Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بر اساس مصاحبه‌های صورت گرفته توسط مسئولین، انتظاراتی نیز برای کاهش نرخ تسهیلات از سوی دست‌اندرکاران شکل‌گرفته است. محمدرضا حسین زاده رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها گفت: جلسه شورای هماهنگی بانک‌ها با حضور مدیران بانک‌های خصوصی و دولتی برگزار و مقرر شد نرخ سود سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله ۱۵ درصد باشد و در خصوص نرخ سپرده‌های کوتاه‌مدت هم مقرر شد این نرخ‌ها از ۱۰ تا ۱۴ درصد تعیین شود...

بازار به روزه داری عادت کرد!

بورس24 :در آغازین روز فصل تابستان و با توجه به افت مداوم قیمت‌ها در روزهای اخیر و کم شدن تعداد فروشندگان، بازار سرمایه امروز شروعی متعادل و مثبت ولیکن با حجم معاملات پایین را تجربه کرد. شاخص کل با روند مثبت ولی ضعیف و شکننده‌ای از ابتدا کار خود را آغاز کرد. تقریباً در نیمه اول زمان معاملات رخداد خاص و شایان‌ذکری اتفاق نیفتاد لیکن تدریجاً فضا بهبود یافت. جو عمومی صنعت بانکداری ناشی از انتشار اخباری مبنی بر اجرای قطعی کاهش سود سپرده‌های بانکی توسط کلیه بانک‌ها (من‌جمله بانک‌های دولتی) از روز جاری در این اتفاق مؤثر می‌نمود.

بر اساس مصاحبه‌های صورت گرفته توسط مسئولین، انتظاراتی نیز برای کاهش نرخ تسهیلات از سوی دست‌اندرکاران شکل‌گرفته است. محمدرضا حسین زاده رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها گفت: جلسه شورای هماهنگی بانک‌ها با حضور مدیران بانک‌های خصوصی و دولتی برگزار و مقرر شد نرخ سود سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله ۱۵ درصد باشد و در خصوص نرخ سپرده‌های کوتاه‌مدت هم مقرر شد این نرخ‌ها از ۱۰ تا ۱۴ درصد تعیین شود. در این جلسه تأکید شد که نرخ ۱۵ درصد فقط برای سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله باشد. همه مدیران متعهد شده‌اند و صورت‌جلسه را امضا کرده‌اند که این مصوبه را از فردا اجرایی کنند. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه سازوکاری برای نظارت دقیق بر برخی ترفندهای یکسری از بانک‌ها که همچنان می‌خواهند نرخ سود را بالا نگه‌دارند اندیشیده‌اید؟ گفت: اگر شعبه‌ای در این خصوص تخلفی کرد گزارش آن به دبیرخانه شورای هماهنگی بانک‌ها می‌رسد و از طریق مدیریت بانک این رویه اصلاح می‌شود. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که نرخ سود تسهیلات چه تغییری خواهد کرد؟ افزود: این موضوع هم در روزهای آینده مشخص می‌شود.

صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال 1394 بانک‌های بزرگ دریکی دو روز گذشته در سامانه کدال انتشاریافته‌اند که اغلب در قیاس با سال قبل شرایط بهتری را به تصویر کشیده‌اند و عموماً سودهای پیش‌بینی‌شده خود را به شکلی پوشش داده‌اند. امروز اطلاعیه شفاف‌سازی بانک ملت در خصوص علل تغییرات عملکرد سود و زیانی این شرکت در سال 1394 نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی نیز در این سامانه انتشار یافت. انتشار این اطلاعیه نیز در بهبود فضای معاملات نمادهای بانکی مؤثر بود چراکه بسیاری از دست‌اندرکاران نگران تأثیرات منفی اجرای ماده 20 قانون رفع موانع تولید بر بانک‌ها بودند که با توجه به توضیحات بانک ملت، اجرای ماده موصوف باعث کاهش هزینه مطالبات مشکوک الوصول و نیز نتیجه مثبت عملیات ارزی بانک ملت به میزان شایان توجهی داشته است. نماد بانک ملت با این اخبار به صف خرید هم رسید که البته چندین بار عرضه شد ولیکن درنهایت با صف به استقبال فردا رفت. موج مثبت آغازشده از بانک ملت سایر بانک‌ها را هم اغلب دربر گرفت. سایر صنایع نیز تا حدودی از این اتفاق منتفع شدند که البته مطابق معمول در این میان صنعت خودرو پیشتاز تغییر روند بود. البته در صنعت خودرو امروز شایعات مربوط به انعقاد قرارداد انتقال سهام شرکت‌های بالاسری گروه بهمن به صنایع تولیدی کروز مجدداً قوت گرفت که البته شایعاتی نیز در خصوص خرید این شرکت‌ها توسط گروه گلرنگ از طریق شرکت فامیلی موتور (نماینده شرکت هوندا در ایران) نیز انتشار یافت. با بهبود فضای عمومی بازار شاخص کل که با افت قابل‌ملاحظه قیمت سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دقایقی به دامنه منفی رسیده بود، شرایط بهتری را تجربه کرد و درنهایت با افزایش 184 واحدی به سطح 72799 واحد دست‌یافت ارزش معاملات سهام خرد نیز بهتر از روزهای گذشته بود و به حدود 215 میلیارد تومان بالغ شد که البته بعضی معاملات بلوک صورت گرفته در بازار خرد به‌منظور مدیریت شاخص می‌بایستی از این مبلغ خارج شود که متأسفانه اطلاعات آن در دسترس نیست.

ازنظر ارزش معاملات، امروز صنعت بانکداری با ارزش معاملات 41.5 میلیارد تومانی رتبه اول را به خود اختصاص داد. پس‌ازاین صنعت، گروه خودرو با 40.9 میلیارد تومان، ساخت محصولات فلزی با 30.7 میلیارد تومان، فلزات اساسی با 10.4 میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری‌ها با 10.4 میلیارد تومان، محصولات شیمیایی با 6.8 میلیارد تومان و فرآورده‌های نفتی با 4.8 میلیارد تومان در رتبه‌های دوم تا هفتم جای گرفتند. بر اساس تأثیرگذاری صنایع بر شاخص کل، صنعت بانکداری با 168 واحد، صنعت خودرو با 49 واحد، فرآورده‌های نفتی با 38 واحد، فلزات اساسی با 35 واحد و خدمات فنی مهندسی با 23 واحد بیشترین تأثیر مثبت و در مقابل صنعت حمل‌ونقل و انبارداری با 91 واحد، استخراج کانه‌های فلزی با 57 واحد و هلدینگهای چند رشته‌ای با 20 واحد بیشترین اثرات منفی را بر این نماگر داشتند. در بازار فرابورس شاخص کلباافزایش 6 واحدی به رقم 764 واحد رسید.نمادهای پالایش نفت تهران، پتروشیمی مارون و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (مبدکو) بیشترین تأثیرمثبترا بر شاخص فرابورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم 152 میلیارد تومان رسید که نماد فولاد هرمز با رقمی حدود 12 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

