Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در نهایت شاخص کل با افت ۴١٣ واحدی کانال ٧٣ هزار واحد را از دست داد و به سطح ٧٢۶١۵ واحد رسید. با توجه به این که شاخص کل در آخرین روز سال ١٣٩۴ با عدد ٨٠٢١٩ واحد بسته‌شده بود، بنابراین مجموعاً در فصل بهار این نماگر ٧۶٠۴ واحد (معادل ٩.۵%) از ارزش خود را ازدست‌داده است...

در بازار دوشنبه چه خبر بود...؟

بورس24 :در آخرین روز فصل بهار، بازار سرمایه همچنان به روند نزولی خود علیرغم حجم پایین معاملات ادامه داد. گرچه بازار سرمایه شروع متعادلی با گرایش منفی داشت، اما باگذشت حدود یک ساعت از زمان معاملات شرایط اندکی بهتر شد و بعضی نمادهای خودرویی (همانند ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و سایپادیزل) به دامنه مثبت قیمت هم کشیده شدند لیکن این وضعیت دوام آن‌چنانی نیافت و مجدداً در ساعت پایانی قیمت‌ها به سطوح پایین‌تری رسیدند. برآیند کلی شاخص کل نیز گرچه منفی بود، لیکن تلاش‌هایی مطابق معمول بسیاری از روزها به‌منظور مدیریت آن با انجام معاملات خاصی صورت گرفت که البته تنها توانست اندکی از شدت نزول این نماگر بکاهد. به همین منظور در نماد صادرات حدود 15.4 میلیون سهم در حوالی ساعت 9 و در نمادهای بانک ملت به میزان 2.4 میلیون سهم و ایران‌خودرو حدود 13.8 میلیون سهم در حوالی ساعت 10 جابجایی‌های ویژه‌ای صورت گرفت.

در نهایت شاخص کل با افت 413 واحدی کانال 73 هزار واحد را از دست داد و به سطح 72615 واحد رسید. با توجه به این که شاخص کل در آخرین روز سال 1394 با عدد 80219 واحد بسته‌شده بود، بنابراین مجموعاً در فصل بهار این نماگر 7604 واحد (معادل 9.5%) از ارزش خود را ازدست‌داده است. نماد شرکت سرمایه‌گذاری گوهران امید که روز گذشته باقیمت 1080 ریال برای اولین بار پا به بازار معاملات فرابورس نهاده بود (در گزارش دیروز اشاره شد که به اعتقاد بسیاری این قیمت برای عرضه اولیه این سهم مناسب نیست)، حتی برای اولین روز حضور خود نتوانست بازدهی برای سهامداران جدید خود به ارمغان بیاورد و با معامله حدود 52 میلیون سهم بسیاری از خریداران دیروز خود را رنجیده‌خاطر کرد. با این اتفاق به نظر می‌رسد در صورت عرضه سایر زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری امید، بازار از آن‌ها استقبال چندانی به عمل نیاورد. مهدی علم الهدی، معاون پذیرش و ناشران فرابورس در خصوص عرضه اولیه شرکت‌ها علیرغم شرایط نامناسب بازار سرمایه گفت: عرضه‌های اولیه دو وجه دارد. اولین وجه آن این است که با این عرضه چه اتفاقاتی در بازار روی می‌دهد و شرایط بازار را به شکلی درمی‌آورد و دومین وجه آن این است که سهامداران این شرکت چه‌کارهایی انجام داده‌اند و چه برنامه‌ریزی‌هایی کرده‌اند تا شرکتشان در فرابورس پذیرفته‌شده و عرضه شود؛ بنابراین این وجه نیز باید در نظر گرفته شود. علاوه بر موارد ذکرشده محدودیت زمانی عرضه اولیه نیز وجود دارد. به‌نحوی‌که اگر بعد از گذشت 4 ماه از پذیرش شرکت عرضه نشود، پذیرش شرکت لغو می‌شود. این در حالی است که فرابورس، حداکثر 2 ماه دیگر می‌تواند به مدت گفته‌شده اضافه کند و نهایتاً 6 ماه فرصت در اختیار شرکت‌ها قرار دهد. بنا به همین محدودیت زمانی چاره‌ای جز عرضه اولیه در شرایط کنونی نداریم. نماد بانک گردشگری نیز که از 16 دی‌ماه سال گذشته متوقف‌شده بود امروز بازگشایی و با افت حدود 20 درصدی مواجه شد.

در فرابورس ذوب‌آهن اصفهان که دیروز باعرضه ناموفق بلوک 73 درصدی سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی فولاد مواجه بود، امروز اغلب منفی و با صف فروش همراه بود. شایعاتی در برخی سایت‌ها در خصوص وجود مشتری خارجی (شرکت‌هایی از کره و لوکزامبورگ) برای این بلوک در صورت عرضه مجدد انتشار یافت.

