند. مهم‌ترین مزایای طرح برای خریداران و فروشندگان، افزایش قدرت خرید خریداران مسکن بدون افزایش سقف مسکن و بدون نیاز به تسهیلات بانکی که درنتیجه آن امکان فروش واحدهای مسکونی فراهم خواهد شد عنوان‌شده است.

عزیزالله مهدیان معاون بازسازی بنیاد مسکن با اشاره به افزایش وام مسکن روستایی، اظهار کرد: سقف وام 15 میلیون تومانی با رشد سه و 5 میلیون تومانی به 18 و 20 میلیون تومان افزایش یافت. وی با یادآوری این‌که سالانه 200 هزار فقره وام مسکن روستایی پرداخت‌شده است، تصریح کرد:‌ بر اساس تصمیم جدید دولت وام 20 میلیونی برای 80 هزار واحد پرداخت و وام 18 میلیونی برای 120 هزار واحد پرداخت خواهد شد. ایشان با تأکید بر این‌که کارمزد وام 20 میلیون تومانی 5 درصد است، خاطرنشان کرد: این وام‌ها شامل افرادی می‌شود که هنوز برای دریافت وام پرونده تشکیل داده اما اقدامی نکرده‌اند و حداکثر در مدت یک هفته تسهیلات جدید را دریافت خواهند کرد.

المانیتور طی گزارشی نوشت: بررسی تغییرات در حجم فولاد، فلزات پایه و محصولات پتروشیمی معامله‌شده در بورس کالای ایران نشان می‌دهد که میزان تقاضا کاهش‌یافته است. اگر میزان واردات را در نظر نگیریم، این آمارها نشان می‌دهد که صنعت داخلی در مسیر کاهش تولید و فروش قرار دارد. تحقیقات انجام‌گرفته نشان می‌دهد که حجم فولاد معامله‌شده در سال 1394 به 5.46 میلیون تن رسید است. این رقم 31 درصد کمتر از 7.9 میلیون تن سال قبل است. کاهش‌های مشابهی نیز در تجارت دیگر کالاهای کلیدی مشاهده می‌شود. برای مثال، در همان بازه زمانی، مصرف مس در کشور به میزان 20 درصد کاهش‌یافته، درحالی‌که حجم محصولات پتروشیمی معامله‌شده در بورس کالای ایران از 2.9 میلیون تن در سال 1393 به 2.5 میلیون تن در سال 1394 رسیده که 13.7 درصد کاهش نشان می‌دهد. به‌طور خلاصه، بخش کالاهای پایه، در سال شمسی گذشته شاهد رشد منفی 2.2 درصدی در صنعت داخلی بوده است. در میان عوامل دخیل در کاهش حجم و ارزش معاملات انجام‌شده در بورس کالای ایران، می‌توان به کاهش تأمین مالی پروژه‌های ساخت‌وساز، کاهش تقاضا برای ساخت مسکن و افزایش رکود در بخش صنعتی اشاره کرد. تحلیلگران اقتصادی معتقدند که در میان مشکلات متعددی که تأثیر منفی بر پروژه‌های ساخت‌وساز دارند، نبود سرمایه کافی یک فاکتور کلیدی است. هرچند اعتبارات اختصاص داده‌شده می‌باید کافی می‌بود، اما این اعتبارات درواقع در سایر بخش‌های جنبی هزینه شده‌اند.