در گروه بانکداری که بعد از مدت‌ها حاشیه‌نشینی و حجم پایین معاملات، امروز موردتوجه قرارگرفته بود، بانک ملت با 19.4 میلیارد تومان، صادرات با 14.4 میلیارد تومان، تجارت با 3.3 میلیارد تومان، پاسارگاد با 2 و سینا با 1.2 میلیارد تومان در میان نمادهای بورسی بیش از سایرین مورد معامله قرار گرفتند. در فرابورس نماد بانک گردشگری که دیروز با افت 20 درصدی بعد از مدت‌ها به تابلو معاملات بازگشته بود امروز با 3.7 میلیارد تومان توانست از چنبره صف فروش رهایی یافته و تعادل نسبی را به خود ببیند. نماد بانک دی هم در فرابورس با 2 میلیارد تومان پر معامله ظاهر شد. در ارتباط با تعاملات بین‌المللی این صنعت، اواخر ماه جاری میلادی، گروه کاری اقدام مالی (موسوم به FATF) که یک‌نهاد بین دولتی تعیین‌کننده استانداردهای مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریزم است، بیانیه عمومی جدید خود را درباره رژیم‌های ناکارآمد مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریزم منتشر خواهد کرد.باید دید آیا بر اساس بیانیه جدید این نهاد، ایران از لیست سیاه پولشویی خارج می‌شود؟ چنانچه ایران بتواند با توجه به اقدامات اخیر خود نظر این سازمان را به‌منظور خروج از لیست آن جلب نماید می‌توان به افزایش تعاملات بانک‌های بزرگ غربی با بانک‌های داخلی امیدوار بود (در بخش اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی در این خصوص مطلب کامل‌تری ارائه‌شده است). بدیهی است صرفاً گزارش این نهاد در این خصوص کافی نیست و می‌بایستی از سوی ویژه آمریکا نیز برای رفع نگرانی و دغدغه‌های بانک‌های بزرگ دستورالعمل‌های شفافی انتشار یابد.

در صنعت خودرو که با بهبود فضای عمومی بازار در ساعت پایانی معاملات پس از صنعت بانکداری موردتوجه قرار گرفت، سایپا با 9.1 میلیارد تومان، ایران‌خودرو با 7.9 میلیارد تومان، زامیاد با 4.8 میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری رنا با 3.6 میلیارد تومان، پارس‌خودرو با 2.5 میلیارد تومان، ایران‌خودرو دیزل با 1.8 میلیارد تومان، سایپادیزل با 1.4 میلیارد تومان و گروه بهمن با 1.2 میلیارد تومان بیش از سایر نمادهای مطرح مورد معامله واقع شدند. اغلب این نمادها در ساعت پایانی در دامنه مثبت و بعضاً در نزدیکی‌های آستانه‌بالای قیمت مجاز معامله شدند. نماد گروه بهمن اما با قوت گرفتن شایعات مربوط به خرید سه شرکت بالاسری توسط گروه کروز (و بنا به شایعاتی توسط گروه گلرنگ) از حوالی ساعت 11 با صف خرید مواجه شد. صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز مدیرعامل ایران‌خودرو در خصوص تأسیس شرکت جوینت ونچر ایران‌خودرو و پژو (موسوم به ایکاپ) نیز انتشار یافت که در بخش‌های بعدی آمده است.

صنعت ساخت محصولات فلزی امروز پرحجم ظاهر شد و توانست با بیش از 30 میلیارد تومان در جایگاه سوم در میان صنایع بورس اوراق بهادار تهران بایستد؛ که از این میان دو نماد پیمانکاری بزرگ این صنعت، هریک حدود نیمی از این مبلغ را به خود اختصاص دادند. ماشین‌سازی اراک با 50.3 میلیون سهم و ارزش معاملات 14.8 میلیارد تومانی عمدتاً مثبت و بعضاً با صف حرید روبرو بود. نماد صنایع آذرآب اراک هم با حدود 15.9 میلیون سهم و ارزش معاملات 15.9 میلیارد تومانی خود عمدتاً در دامنه مثبت مورد معامله واقع شد.