ارزش معاملات نیز امروز پایین بود تنها در فرابورس به یمن معامله بلوکی پتروشیمی مارون به ارزش بیش از 134 میلیارد تومان، شرایط در ظاهر مناسب‌تر به نظر میامد. ازنظر ارزش معاملات، تنها دو صنعت خودرو با 47 میلیارد تومان و ساخت محصولات فلزی با 19.9 میلیارد تومان توانستند بیش از 10 میلیارد تومان معامله داشته و جایگاه‌های اول و دوم را به خود اختصاص دهند. پس‌ازاین دو صنعت، بانک‌ها با 7.3 میلیارد تومان، فلزات اساسی با 6.1 میلیارد تومان، محصولات شیمیایی با 5.8 میلیارد تومان، انبوه‌سازی با 4.6 میلیارد تومان و صنایع دارویی با 4.5 میلیارد تومان رتبه‌های سوم تا هفتم را از آن خود کردند. ازنظر تأثیرگذاری بر شاخص کل تنها دو صنعت مخابرات با 33 و دارو با 30 واحد تأثیر مثبت بر شاخص کل و در نقطه مقابل صنایع شیمیایی با 159، فلزات اساسی با 61، فراورده‌های نفتی با 56، خودرو با 43، استخراج کانه‌های فلزی با 34، حمل‌ونقل و انبارداری با 29، سرمایه‌گذاری‌ها با 22 و فنی و مهندسی با 21 واحد ارزش شاخص کل را کاهش دادند.

در صنعت خودرو نمادهای مطرح پر معامله عبارت بودند از ایران‌خودرو با 10.2 میلیارد تومان، سایپا با 10.1 میلیارد تومان، زامیاد با 5.9 میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری رنا با 4.5 میلیارد تومان، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو با 2.5 میلیارد تومان، ایران‌خودرو دیزل با 2.4 میلیارد تومان، گروه بهمن با 2.1 میلیارد تومان و پارس‌خودرو با 1.8 میلیارد تومان. شرکت پارس‌خودرو امروز عصر صورت‌های مالی حسابرسی نشده خود را در سامانه کدال انتشار داد. بر اساس این اطلاعات این شرکت با فروش مقداری 114840 دستگاه انواع خودرو و فروش ریالی 1700 میلیارد تومانی درنهایت بازیانی معادل 264 میلیارد تومان روبرو شده است. مقدار فروش پیش‌بینی‌شده این شرکت برابر با 128 هزار دستگاه و مبلغ 1768 میلیارد تومان و زیان پیش‌بینی‌شده نیز برابر با 283 میلیارد تومان بوده است. بر اساس صورت‌های مالی ارائه‌شده زیان انباشته این شرکت برابر با 965 میلیارد تومان خواهد بود. در این گروه چند نماد معدود صنایع ریخته‌گری ایران، تولید محور خودرو و ریخته‌گری تراکتورسازی ایران با تقاضای مناسب و صف خرید همراه بودند

گروه ساخت محصولات فلزی با دو نماد پیمانکاری بزرگ خود (صنایع آذرآب اراک و ماشین‌سازی اراک) توانست به ارزش معاملات 19.9 میلیارد تومانی دست یابد. نماد صنایع آذرآب اراک با 34 میلیون سهم به ارزش 17.6 میلیارد تومان تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای ازنظر ارزش معاملات با ماشین‌سازی اراک داشت. در ماشین‌سازی اراک در مقایسه 7.7 میلیون سهم به ارزش 2.2 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. نماد صنایع آذر آب به‌طور متعادل و منفی کار خود را آغاز کرد ولیکن در نیم ساعت پایانی به‌صف فروش رسید که البته اغلب بافاصله زمانی کمی جمع‌آوری می‌شد. نماد ماشین‌سازی اراک عمدتاً متعادل و اغلب در دامنه منفی قیمت مورد معامله قرار گرفت.

در گروه بانک‌ها در بورس اوراق بهادار تهران، بانک صادرات با 3 میلیارد تومان و بانک ملت با 2 میلیارد تومان پرگردش تر از سایر نمادها بودند. در نماد بانک صادرات بلوک 15.4 میلیون سهمی در ساعت 9 صبح با آغاز معاملات و در نماد بانک ملت بلوک 2.4 میلیون سهمی در حوالی ساعت 10 صبح به‌منظور مدیریت شاخص در بازار معاملات خرد مورد دادوستد واقع شد. در فرابورس ایران بانک گردشگری که پس از توقف چندین ماهه و افت حدود 20 درصدی بازگشایی‌شده بود 3.8 میلیارد تومان و بانک دی در حدود 1.9 میلیارد تومان معامله شدند. در فرابورس بانک سرمایه باارزش معاملات 130 میلیون تومانی مثبت معامله می‌شد. ظاهراً اختلافات بین هیئت‌مدیره بانک سرمایه دوباره بالاگرفته است تا جایی که بانک سرمایه نام علیرضا حیدرآبادی پور را که تا پیش‌ازاین به‌عنوان مدیرعامل معرفی‌شده بود را حذف کرده است. بانک سرمایه را می‌توان رکورددار انتصابات مدیریتی در نظام بانکی کشور قلمداد کرد. بهمن‌ماه سال گذشته بود که حیدرآبادی به‌عنوان مدیرعامل به بانک سرمایه رهسپار شد. اگر قرار باشد به ترتیب تأخر نام مدیران عنوان شود در این فهرست علیرضا حیدرآبادی پور، احمدی (سرپرست)، خیراله بیرانوند، شهاب‌الدین غندالی (سرپرست)، احمد درخشنده، علی بخشایش، حاجی‌زاده، ابوالحسنی، حسینی هاشمی و هدایتی قرار می‌گیرد.