سعید محمد زادهمعاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن در خصوص آخرین وضعیت پروژه قطار برقی تهران-مشهد، گفت: ما امیدواریم با اقداماتی که انجام‌شده است، مطابق با زمان‌بندی این پروژه در ۴ سال آینده به اجرا برسد. وی بابیان اینکه پروژه برقی کردن قطار تهران-مشهد در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: این پروژه برای اجرا مشکلی ندارد و مشغول کار فرآیند قرارداد و اجرایی شدن آن هستیم و در حال حاضر طرح مطالعاتی آن شروع‌شده است. ایشان با اعلام اینکه این‌یک پروژه بزرگ است که تأمین مالی زیادی نیاز دارد، اظهار داشت: فعلاً در حال انجام فرآیندهای تأمین مالی هستیم و تیم پیمانکار داخلی و خارجی مطالعات را آغاز کرده‌اند. محمدزاده، رقم فاینانس این پروژه را ۲ میلیارد یورو اعلام کرد و افزود: به دلیل اینکه پروژه اعتبار زیادی نیاز دارد، از ابتدا با مشکل تأمین مالی روبرو شد و در یک دوره این موضوع مطرح‌شده بود که به‌صورت BOT به اجرا برسد اما بازهم به این روش با مشکل مالی روبرو شدیم. برنامه‌های جدیدی برای تأمین مالی طرح‌شده است و امیدواریم با گشایش‌هایی که در فاینانس اتفاق افتاده است، این پروژه به‌زودی کلید بخورد.

بندر عسلویه امروز (شنبه، ٢٩ خرداد) با بارگیری نخستین محموله صادراتی فرآورده نفتی به مقصد یکی از کشورهای منطقه خلیج‌فارس فعالیت خود را آغاز کرد. در زمین ٥٠ هکتاری این بندر امکان احداث ٦ میلیون بشکه مخازن (حدود یک‌میلیون تن) با هفت اسکله جهت ایجاد ظرفیت بار دریایی سالانه ١٠ میلیون پیش‌بینی‌شده است. هم‌اکنون ٢ پست اسکله آن ساخته‌شده که یکی از آن‌ها در عمق ١٠ متری و طول ٢١٤ متر اواخر سال ٩٢ وارد مدار بهره‌برداری شد و پست اسکله دوم که اکنون بزرگ‌ترین اسکله فرآورده‌های نفتی بنادر ایران است، ١٥ متر عمق و ٣٢٤ متر طول دارد. در مقایسه با اسکله‌های بنادری که دارای حوضچه آرامش هستند، مانند بندر امام خمینی، بندرعباس، بندر بوشهر و ... این اسکله فرآورده‌های نفتی از طیف طول، عمق و ظرفیت بزرگ‌ترین است. ترمینال بندری شرکت فراسکو عسلویه، امکان بدل شدن به بزرگ‌ترین بندر تخصصی فرآورده‌های نفتی ایران را دارد که برای پیشبرد اهداف شرکت ملی نفت ایران در کنار این شرکت قرارگرفته است.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

سعید متصدی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بر اساس آزمون‌های به‌عمل‌آمده، ١٥ مدل از خودروهای پایه گازسوز و دوگانه‌سوز تولیدی در کشور از شرکت‌های ایران‌خودرو، بهمن موتور، پارس‌خودرو، سایپا و زامیاد نتوانستند استانداردهای لازم را رعایت کنند و بر این اساس سازمان حفاظت محیط‌زیست دستور توقف شماره‌گذاری این خودروها را به پلیس راهور ناجا صادر کرد. از شرکت ایران‌خودرو سمند CNG با موتور 7 XU، سمند سورن CNG با موتور XU٧، پژو ٢٠٦ اس دی CNG با موتور XU٥، پژو ٤٠٥ CNG با موتور XU٧، پژو پارس CNG با موتور XU٧، تندر ٩٠ CNG و وانت پیکان CNG با موتور OHV، از شرکت بهمن موتور وانت مزدا تک کابین CNG و وانت مزدا دو کابین CNG بخشی از این خودروها بوده‌اند. همچنین از گروه پارس‌خودرو، نیسان پیکاپ ٢ کابین CNG و تندر ٩٠ CNG، از گروه سایپا، محصول سایپا ١٣٢ CNG و سایپا ١٣١ CNG و از گروه زامیاد وانت نیسان Z٢٤ CNG دیگر خودروهایی بودند که شماره‌گذاری آن‌ها متوقف‌شده است.