در صنعت فلزات اساسی با 10.4 میلیارد تومان و رتبه سوم ازنظر ارزش معاملات، سه نماد فولاد مبارکه با 3.8 میلیارد تومان، ملی صنایع مس ایران با 2.2 میلیارد تومان و فولاد آلیاژی ایران با 1.4 میلیارد تومان بیش از سایر نمادها مورد معامله واقع شدند. گرچه هر سه نماد مثبت بسته شدند ولیکن بررسی معاملات انجام‌شده نماد ملی صنایع مس ایران نمایانگر انجام معامله بلوکی در بازار خرد در دقیقه‌های پایانی به تعداد 12.6 میلیون سهم در دامنه مثبت به‌منظور بهبود روند قیمتی سهام این شرکت است. در فرابورس، فولاد هرمزگان با 12.6 میلیارد تومان، ذوب‌آهن اصفهان با 5.9 میلیارد تومان و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با 2.1 میلیارد تومان بیش از سایرین معامله شدند. در فولاد هرمزگان امروز حدود 71.5 میلیون سهم مورد معامله واقع شد که البته از این میزان حدود 51.8 میلیون سهم آن در نیم ساعت پایانی بو در قالب دو بلوک ولیکن در بازار معاملات خرد جابجایی انجام شد. به نظر می‌رسد با توجه به این اتفاقات، روند قیمتی این سهم در روزهای آینده با تغییراتی مواجه شود. نماد ذوب‌آهن اصفهان که دو روز قبل به دلیل عدم انجام معامله واگذاری بلوک 73 درصدی خود شرایط خوبی را در تابلو معاملات به خود ندیده بود، با تقویت شایعات مربوط به‌احتمال حضور شرکت‌های خارجی در واگذاری بعدی این شرکت و نیز بهبود فضای عمومی بازار سرمایه، امروز شرایط مناسب‌تری را تجربه کرد و در نیم ساعت پایانی تشکیل صف خرید را هم تجربه کرد.

پس از فلزات اساسی، صنعت سرمای گذاری‌ها با حدود 9.3 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفتند در میان نمادهای این گروه دو شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند با 6.2 میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری خوارزمی با 1.7 میلیارد تومان فاصله قابل ملاحظه‌ای با سایر نمادهای هم‌گروه خود ازنظر ارزش معاملات داشتند. سرمایه‌گذاری آتیه دماوند با انتشار اطلاعیه‌هایی خبر از پیگیری فروش سهام لاستیک پارس (که درگذشته نیز واگذاری آن با حواشی زیادی روبرو بود) داده است.

به‌جز پنج صنعت بانکداری، خودرو، ساخت محصولات فلزی، فلزات اساسی و سرمایه‌گذاری‌ها که دربندهای پیشین موردبررسی قرار گرفتند، ارزش معاملات سایر گروه‌های صنعتی هریک به بیش از 10 میلیارد تومان هم بالغ نشد و به همین دلیل در این گزارش مورد واکاوی قرار نگرفته‌اند. من‌حیث‌المجموع بایستی گفت، بازار امروز تا حدود 3 ساعت زمان معاملات حرف خاصی برای گفتن نداشت ولیکن در حدود نیم ساعت پایانی با شروع تحرکات از صنعت بانکداری و پیروی صنعت خودرو از این گروه، فضای معاملاتی بهبود نسبتاً مناسبی یافت که به تغییر روند شاخص و افزایش حجم معاملات انجامید.

اخبار مربوط به بازارهای جهانی:

به نقل ازرویترز، قیمت نفت پس از افزایش دوروزه ناشی از کاهش نگرانی‌ها در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، در مبادلات آسیایی کاهش یافت و این امر سبب شد تا بازیگران بازار بر موضوعات مربوط به عرضه تمرکز کنند. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 30 سنت کاهش 50.35 دلار فروخته شد و نفت خام آمریکا نیز با 25 سنت کاهش 49.12 سنت معامله شد. قیمت نفت روز دوشنبه 3 درصد یا 1.48 دلار افزایش یافت و تا 50.65 دلار نیز رسید. پس‌ازاینکه قیمت نفت در 6 جلسه پیش از پنج‌شنبه 10 درصد افت کرد، از روز پنج‌شنبه حدود 7 درصد افزایش ارزش داشته است. دو نظرسنجی روز دوشنبه منتشر شد که احتمال ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا تقویت‌شده است. درحالی‌که نگرانی در مورد خروج انگلیس به پس زمینه بازار رفت، موضوعات مربوط به عرضه دوباره مرکز توجه قرار گرفت. علی‌رغم سطح تولید بالا، صادرات نفت عربستان در ماه آوریل کاهش یافت که نشان‌دهنده این موضوع است که احتمالاً جنگ برای سهم از بازار علیه نفت شیل آمریکا مسیر طبیعی خود را می‌رود. با توجه به افزایش بیش از 30 درصدی قیمت نفت در سال جاری، نفت شیل در تلاش هستند تا دوباره شیر چاه‌های نفت را باز کنند. یک فعال بازار نفت در توکیو دراین‌باره گفت رسیدن قیمت‌ها به 60 دلار در هر بشکه ممکن است حفاران نفت شیل را به ازسرگیری فعالیت‌ها ترغیب کند که افزایش‌های قیمت نفت را محدود می‌کند. «ما انتظار داریم قیمت نفت در میان تا طولانی‌مدت به‌تدریج افزایش یابد، اما انتظار نداریم، قیمت‌ها به‌سرعت 3 سال گذشته به 100 دلار برسد.»