به‌جز صنایع پیش‌گفته، در سایر گروه‌ها و نمادهای مطرح رخدادهای چشمگیر و شایان‌ذکری به نظر نمی‌آمد. مجدداً با توجه به منفی شدن بازار گرایش و توجهات فعالان سفته‌باز به سمت نمادهای کوچک‌تر با سهام شناوری پایین جلب شده است که موجبات رشد بعضی تک سهم‌ها را فراهم می‌آورد. ارزش معاملات خرد در ظاهر به حدود 150 میلیارد تومان بالغ گردید که البته به‌منظور دستیابی به ارقام صحیح‌تر می‌بایستی معاملات مصلحتی بلوک در بازار خرد از این رقم کاسته شود که اطلاعات آن در دسترس نیست. امروز نامه سازمان امور مالیاتی که تأکیدی بر مکاتبات قبلی این سازمان در خصوص امکان بهره‌مندی از معافیت مالیاتی تبدیل مازاد تجدید ارزیابی به سرمایه انتشار یافت. سازمان امور مالیاتی در نامه پیگیری سازمان بورس درباره رفع ابهام معافیت ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها در حالی همچنان بر مواضع قبلی خود پافشاری کرده که پیگیری‌ها حاکی از ارسال درخواست‌های جدید دیگری به این سازمان حکایت دارد. در این نامه تأکید شده است صرفاً اشخاصی که تا پایان سال 94 مبالغ ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها را در دفاتر قانونی سال مالی انجام تجدید ارزیابی 94 به‌حساب مازاد ناشی از تجدید ارزیابی منظور و در صورت‌های مالی سال موصوف نیز منعکس کرده باشند تجدید ارزیابی دارایی‌های مربوطه با رعایت مقررات قانونی و آیین‌نامه‌های فوق‌الذکر و همچنین موارد اصلاحی آن امکان برخورداری از معافیت مربوط را خواهد داشت.

دکتر بهمن آرمان رئیس سابق اداره مطالعات و بررسی‌های اقتصادی بورس تهران در خصوص شرایط این روزهای بازار گفت: شاید یکی از عمده دلایلی که قیمت سهام در بازار سرمایه طی چند ماه اخیر با افت همراه شده، نگرانی‌های ناشی از عدم عملیاتی شدن تفاهمات صورت گرفته باشد. به‌طور مثال فولاد مبارکه تفاهم‌نامه 900 میلیون یورویی با ایتالیا امضا کرده، فولاد خوزستان طرح توسعه‌ی 1.2 میلیارد دلاری دارد، شرکت‌های پتروشیمی بیش از 8 میلیارد دلار تفاهم‌نامه با شرکت‌های اروپایی امضا کرده‌اند. به‌عبارتی‌دیگر همه آن‌ها درگرو اجرایی شدن برجام هستند؛ بنابراین طبیعی است در شرایط فعلی شاخص بورس تهران سقوط کند. تفاهم‌نامه‌های مهمی نیز با کشورهای ایتالیا، آلمان، فرانسه، اتریش و کره و ژاپن صورت گرفته که ارقام آن‌ها به ده‌ها میلیارد دلار می‌رسد و تمامی آن‌ها در حال تعلیق می‌باشد و هیچ‌گونه قراردادی عملیاتی نشده است، درحالی‌که با تحقق تنها 50 درصد از آن‌ها بدون شک اقتصاد کشور دچار دگرگونی خواهد شد. عمده این نگرانی‌ها مربوط به گروه پتروشیمی، فلزات اساسی و صنعت خودروسازی که 90 درصد ارزش جاری بورس تهران را تشکیل می‌دهند، می‌باشد. به‌عبارتی‌دیگر سقوط شاخص کل بورس نه‌تنها ناشی از عوامل روانی بلکه به‌شدت تحت تأثیر ناامیدی در تحقق تفاهم‌نامه‌های امضاشده است. به نظر بنده صحبت‌های وزیر اقتصاد بر پایه و مبنای علمی ارائه نشده است، چراکه فرآیند سرمایه‌گذاری کشور با مشکلات فراوانی روبرو است. صندوق توسعه ملی درزمینهٔ تأمین ارز موردنیاز سرمایه‌گذاری جدید با دشواری مواجه و از سوی دیگر بودجه عمرانی نیز شدیداً کاهش پیداکرده است؛ بنابراین در چنین شرایطی عنوان کردن اینکه در سال جاری به رشد اقتصادی 5 درصدی خواهیم رسید، بیشتر از آنکه جنبه علمی داشته باشد توهم‌زاست. از طرفی این‌گونه اظهارات از سوی این مقام مسئول مطلب تازه‌ای نیست چراکه وی در کشوری که بخش بزرگی از اقتصاد آن را اقتصاد سایه تشکیل می‌دهد و اغلب شرکت‌ها با حساب‌سازی از پرداخت مالیات گریزان هستند، به بهانه افزایش درآمدهای دولت عنوان کرد که به سود سپرده بانکی‌ها مالیات تعلق خواهد گرفت، درحالی‌که در شرایط فعلی سود سپرده‌های بانک‌ها جذابیت لازم را ندارد. به‌طورکلی مطرح کردن این‌گونه مسائل به معنای نادیده گرفتن اصول علم اقتصاد می‌باشد.