رضا شهرستانی عضو انجمن فولاد اظهار داشت: اخیراً اخباری مبنی بر تعطیلی گروه ملی فولاد مطرح‌شده است اما مسئولان این کارخانه معتقدند این واحد تعطیل نشده و فقط برای بازسازی خطوط تولید تعطیل‌شده است. وی بابیان اینکه ازاین‌دست واحدهای تولیدی که امروز بنا به دلایلی تعطیل می‌شود در حوزه فولاد بسیار است، افزود: شرایط امروز واحدهای تولیدی اصلاً مناسب نیست در سه‌ماهه اول امسال به جهت تشدید مشکلات بسیاری از فعالیت‌ها متوقف و یا نیمه تعطیل‌شده است. در دو هفته اخیر قیمت فولاد در بازارهای جهانی نیز کاهش پیداکرده است و این موضوع خود تأثیرات بدی را به واحدهای تولیدی داخلی وارد کرده است. در این شرایط آمریکا باسیاستی جدی ممنوعیت واردات محصولات فولادی کشور را تثبیت کرده و تعرفه 250 درصدی را برای محصولات این کشور در نظر گرفته‌شده است که این موضوع خود باعث می‌شود حجم زیادی از بازار صادراتی چین از بین رفته و آن‌ها تمرکز بیشتری برای کسب بازارهای هدف داشته باشند. ایشان بابیان اینکه به نظر می‌رسد ظرف 6 ماهه اخیر اگر اتفاق خاصی در بخش فولاد به وجود نیاید و سرمایه‌گذاری جدیدی انجام نشود وضعیت این صنعت بحرانی‌تر خواهد شد، تصریح کرد: امروز اکثر واحدهای تولیدی با کمتر از ظرفیت به فعالیت می‌پردازند در این شرایط واحدهای فولادی که دولتی هستند به هر قیمتی حتی با ضرر نیز به تولید محصول می‌پردازند که این موضوع خود یک رقابت ناسالم را در سطح بازار به وجود می‌آورد.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی اعلام کرد: طرح احداث کارخانه زغال شویی با بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان نیمه نخست امسال به بهره‌برداری می‌رسد. باقر جهانگیری کوهبنانی ظرفیت کارخانه زغال شویی را 500 هزار تن و میزان سرمایه‌گذاری آن را 450 میلیارد ریال ذکر کرد. این کارخانه زغال شویی جایگزین کارخانه قبلی شده که به دلیل داشتن باطله‌های بسیار کم و همچنین راندمان بالا مورد تائید سازمان محیط‌زیست قرارگرفته است. طرح کک سازی و طرح معدن کرد آباد نیز از دیگر طرح‌های در دست اجرای شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی است که هر دو در حال پیگیری برای اخذ مجوزهای لازم ازجمله مجوز محیط‌زیست و منابع طبیعی هستند. طی دو سال گذشته در پهنه جاده هراز تا فیروزکوه حدود 16 هزار و 500 متر (16.5 کیلومتر) حفاری‌هایی صورت گرفته و منجر به کشف 18 میلیون تن ذخیره جدید زغال‌سنگ شده است.

مصطفی گودرزی رئیس اتحادیه کاشی‌سازان اظهار داشت: وضعیت صنعت کاشی و سرامیک، رابطه‌ای مستقیم با ساخت‌وساز در کشور دارد که در حال حاضر به دلیل رکود در ساخت‌وساز شاهد رکود در این صنعت نیز هستیم. حدود 2 سال پیش به‌اندازه نیاز کشور در انبار کارخانه‌ها و مراکز توزیع، اشباع کاشی و سرامیک داشتیم که با تشدید رکود، میزان این انباشت نیز افزایش‌یافته است. نیاز کشور به کاشی و سرامیک سالانه 250 میلیون مترمربع است که در حال حاضر حدود 350 تا 400 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در انبار کارخانه‌ها و مراکز توزیع انباشت شده است. در حال حاضر با تعطیلی چند کارخانه، تولید کاشی و سرامیک به دلیل مشکل تأمین نقدینگی روبه‌رو هستیم و چند کارخانه نیز رو به ورشکستگی می‌روند. وی با اشاره به مصوبه جدید دولت برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی بدهکار به سیستم بانکی، گفت: اگر این مصوبه به‌درستی اجرا شود، می‌تواند تا حدی مشکل برخی کارخانه‌ها را برطرف کند، اما یک درمان قطعی نخواهد بود و مشکل این صنعت، زمانی برطرف می‌شود که ساخت‌وساز رونق گیرد. وی تصریح کرد: اگر مشکل صنعت برطرف نشود تا پایان سال شاهد تعطیلی 10 تا 20 کارخانه تولید کاشی و سرامیک خواهیم بود.