طی سه سال اخیر با افت قیمت مواد معدنی در بازار جهانی سنگ‌آهن نیز تحت تأثیر این جریان نزولی قرارگرفته است. اگرچه چندی پیش بازار سنگ‌آهن با روندی صعودی مواجه شد و چشم‌انداز معدنکاران را نسبت به روند قیمت سنگ‌آهن مثبت کرد اما به‌تازگی بار دیگر قیمت سنگ‌آهن در سراشیبی قرارگرفته است. بااین‌حال بر اساس پیش‌بینی جدید متال بولتن در سال 2020 شاهد به اوج رسیدن قیمت‌ها در سال 2020 خواهیم بود اما در سال 2021 روند نزولی مجدداً شروع می‌شود. بر اساس گزارش سازمان تجارت سازمان ملل، بازارهای جهانی سنگ‌آهن در سال‌های آتی به‌شدت از عرضه مازاد رنج خواهد برد، همان‌گونه که این موضوع در کنار رکود تقاضا در سال 2015 صنعت سنگ‌آهن را به چالش کشید.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا بابیان این خبر گفت: در اولین روز عرضه جو دامی کشاورزان استان تهران و قزوین، امروز 10 هزار و 320 از این محصول به قیمت 7600 ریال در هر کیلو و به ارزش حدود 78.4 میلیارد ریال در بورس کالا از سوی مشتریان خریداری شد. این محصول از پنج انبار در این استان‌ها مورد معامله قرار گرفت که 3 انبار در استان قزوین با 9436 تن و 2 انبار در استان تهران با حدود 885 تن محصول از نخستین نمادهای معاملاتی این محصول بودند. به دنبال اعلام سیاست‌های دولت مبنی بر توقف ثبت سفارش جو وارداتی و همچنین پایان تخصیص ارز مبادله‌ای به واردات این محصول که در راستای حمایت از تولید داخل این محصولات اعمال‌شده است، خریداران محصول جو دامی برای خرید از تابلوی معاملات بورس کالای ایران اقدام کردند. یکی از مزایای خرید مستقیم از تابلوی بورس توسط مصرف‌کنندگان نهایی، امکان خرید مقادیر چند تنی به قیمت عمده‌فروشی می‌باشد که این خود از مزایای مغفول مانده انجام معاملات از طریق تابلوی بورس کالای ایران می‌باشد. بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران در هفتم اردیبهشت‌ماه امسال، همه محصول جو و ذرت سراسر کشور در قالب طرح قیمت تضمینی و عرضه در تابلوی بورس کالا معامله می‌شود. این طرح سال گذشته به شکل آزمایشی برای محصول جو کرمانشاه و ذرت خوزستان به شکل موفق انجام شد و امسال با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام به‌عنوان مباشر خرید تضمینی جو و ذرت امیدواریم این طرح ملی با موفقیت روبرو شود.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: لایحه برنامه ششم تقدیم مجلس شده است اما با توجه به نظر نمایندگان ویرایش متفاوتی با توجه انتظارات نمایندگان برای صحن علنی مجلس ارسال خواهد شد. در برنامه‌های قبل همه احکامی که موردنیاز بود در جلد برنامه وجود داشت بنا به خواست مجلس ما خلائی که در 5 برنامه گذشته تکرار می‌شد در برنامه و وقت زائدی را می‌گرفت جمع کرده و یکجا تحت عنوان لایحه احکام دائمی برنامه به تصویب مجلس نهم رساندیم. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری دیگر نیاز به تکرار برخی احکام در لایحه‌ها نیست. وی با یادآوری اینکه نرخ تورم در سه سال گذشته روند کاهنده داشته است، اظهار داشت: کاهش تورم یک‌ساله و تک‌رقمی شدن آن موفقیت بزرگی است. وی ادامه داد: نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه نیز از 6.8 درصد در اردیبهشت‌ماه به 6.1 درصد در خردادماه تقلیل یافت. البته آمار رشد اقتصادی در سه‌ماهه چهارم سال گذشته حاکی از رشد مثبت 2 درصدی است که نسبت به یک درصد سالیانه و نیز نسبت به منفی 6.8 درصد در ابتدای سال 1392 قابل‌پذیرش است.

عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران گفت: نرخ تورم بعد از ۲۵ سال در کشور تک‌رقمی شده و به ۹.۵ درصد رسیده است. در ابتدای هرماه نرخ تورم اعم از نرخ تورم شهری و روستایی محاسبه و از طرف مرکز آمار اعلام می‌شود که نرخ تورم رسمی و ملی همان نرخ تورم شهری است که در ابتدای ماه جاری بعد از ۲۵ سال تک‌رقمی شده است. دوره‌های سرشماری در کشور ما هر ۱۰ سال یک‌بار برگزار می‌شود و امسال نیز ما یک سرشماری نفوس و مسکن خواهیم داشت که البته این سرشماری در سال ۹۰ هم انجام‌شده است. بخش اول این سرشماری به شکل الکترونیکی از اول مهر آغاز می‌شود و در بخش دوم آن به‌صورت مراجعه مستقیم به درب منازل خانوارها به‌صورت رودررو ادامه خواهد یافت. مراجعه مستقیم نیز با نظامات نوین و سیستم‌های الکترونیک انجام می‌شود و از اول آبان شروع می‌شود.

در جلسه شورای اقتصاد که عصر دیروز به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، فروش 3300 میلیارد ریال اوراق مشارکت برای طرح‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تصویب شد.

محمدهاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن گفت: بانک مسکن به‌منظور اجرای سیاست‌های دولت در خصوص خروج بخش مسکن از رکود اقدام به کاهش نرخ سود تسهیلات حساب صندوق‌های پس‌انداز مسکن سه‌گانه خود یعنی صندوق پس‌انداز مسکن یکم، حساب صندوق پس‌انداز مسکن جوانان و حساب صندوق پس‌انداز عادی از 13 درصد به 11 درصد نمود. وی در خصوص تأثیر کاهش نرخ سود تسهیلات بر میزان بازپرداخت اقساط گفت: با این اقدام مبلغ اقساط پرداختی مشتریان به میزان حدود 10 درصد کاهش می‌یابد به‌طوری‌که مشتریان می‌توانند با دریافت تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در سقف‌های 800، 600 و 400 میلیون ریال به ترتیب مبلغ 880، 660 و 440 هزار تومان به‌صورت ماهانه پرداخت کنند. بت‌شکن افزایش رونق در بخش مسکن، افزایش انگیزه مردم به استفاده از تسهیلات جهت خرید یا ساخت واحد مسکونی و تقویت رژیم پس‌انداز در میان مشتریان برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را از مزایای کاهش نرخ سود تسهیلات حساب صندوق‌های پس‌انداز مسکن بانک مسکن عنوان کرد.