اخبار مربوط به بازارهای جهانی:

به نقل از رویترز، درحالی‌که همه‌پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا قرار است روز پنجشنبه برگزار شود، تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احتمال باقی ماندن بریتانیا در این اتحادیه افزایش‌یافته است. بر اساس این گزارش انتشار نظرسنجی‌های جدید موجب کاهش نگرانی‌ها نسبت به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شده و این مسئله افت نسبی قیمت طلا را در پی داشته است. قیمت هر اونس طلا امروز دوشنبه با 1.1 درصد کاهش به کمتر از 1282 دلار رسیده است. قیمت طلا هفته گذشته با رشد 2 درصدی روبرو شده بود. شاخص سهام در بازارهای آسیایی نیز تحت تأثیر افزایش انتظارات نسبت به ادامه حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا نیز با رشد نسبی همراه شده است. به اعتقاد برخی کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این مسئله می‌تواند تبعات اقتصادی و مالی زیادی برای بریتانیا و اروپا به همراه داشته باشد و حتی می‌تواند منجر به رکود اقتصادی منطقه یورو شود. 3 نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که میزان حمایت مردم از کمپین ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا با افزایش روبرو شده است. جیمز بولارد رئیس فدرال رزرو سنت لوییس نیز در تازه‌ترین اظهارات خود تأکید کرد: اقتصاد آمریکا احتمالاً تنها به‌یک‌بار افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آینده نیاز خواهد داشت. به نظر می‌رسد برگزاری نشست ژوئن فدرال رزرو آمریکا نیز تأثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا و ارزش دلار خواهد داشت. میزان ذخایر طلای صندوق اس پی دی آر نیز با 0.59 درصد افزایش به بیش از 907 تن رسیده است که این بالاترین رقم از سپتامبر 2013 به شمار می‌رود.

به نقل از رویترز، پس‌ازآنکه نتایج نظرسنجی‌ها نشان داد که شانس خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در رفراندوم اواخر این هفته کاهش‌یافته، به راه افتادن موجی از افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران و کاهش ارزش دلار موجب شد تا قیمت نفت امروز افزایش یابد. قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه اوت، امروز با 90 سنت افزایش به 50 دلار و 7 سنت رسید و در مسیر افزایش 6 درصدی در طی 2 جلسه اخیر قرار گرفت. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه جولای نیز با 80 سنت افزایش به 48 دلار و 78 سنت رسید. بازارهای کم ریسک نظیر طلا، دلار آمریکا، اوراق قرضه دولت آلمان و فرانک سوئیس پس از انتشار این نظرسنجی‌ها تحت‌فشار قرار گرفتند، درحالی‌که نفت در آستانه ثبت بزرگ‌ترین افزایش قیمت 2 روزه در طی یک ماه گذشته قرار گرفت. یک تحلیلگر بازار نفت در بانک بی ان پی پاریبا گفت: «برای نفت به‌عنوان یک دارایی پر ریسک، ما شاهد چرخش میانه روز بودیم که ناشی از انتشار نتایج نظرسنجی‌ها درباره رفراندوم جدایی در انگلیس است.» ارزش پوند انگلیس امروز 1.68 درصد افزایش یافت و به 1.4589 دلار رسید. تداوم افزایش قیمت نفت در حالی است که آمارها نشان می‌دهد، شرکت‌های انرژی آمریکایی برای سومین هفته متوالی تعداد سکوهای حفاری نفت خود را افزایش داده‌اند.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

بهنام محسنی معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران از تدوین دستورالعمل جدید نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه که پس از تصویب در هیئت‌مدیره سازمان بورس، ابلاغ شد خبر داد. وی در خصوص ویژگی‌های دستورالعمل جدید معاملات بیان داشت: بر اساس این دستورالعمل، شرکت‌های درج‌شده در بازار پایه در 3 تابلوی مختلف طبقه‌بندی می‌شوند که تابلوی الف مختص بورس‌ها، سپرده‌گذاری مرکزی و نهادهای مالی بوده و مابقی شرکت‌ها به‌تناسب میزان نقد شوندگی و سایر شرایط به ترتیب در تابلوی ب و ج قرار می‌گیرند. محسنی بابیان اینکه سهام شرکت‌های درج‌شده در تابلوی"الف"بازار پایه فرابورس از قبیل نماد معاملاتی بورس تهران، بورس انرژی، بورس کالا و همچنین نماد فرابورس به‌صورت عادی و بدون نیاز به تائید فرابورس و سایر اوراق بهادار درج‌شده در بازار پایه به‌صورت توافقی معامله می‌شوند، افزود: همچنین، معاملات اوراق بهادار شرکت‌هایی که در تابلوی پایه "ب" درج‌شده‌اند، به‌صورت عادی و با انجام حداقل دو مرحله حراج ناپیوسته در دامنه نوسان 10 درصدی در هر جلسه معاملاتی قابل انجام است. وی در خصوص معاملات شرکت‌های درج‌شده در تابلوی "ج" گفت: این معاملات به‌صورت عادی و بدون نیاز به تائید فرابورس حداکثر سه جلسه معاملاتی در هفته انجام می‌شود به این صورت که در هر جلسه معاملاتی، 2 حراج ناپیوسته صورت گرفته و معاملات بعد از حراج به‌صورت پیوسته و باقیمت ثابت کشف‌شده در حراج ناپیوسته قبلی خواهد بود. دامنه نوسان روزانه قیمت معاملات در تابلوی"ب" حداکثر به میزان 2 برابر دامنه نوسان روزانه قیمتی اوراق در بازار اول و دوم فرابورس است. وی همچنین از امکان پذیرش بورس‌ها در تابلوی "الف" بازار پایه مطابق با دستورالعمل جدید خبر داد و گفت: علاوه بر این، توقف و بازگشایی نماد معاملاتی در بازار پایه تابع ضوابط مندرج در دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات خواهد بود؛ درعین‌حال، معاملات سهام شرکت‌های حاضر در تابلوی "ج"، بر اساس اطلاعات منتشره موجود در هر زمان امکان‌پذیر است.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