بانک سامان در راستای توسعه خدمات ارزی خود، قرارداد جدیدی با یکی از بانک‌های بزرگ ژاپنی امضا کرد. در راستای توسعه روابط کارگزاری بانک سامان با بانک‌های خارجی که پس‌از امضای قرارداد برجام در حال توسعه مداوم است، ازاین‌پس علاوه‌ بر ارسال حواله، گشایش اعتبار اسنادی (به ارز ین ژاپن) به نفع ذینفعان ژاپنی از طریق یکی از بانک‌های بزرگ این کشور امکان‌پذیر شده است. بانک سامان هم‌اکنون با بیش از 340 بانک در 67 کشور جهان ازجمله ایتالیا، ترکیه، سوئیس، فرانسه، اسپانیا، هند، ژاپن، جمهوری چک و چین روابط کارگزاری دارد که با بهره‌گیری از این شبکه گسترده، امکان صدور ضمانت‌های ارزی، گشایش اعتبار اسنادی، انجام بروات اسنادی و حوالجات ارزی فراهم است.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

رویترز نوشته است"از زمان لغو تحریم‌های غرب علیه ایران، بانک‌های بزرگ جهان به دلیل نگرانی از تحریم‌های همچنان پابرجای دولت آمریکا از برقراری ارتباط با بانک‌های ایرانی خودداری کرده‌اند. این مسئله سبب کند شدن تلاش‌های ایران برای بازسازی تجارت خارجی و جذب سرمایه خارجی شده است؛ اما به گفته مقامات و بانکداران، در هفته‌های اخیر تهران اقدام به ایجاد کانال‌های بانکی از طریق مؤسسات مالی کوچک کرده است که بسیاری از آن‌ها ارتباط چندانی با سیستم مالی آمریکا ندارند و ازاین‌رو نگرانی حقوقی کمتری درباره تحریم شدن بابت تعامل با ایران دارند. بانک مرکزی ایران اعلام کرد: «دویست بانک بین‌المللی کوچک و متوسط شروع به ایجاد روابط متناظر با بانک‌های ایرانی کرده‌اند.» 2 بانکدار تجاری خارجی در حاشیه خلیج‌فارسکه نخواستند نامشان فاش شود گفتند، رقم اعلام‌شده تقریباً با ارزیابی آن‌ها از تعداد ارتباطات کنونی بانکی ایران همخوانی دارد. بانک‌های کوچک‌تر قادر نیستند به‌اندازه موسسه بانکی طراز اول جهان تأمین مالی فراهم کنند و ممکن است خدماتی با گستردگی کمتر پیشنهاد کنند؛ اما به نظر می‌رسد که فعالیت‌های آن‌ها به احیای تدریجی تجارت بین ایران و اروپا کمک کند. جیووانی کاستلانتا، رئیس موسسه اعتبار صادراتی ساچه ایتالیا گفت، برخی بانک‌های کوچک اروپایی که روابط تجاری با آمریکا ندارند، شروع به معامله با ایران برای حمایت از مبادلات تجاری کرده‌اند.