به نقل از وزارت جهاد کشاورزی از آغاز فصل برداشت تاکنون، چهار میلیون و 213 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به نرخ تضمینی خریداری‌شده که این میزان خرید در مقایسه با مشابه سال گذشته 20 درصد رشد داشته است. ارزش خرید تضمینی گندم کشاورزان پنج هزار و 394 میلیارد تومان بوده که تاکنون سه هزار و 635 میلیارد تومان آن به گندم کاران پرداخت‌شده است. تاکنون استان‌های خوزستان با یک‌میلیون و 383 هزار تن، گلستان با یک‌میلیون و 63 هزار تن و فارس با 483 هزار تن تاکنون بیشترین میزان گندم را از کشاورزان خریداری کرده‌اند.

در رابطه با شستا که بزرگ‌ترین هلدینگ چند رشته‌ای ایران بشمار می‌رود، روزنامه شرق در گزارشی اعلام کرد بزرگ‌ترین هلدینگ اقتصادی کشور با ٢٠٠ زیرمجموعه بزرگ اقتصادی و 1000 عضو هیئت‌مدیره با دارایی ٣٥٠ هزار میلیارد‌ریالی اکنون مدیرعامل ندارد. اکنون رضا راعی از سوی علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌صورت موقت سرپرستی این صندوق را برعهده‌گرفته اما گفته می‌شود این سرپرستی به مدیرعاملی وی ختم نخواهد شد. آنچه نکته جالب این اتفاق است، جابه‌جایی 6 مدیرعامل و سرپرست در سه سال در این صندوق پول‌ساز و پول‌دار کشور است. صندوقی که همواره حیات‌ خلوتی برای احزاب و افراد سیاسی، نمایندگان مجلس و افراد صاحب قدرت بوده است. پس‌ازاینکه یارمحمد در سال ٩٢، از این سمت کنار گذاشته شد، حدود دو‌سال‌و‌نیم فیاض‌بخش تا اردیبهشت‌ماه سال گذشته بر کرسی مدیرعاملی این صندوق نشست تا اینکه با برکناری وی، سعیدی، چند ماهی این وظیفه را عهده‌دار شد؛ اما به سبب اختلافات و فشار‌های داخلی و بیرونی برکنار شد. گفته می‌شود حدود شش، هفت ماه هم آیت‌اللهی بر این کرسی تکیه زد که البته اغلب در سفر خارجی به سر می‌برد و از نیمه اردیبهشت امسال نیز انصاری مدیریت آن را پذیرفت اما به علت عدم حضور، دیروز حکم سرپرستی رضا راعی بر این پست امضا شد.

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعیه‌ای با رد برکناری محمدرضا نعمت زاده از وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: متأسفانه برخی از رسانه‌ها هرچند وقت یک‌بار، با انتشار شایعه جابه‌جایی مدیران موجب تشویش اذهان عمومی می‌شوند جابجایی نعمت زاده از وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور دولت نبوده و خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر تغییر نعمت زاده و جایگزینی شخص دیگر صحت ندارد.

محمدحسین ملک زادگان عضو هیئت‌مدیره منطقه آزاد چابهار با اشاره به این‌که اخیراً در مجلس شورای اسلامی ایجاد سازمان سواحل مکران با محوریت فعالیت و توجه به مناطق آزاد مصوب شده است، اظها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر کرد: کارکرداین سازمان تعیین مسائل مرتبط با منطقه و نیز مشخص کردن تصمیماتی است که قرار است در سواحل مکران مدنظر قرار گیرد. با تصویب ایجاد این سازمان و ابلاغ آن توسط دولت در جهت ساماندهی وضعیت منطقه اعم از سواحل و جزایر گام برمی‌داریم. علاوه بر این کارگروهی برای ساماندهی سواحل مکران به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل‌شده که به‌صورت مداوم در حال برگزاری است تا اقدامات مدنظر در این خصوص پیگیری شود. هنوز معلوم نشده که طی مراحل قانونی ایجاد سازمان سواحل مکرانچه زمانی به اتمام می‌رسد تا پس‌ازآن توسط دولت ابلاغ شود. ولی باید اعلام کنیم که پس از ابلاغ این مصوبه بلافاصله دستور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌العمل‌های اجرایی لازم در مورد سازمان سواحل مکران نگاشته می‌‌‌‌‌‌‌شود تا برای مدیریت این منطقه فرماندهی مستقلی شکل گیرد و زیر نظر دولت مسائل مرتبط با آن به‌صورت کلی و جامع انجام شود.

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص جزئیات تسهیلات دولت به صنایع کوچک و متوسط اظهار کرد: با توجه به اینکه در شرایط فعلی برای ما بهبود اشتغال و رشد اقتصادی حائز اهمیت است، برای احیای 7500 واحد صنعتی راکد این تسهیلات در نظر گرفته‌شده، چراکه صنایع کوچک به خاطر ماهیتشان نمی‌توانستند با توجه به ضوابطی که سیستم بانکی دارند، تسهیلات بگیرند. برخی از این صنایع تاکنون توانسته‌اند تسهیلات دریافت کنند اما اغلب آن‌ها یا بدهی معوقه دارند یا چک برگشتی. بنا به دلیلی این واحدها نتوانسته‌اند چک خود را وصول کنند و به دلیل بدهی مالیاتی که این واحدها داشتند، نتوانسته‌اند مالیات خود را پرداخت کنند که همه این‌گونه مسائل موانعی برای دریافت تسهیلات آن‌ها بوده است. به همین دلیل این موضوع در هیئت دولت مطرح و قرار شد برای بنگاه‌های صنعتی کوچک شرایط جدید و استثنایی قائل شویم. چراکه این واحدها در راستای رفع مشکلات اقتصادی‌شان به دلیل همین محدودیت‌ها نتوانستند طی دو سال گذشته تسهیلاتی از دولت دریافت کنند. درحالی‌که دولت به این نتیجه رسیده که باید برای این‌ واحدها شرایط ویژه تعریف کند و با تأکید دولت و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی سیستم بانکی و سیستم مالیاتی از این درخواست تمکین کرده و سیستم تأمین اجتماعی هم پیرو آن تمکین کرده است. واحدهای بزرگ اوضاع متفاوتی دارند به دلیل اینکه وام‌ آن‌ها مبالغ سنگین‌تری دارند. ازاین‌رو ما برای واحدهای کوچک تا سقف یک میلیارد تومان وام تصویب کردیم و واحدهای متوسط بین 50 تا 100 نفر کارکن را دو میلیارد تومان سقف تعیین کرده‌ایم تا بانک‌ها به آن‌ها تسهیلات بدهند و چرخه آن‌ها دوباره راه بیفتد. تاکنون 15974 فقره تقاضا در سامانه آنلاین طراحی‌شده برای این موضوع ثبت‌شده است. از این میزان 12.5 هزار تقاضا مربوط به واحدهای موجود است و بیش از سه هزار تقاضا هم مربوط به طرح‌هایی برای شروع کار است. از این درخواست‌ها 2356 تقاضا در استان‌ها بررسی‌شده که این‌ها نیاز عمدتاً منابع مالی دارند و با تزریق منابع چرخ این واحدها می‌تواند روان بچرخد و 1732 مورد هم به بانک‌ها معرفی شدند. بانک‌های تجارت، سپه و صادرات ازجمله بانک‌هایی هستند که تاکنون کارهایی انجام داده‌اند و بانک‌ها وعده داده‌اند از این هفته کار بررسی تسهیلات دهی را شروع کنند.

روئین‌تن مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد بابیان اینکه بر اساس گزارشات رسیده از استان‌ها، برآورد می‌شود امسال حدود ۲۵۶ هزار تن پسته در کشور تولید شود، اظهار داشت: سال گذشته میزان تولید ما نزدیک به ۲۵۰ هزار تن بود که این میزان در سال جاری حدود ۸ هزار تن افزایش دارد. وی میزان صادرات این محصول را در سال گذشته حدود ۱۳۰ هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: در دو ماه نخست امسال نیز نزدیک به ۱۳ هزار تن پسته از کشور صادرشده است.

علی کمره‌ای مشاور رئیس‌کل گمرک ایران گفت: هم‌اینک چهار دستگاه ایکس‌ری برای گمرکات خریداری‌شده و به‌زودی مستقر خواهد شد، اما ایکس‌ری‌هایی که در حال برنامه‌ریزی برای خرید آن‌ها هستیم می‌توانند روزانه بین هزار و 200 تا هزار و 500 کانتینر را با دقت بسیار بالا و با سرعت زیاد اسکن کنند. گمرک جمهوری اسلامی ایران در این زمینه با چهار شرکت خارجی مذاکره کرده است و آن‌ها موافقت کرده‌اند تا به‌صورت BOT (اجاره به‌شرط تملیک) برای تجهیز گمرکات ایران به امکانات پیشرفته کنترلی مشارکت کنند و این مذاکرات در حال نهایی شدن است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور حکمی «محمدحسین مقیسه» را به‌عنوان عضو موظف هیئت‌مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک تعیین کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از زحمات جناب آقای علی تعقلی در مدت مسئولیت یادشده تشکر و قدردانی کرد.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