به نقل از رویترز، یک مقام خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه گفت، نهاد اصلی مسئول اجرای تحریم‌های ایران در دولت آمریکا برای کمک به‌سرعت بخشیدن به رسیدگی به درخواست مجوزهای همکاری شرکت‌ها با ایران تعداد کارمندان خود را اضافه کرده است. افزایش تعداد کارمندان اداره کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا در حالی است که شرکت‌ها و وکلا معتقدند اغلب پاسخ‌های ارائه‌شده از سوی این اداره درباره مجاز بودن تجارت با ایران مبهم و غیرقابل اجرا هستند و آن‌قدر کند صادر می‌شوند که برای تسهیل اتخاذ تصمیم‌های سریع تجاری مناسب نیستند. مقامات ایرانی همچنین از این مسئله گلایه‌مندند که این کشور از همه مزایای توافق هسته‌ای منتفع نشده و از آمریکا خواسته‌اند تا درباره لغو تحریم‌ها ابهام‌زدایی کند و شرکت‌ها را به همکاری با ایران تشویق نماید. جان اسمیت، مدیر اداره کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا گفته از زمان انعقاد توافق هسته‌ای، این نهاد «صدها اگر نگوییم هزاران» درخواست از سوی بنگاه‌های اقتصادی برای صدور مجوز تجارت با ایران دریافت کرده است. مطابقت هرکدام از این مجوزها با مقررات تحریمی دولت آمریکا باید بررسی شود. اسمیت گفت: «ما با محدودیت مواجه هستیم... ما تعداد کارکنان بخش صدور مجوزمان را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده‌ایم. ما کارمندان صدور مجوز بیشتری اضافه کرده‌ایم. ما اخیراً یک دایره جدید صدور مجوز ایجاد کرده‌ایم تا به صدور سریع‌تر مجوزها کمک کنیم.» وی نگفت که چه تعداد کارمند جدید و در طی چه بازه زمانی‌ای به این بخش اضافه‌شده است. اسمیت گفت: «مادر درون یک‌نهاد کوچک دولتی که منابع محدودی دارد، داریم هر کاری که می‌توانیم انجام می‌دهیم.» به گفته کارمندان سابق OFAC، این اداره در طی 5 سال گذشته همواره حدود 170 تا 200 کارمند داشته است. در این بازه زمانی، دولت آمریکا ده‌ها برنامه تحریمی جدید علیه کشورهای ایران، روسیه و اوکراین اعمال کرده است. اسمیت گفت، بسیاری از درخواست‌ها باید برای صدور دستورالعمل‌های لازم به نهادهای دیگر دولت آمریکا ازجمله وزارت امور خارجه و وزارت بازرگانی ارسال شوند که این موجب تأخیر در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود. اسمیت همچنین گفت: «برخی‌ها هستند که ماه‌ها در انتظار هستند...برخی درخواست‌های دشوارتر وجود دارند که به مسائل عمومی‌تر سیاست خارجی مربوط می‌شوند و مستلزم بررسی مسائل پیچیده حقوقی هستند.»

دو قانون‌گذار ارشد آمریکایی روز جمعه از نامه‌نگاری مجدد با شرکت هوافضا و صنایع دفاعی آمریکایی بوئینگ درباره فروش هواپیما به ایران خبر داده‌اند. به نقل از رویترز، این دو نماینده جمهوری. خواه مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه مدعی شده‌اند که فروش هواپیما به ایران می‌تواند امنیت ملی آمریکا را به خطر بیندازد. جب هنسارلینگ و پیتر روسکام در نامه‌ای که جمعه به بوئینگ نوشته‌اند خاطرنشان کرده‌اند: شرکت‌های آمریکایی نباید در تسلیحاتی کردن رژیم ایران، شریک جرم شوند. دو قانون‌گذار ارشد آمریکایی، از دنیس میلنبرگ، مدیرعامل بوئینگ خواسته‌اند درباره وضعیت مذاکرات با طرف ایرانی برای معامله هواپیما توضیح بدهد. جب هنسارلینگ و پیتر روسکام از مدیرعامل بوئینگ پرسیده‌اند که آیا این شرکت می‌تواند ضمانت بدهد که دولت ایران نمی‌تواند هواپیماهای مسافربری خریداری‌شده از این شرکت را به هواپیمای باری تبدیل کند.