محسن مبشر مدیرعامل نیروگاه بینالود با اشاره به اینکه نیروگاه بینالود به‌عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه برق بادی ایران در آستانه تعطیلی کامل قرار دارد، گفت: از سال ۱۳۸۹ که نیروگاه در قالب بخش خصوصی از سوی دولت تحویل داده شد، قراردادهای پاره‌وقتی به‌صورت تضمینی برای خرید برق از سوی وزارت نیرو تعریف و اجرایی شد. وی با اعلام اینکه تا پایان سال ۹۴ دوره پنج‌ساله خرید تضمینی برق این نیروگاه توسط وزارت نیرو به پایان رسید، تصریح کرد: در شرایط فعلی باگذشت سه ماه از آغاز سال جدید، وزارت نیرو از خرید برق این نیروگاه به‌صورت تضمینی خودداری و اعلام کرده است که باید برای فروش برق به بازار برق مراجعه کند. در شرایط فعلی هیچ‌گونه قانون مستندی برای خرید برق انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در بازار برق و بورس انرژی وجود ندارد و به دلیل عدم خرید برق تولیدی به‌صورت تضمینی، ادامه فعالیت این نیروگاه در هاله‌ای از ابهام قرارگرفته است. مبشر با تأکید بر اینکه چنانچه وزارت نیرو اقدامی به‌منظور خرید تضمینی برق و یا تعیین تکلیف قرارداد و نرخ خرید انجام ندهد، در آینده‌ای نزدیک فعالیت توربین‌ها متوقف و نیروی انسانی تعبیه خواهد شد، اظهار داشت: در ایران ظرفیت‌های گسترده‌ای به‌منظور ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های برق بادی وجود دارد. وی با اعلام اینکه برخورد وزارت نیرو با نیروگاه بینالود می‌تواند یک الگوی مناسب رفتاری برای سرمایه‌گذاران خارجی و بخش خصوصی برای ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های بادی در ایران باشد، گفت: از دولت انتظار داریم که قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی برق از نیروگاه بینالود پایبند باشد، زیرا در غیر این صورت فعالیت نیروگاه متوقف خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مزایای به‌کارگیری سیستم کف بتنی در پروژه‌های جاده‌سازی گفت: تصمیم داریم در قطعات 1،2 و 3 آزادراه تهران شمال پروژه با کف بتنی اجرا شود که در برابر سرما و گرما مقاوم‌تر خواهد بود و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. جاده به عرض 13 متر قالب‌بندی و بتنی می‌شود و سیستم ویبره بتن نیز اجرا خواهد شد که دستگاه تخصصی آن از خارج خریداری‌شده و چند روز دیگر وارد گمرک می‌شود. در احداث آزادراه تهران شمال نسبت به معماری جاده توجه خاصی خواهد شد و تلاش می‌کنیم، معماری پل‌ها تونل‌ها و مسیر به‌طور تخصصی بررسی و اجرا شود.

حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص یارانه یا مشوق صادراتی لبنیات که در جلسه اخیر هیئت دولت ۲۰۰ میلیارد تومان تصویب شد گفت: از این مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان آن به صنایع لبنی صادرکننده و ۵۰ میلیارد تومان نیز به سازمان مرکزی تعاون روستایی برای خرید شیر خام مازاد از دامداران اختصاص پیدا می‌کند تا به شیر خام تبدیل و صادر شود و بر این اساس یکی از شروطی که زمان تخصیص یارانه صادراتی در نظر داریم این است که صنایع لبنی صادرکننده ورودی و خرید شیر خام خود از دامداران را افزایش دهند که این خود سبب افزایش نرخ خرید این محصول از دامداران می‌شود که البته روی قیمت نهایی لبنیات برای مصرف‌کنندگان تأثیری نخواهد گذاشت.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

مهدی کرباسیانمعاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خوشبختانه با همتی که بانک مرکزی برای حل مشکلات بانکی ایران با اروپا انجام داده و پیگیری‌هایی که صورت داده، مشکلات بانکی میان ایران و اروپا کاملاً حل‌شده است و امیدواریم مراحل بعدی شکل‌گیری سرمایه‌گذاری‌ها از سوی این کشورها در معادن ایران را شاهد باشیم. هم‌اکنون فاینانس‌هایی از کره، ایتالیا، فرانسه و آلمان برای معادن ایران به تصویب رسیده که در حال گشایش بوده و در این زمینه، مذاکرات به‌صورت جدی در حال انجام است. همچنین مشکلات عمده‌ای که بر سر راه گشایش فاینانس‌های چینی وجود داشته تا حدود زیادی حل‌شده، این در حالی است که گشایش فاینانس‌های چینی به دو دلیل عقب‌افتاده بود که یکی از آن وجود چالش جدی بر سر قیمت و نوع ماشین‌آلات و تجهیزات اصلی بود که قرار شد شرکت‌های فولادسازی ایران در پروژه‌های خود استفاده کنند که در این میان بر سر قیمت چالش‌های زیادی وجود داشت اما بعد از مذاکرات متعددی که ظرف ۱.۵ سال اخیر انجام شد، قیمت‌ها کاهش چشمگیری یافت و رقم منطقی شد. به گفته کرباسیان، در کنار آن تجهیزات اصلی همچون کره و وسایل ابزار الکترونیک و ماشین برقی به‌جای چین، از کشورهای اروپایی استفاده خواهد شد و بر این اساس، اکنون بیشتر طرح‌های فولادی مشکلی برای فولادسازی ندارند. در این میان صورتحساب‌ها نیز احصا و به چین ارائه‌شده است، ضمن اینکه پرداخت‌ها نیز به‌زودی آغاز خواهد شد.