به نقل از سایت «اسپوتنیک»، حسین یعقوبی مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی کشورمان در مصاحبه با این خبرگزاری گفت که تهران و مسکو ممکن است به‌زودی به توافقی رسمی دست پیدا کنند تا معاملاتشان را با پول‌های ملی خود انجام دهند. روسیه به‌تازگی فعالانه در تلاش برای ترویج توافق‌های مالی با بانکداران ایرانی و چینی با ارزهای ملی است تا از این طریق هر یک از طرفین وابستگی خود به دلار آمریکا را نیز کاهش دهند. یعقوبیهمچنین در حاشیه اجلاسبین‌المللی اقتصادی«سن پترزبورگ» گفت: «ما در حال حاضر این سازوکار را که چقدر خوب می‌توانیم از ارزهای بومی در جهت پرداخت معاملات بین دو کشور استفاده کنیم به بانک مرکزی روسیه پیشنهاد داده‌ایم. آن‌ها فعلاً در حال بررسی طرح پیشنهادی ما هستند و انتظار می‌رود به‌زودی به ما جواب دهند. اگر آن‌ها موافقت کنند، قطعاً ما این توافقنامه را امضا خواهیم کرد و پیش‌بینی می‌شود که این مسئله به‌زودی انجام شود.»

در پی سفر متخصصان کمیسیون اروپا شامل نمایندگان آژانس ایمنی هوانوردی اروپا و اعضای منتخب اتحادیه اروپا به تهران و ارزیابی عملکرد ایمنی قسمت‌های متخلف عملیاتی ایران ایر ازجمله عملیات، مهندسی عملیات، خدمات فرودگاهی و ایمنی و تضمین رأی سال 2010 میلادی این اتحادیه مبنی بر ممنوعیت بخشی از ناوگان هما برای پرواز به اتحادیه اروپا لغو شد. محدودیت‌های پروازی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به اروپا با تصمیم کمیسیون اروپا پس از۶سال برطرف شد. تصمیم اخیر کمیسیون اروپا و رفع محدودیت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای پرواز به کشورهای اتحادیه اروپا حاصل تلاش متخصصان هما در ارائه مستندات کافی مبنی بر انطباق پروازهای ایران ایر با تمام استانداردهای بین‌المللی بوده است.

پیمان کارگر مدیرعامل رنو پارس از تولید و عرضه فیس لیفت تندر 90 تا پایان سال جاری و از سوی ایران‌خودرو خبر داد. به‌زودی محصولات جدیدی به سبد موجود محصولات رنو اضافه خواهد شد. وی در ادامه این محصولات را شامل رنو ساندرو استپ وی (در پارس‌خودرو) و فیس لیفت تندر 90(در ایران‌خودرو) تا پایان سال جاری و رنو سیمبل، رنو داستر جدید و رنو کوئید دانست تا پاسخ گوی نیاز مشتریان ایرانی برای تنوع محصولات باشد. کارگر همچنین با اشاره به خواست مشتریان ایرانی برای محصولات جدید به معرفی دو محصول جدید رنو سیمبل جدید و رنو کوئید برای بازار ایران پرداخت که در صورت تولید در ایران، علاوه بر تأمین نیاز بازار داخلی، برای صادرات در سطح منطقه نیز در نظر گرفته‌شده است. وی که در جمع قطعه سازان داخلی سخن می‌گفت، با اشاره به روند سریع افزایش تولید محصولات موجود در سایت‌های ایران‌خودرو و پارس‌خودرو از قطعه سازان ایرانی خواست تا خود را برای این افزایش تولید آماده سازند و با همفکری و برنامه‌ریزی برای تأمین به‌موقع منابع و نیروی انسانی موردنیاز خود را با این روند همراه ساخته و از پیشامدهای غیرحرفه‌ای که روند تولید را به مخاطره اندازد اجتناب ورزند. کارگر در پایان بابیان اینکه در صورت ورود قطعه سازان ایرانی به زنجیره تأمین جهانی رنو – نیسان، تعهد به تحویل به‌موقع قطعات برای تولید خودرو جزء اولین الزامات قطعه سازان خواهد بود از آنان خواست با برنامه‌ریزی به‌موقع و اجرای دقیق برنامه‌های توافق شده فی‌مابین برای تولید، اعتماد متقابل بین شرکت رنو و قطعه سازان ایرانی را تقویت کنند.

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: بنا به اعلام شرکت بیوکاد، قرارداد مربوط به راه‌اندازی واحد تولیدی مشترک داروسازی با ایران، در مرحله امضا قرار دارد. بیوکاد شرکت بیوفناوری روسیه، تولیدکننده داروهایی برای درمان سرطان خون، بیماری‌های زنان و اعصاب و همچنین امراض عفونی معرفی‌شده که دفاتر و نمایندگی‌هایی در آمریکا، برزیل، چین، هند، سنگاپور و بسیاری از کشورهای دیگر دارد. هفته پیش نیز اعلام شد که پتروواکس یکی از پیشرفته‌ترین کارخانه‌های روسیه در حوزه‌های تولید داروهای نوآورانه، زیست دارو و واکسن، برنامه راه‌اندازی واحد تولید مشترک واکسن‌های ضد آنفلوانزا و هپاتیت ب را با طرف ایرانی خود نهایی کرده است. پیاده‌سازی 100 درصدی فناوری تولید در این حوزه پس از مکان‌یابی و همراهی تا کسب گواهینامه‌های الزامی تائید وزارت بهداشت ایران برای عرضه در بازار جزو برنامه‌های همکاری ایران و روسیه است.
خانم یلنا آرخانگلسکایا رییس شرکت پترو و اکس دراین‌باره گفته است: توافق انتقال فناوری تولید واکسن ضدویروس هپاتیت بی و تولید دارو برای معالجه روماتیسم مفصلی نیز با طرف‌های ایرانی امضاشده که در صورت اجرای موفقیت‌آمیز این دو قرارداد، حاضر به همکاری در تولید دیگر داروها نیز هستیم.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 238.9 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 37.9 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 19.8 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 163.6 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 75.3 میلیارد تومان بالغ گردید که سایپا با 14.8 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و فولاد هرمزگان با 5.1 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 52.7 میلیارد تومان و گروه ساخت محصولات فلزی با 19.8 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 83 واحد، شاخص قیمت 30 واحد و شاخص فرابورس 4 واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس تهران با افت امروز خود به عدد 73877 واحد و شاخص قیمت به 26904 واحد رسید. ایران‌خودرو با 27 واحد بیشترین اثر مثبت و فولاد مبارکه با 46 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

نمادهای صنعت سیمان امروز هم معاملات کم‌حجمی را تجربه کردند ولیکن ارزش معاملات از روز چهارشنبه گذشته بهتر بود. از 33 نماد باز این صنعت، 22 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی 10 نماد اندکی مثبت، 3 نماد بدون تغییر و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 5826 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 8206 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 6277 میلیون ریال) بود. سیمان فارس و خوزستان با 1968 هزار سهم به ارزش 2853 میلیون ریال حدود 35 درصد ارزش معاملات و سیمان شرق با 876 هزار سهم به ارزش 952 میلیون ریال معادل 12% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 11 نماد سیمان اردبیل، بجنورد، بهبهان، خاش، خزر، دشتستان، اصفهان، فارس، فارس نو، مازندران، ایلام و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند. هیچ‌یک از نمادهای این صنعت امروز بازگشایی، متوقف و یا حراج مجدد نشدند.

متأثر از افزایش حجم معاملات سیمان فارس و خوزستان که امروز چند باری صف خرید کم حجم و ناپایداری را تجربه کرد، ارزش معاملات سه نماد هلدینگ امروز به حدود 380 میلیون تومان بالغ شد (ارزش معاملات روز کاری گذشته 230 میلیون تومان). معاملات هر سه نماد تماماً در دامنه مثبت قیمت صورت گرفت.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز چهارشنبه گذشت‍ه هیچ‌یک از سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه عهده‌دار نقشی نبوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24