به نقل از پایگاه خبری مسقط دیلی، شرکت تازه تأسیس اوبار ماینینگ اینترنشنال عمان 70 درصد از سهام یک معدن آنتیموان در ایران را خریداری کرده است. معدن سیرزار در 125 کیلومتری جنوب غرب شهر مشهد واقع‌شده است. این معدن متعلق به شرکت پارت گوال گیتی مشهد است که درزمینهٔ معدن کاری و خریدوفروش مواد معدنی و غیرمعدنی تخصص دارد. پارت گوال از سال 2011 در معادن روی زمین فعالیت دارد و اخیراً فعالیت‌های معدنی زیرزمینی خود را برای افزایش ظرفیت تولید آغاز کرده است. بر اساس بیانیه‌ای که شرکت اوبار منتشر کرده، این قرارداد اخیراً در شهر مشهد به امضای طرفین رسیده است. احمد الرواحی، رئیس شرکت اوبار و رضا نخعی، مدیرعامل شرکت پارت گوال این موافقت‌نامه را در حضور سعود احمد البروانی، سفیر عمان در ایران و دکتر اکبر سیبویه، سفیر فعلی ایران در عمان امضا کردند. رواحی گفت: «ما متعهد به توسعه متعهدانه دارایی‌ها و محیط‌هایی هستیم که در آن‌ها فعالیت می‌کنیم. یکی از استراتژی‌های ما حمایت از سیاست دولت عمان برای ایجاد یک‌قطب فرآوری معدنی در کشور است.»

. شرکت داروسازی نووو نوردیسک NOVO NORDISK با اختصاص چهار هکتار از اراضی شهرک دارویی برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در نظر دارد گامی بلند در راستای تولید انسولین مدرن در ایران بردارد. این شرکت ضمن تأمین نیاز دارویی داخلی، داروهای موردنیاز بیماران را در کشورهای منطقه نیز فراهم خواهد کرد. در رابطه با احداث این پروژه «اوله موئلسکوف بچ» رئیس واحد شرق این شرکت گفت: ما در طولانی‌مدت حتی پیش از توافق هسته‌ای روی این پروژه کارکرده‌ایم زیرا اطمینان داریم جامعه ایران و اقتصاد این کشور به شکل مثبتی درحال‌توسعه است. شرکت نووو نوردیسک به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده انسولین و داروهای دیابتی بیش از 50 درصد انسولین موردنیاز جهان را تأمین می‌کند. این شرکت دانمارکی با دارا بودن کارخانجات تولیدی در هفت‌کشور دنیا داروهایی مانند انسولین، نورپید، انسولین LEVEMIR و انسولین طولانی اثر Tresiba را در 179 کشور جهان عرضه می‌کند.

روزنامه گاردین، از رایزنی مقامات این کشور با شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا برای بستن قرارداد خرید ۱۰۰فروند هواپیما خبر داد که در صورت انعقاد ارزش آن میلیاردها دلار خواهد بود و اولین ورود بزرگ یک شرکت آمریکایی به جمهوری اسلامی ایران پس از توافق هسته‌ای سال گذشته است؛ اما موانع قانونی و تحریم‌های باقی‌مانده واشنگتن علیه تهران پس از اجرای توافق هسته‌ای می‌تواند این قرارداد را سخت و پیچیده کند. باوجود تلاش وزارت امور خارجه آمریکا برای ترغیب به تجارت با ایران، شرکت‌های آمریکایی و خارجی نسبت به پیامدهای سیاسی و قانونی هر قراردادی با ایران نگران هستند. فاخر داغستانی یک سخنگوی شرکت بوئینگ در نمایندگی‌اش در دوبی بدون اظهارنظر درباره این‌که رایزنی‌ها بر سر این قرارداد در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: هر قراردادی که حاصل شود، مشروط به تائید دولت آمریکاست. یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز روز یک‌شنبه تأکید کرد که دولت آمریکا باید چنین قراردادی را موردبررسی قرار دهد.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 445.9 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 60 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 223.9 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 138 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 307.9 میلیارد تومان بالغ گردید که صنایع آذرآب اراک با 17.6 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوکی پتروشیمی مارون با 134.3 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 47 میلیارد تومان و گروه ساخت محصولات فلزی با 19.9 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 413 واحد، شاخص قیمت 150 واحد و شاخص فرابورس 8 واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس تهران با افت امروز خود به عدد 72615 واحد و شاخص قیمت به 26425 واحد رسید. مخابرات ایران با 38 واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ نفت و گاز تأمین (تاپیکو) با 93 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

فضای معاملاتی نمادهای این صنعت امروز هم کم‌حجم و بدون رونق و کسالت‌آور بود. امروز از 35 نماد باز این صنعت، 25 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی 3 نماد اندکی مثبت، 2 نماد بدون تغییر و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 3308 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 4180 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 5244 میلیون ریال) بود. سیمان شرق با 857 هزار سهم به ارزش 883 میلیون ریال حدود 21 درصد ارزش معاملات و سیمان فارس و خوزستان با 585 هزار سهم به ارزش 823 میلیون ریال معادل 20% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 10 نماد سیمان اردبیل، ارومیه، بجنورد، خزر، دشتستان، اصفهان، فارس، مازندران، ایلام و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند. هیچ‌یک از نمادهای این صنعت امروز بازگشایی، متوقف و یا حراج مجدد نشدند.

ارزش معاملات سه نماد هلدینگ امروز تنها به حدود 120 میلیون تومان رسید (ارزش روز گذشته 240 میلیون تومان). عصر روز گذشته شرکت سیمان تهران صورت‌های مالی حسابرسی نشده خود را منتشر کرد بر این اساس، شرکت مزبور در سال قبل 17.9 میلیارد تومان زیان تلفیقی داشته است.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه تنها در نمادهای سیمان فارس نو و سیمان لار سبزوار 2 شخصیت حقیقی خریدار سهام بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه عهده‌دار نقشی نبوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24