چگینی مدیرکل دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن گفت: آمارها نشان می‌دهد که طی بیش از دو سال منتهی به اسفندماه 1394، قیمت مسکن در شهر تهران صرف‌نظر از برخی نوسانات فصلی در حدود 4.1 میلیون تومان به ازای هر مترمربع بوده و تعداد معاملات ماهانه نیز در این شهر طی همین دوره نسبت به سال‌های 1390 و 1391، از حدود 15 هزار واحد به کمتر از 12 هزار واحد کاهش‌یافته و همچنین تعداد واحد مسکونی در پروانه‌های ساختمانی صادر‌شده در مناطق شهری کشور نیز از حدود 58 هزار واحد در ماه به 38 هزار رسیده است. بااین‌حال پس از دوره رکودی وصف شده، مشاهدات میدانی و همچنین شاخص‌های آماری به‌خصوص افزایش تعداد وام‌های اعطا‌شده در بخش مسکن و تعداد معاملات صورت گرفته در شهر تهران در طی دو ماه اخیر، نشان می‌دهد که در شرایط فعلی، بازار مسکن دوره خروج از رکود را سپری می‌کند و پیش‌بینی می‌شود در فصل تابستان و در ادامه سال جاری نیز با توجه به سیاست‌های اتخاذ‌شده در بخش مسکن و همچنین رسیدن بازار مسکن به کف قیمت، این بازار به ترتیب با افزایش تعداد معاملات، افزایش قیمت و به دنبال آن با افزایش تقاضا جهت صدور پروانه ساختمانی مواجه شود. ولی نکته قابل‌توجه این است که به دلیل وجود قابل‌توجه واحدهای مسکونی تکمیل‌شده و خالی در کشور به‌خصوص در کلان‌شهرها، به نظر نمی‌رسد افزایش قیمت در بازار مسکن در سال جاری و به‌خصوص در فصل تابستان چشمگیر باشد. باوجوداین میزان تغییر در پارامترهای بازار مسکن در تابستان و ادامه سال جاری تا حدود زیادی به شرایط متغیرهای اقتصاد کلان و فضای سیاسی کشور وابسته است. ازجمله مهم‌ترین متغیرهایی که می‌تواند باعث تشدید تغییرات در بازار مسکن شود، میزان تأثیرپذیری اقتصاد کشور از شرایط ایجاد‌شده در پسابرجام و نحوه استفاده از این شرایط، قیمت نفت و از همه مهم‌تر میزان کاهش نرخ سود بانکی است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بابیان اینکه تاکنون ۷ موافقت‌نامه اصولی برای تأسیس ایرلاین صادرشده است، گفت: هر ایرلاین باید حداقل ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه و ۵ فروند هواپیمای ملکی داشته باشد. وی بابیان این که دستورالعمل تأسیس ایرلاین جدید از سال گذشته ابلاغ‌شده است، اظهار داشت: متقاضیان باید طرح توجیهی تهیه‌کرده و سپس این طرح در کمیته‌های مربوطه بررسی می‌شود و اگر مورد تائید قرار گرفت، موافقت اصولی می‌گیرد. سامانی با اشاره به اینکه پس از دریافت موافقت اصولی به سمت دریافت مجوزهای فعالیت هوانوردی می‌رود، گفت: در حال حاضر این شرکت‌های متقاضی، پروسه‌های مالی واداری را طی می‌کنند. وی با اعلام اینکه اگر کفایت مالی متقاضیان به‌اندازه کافی باشد به‌طور حتم مجوزها را دریافت می‌کنند، افزود: ایرلاین‌هایی هم که موافقت اصولی گرفتند، فعلاً در انتظار دریافت مجوز و یا تأمین ناوگان خود هستند.

چندی پیش ماده 241 قانون تجارت توسط مجلس شورای اسلامی مورد اصلاح قرار گرفت گرچه اصلاحیه صادرشده که برای اجرا ابلاغ نیز شده است به نظر بسیاری دارای ابهاماتی است لیکن وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخشنامه‌ای، دستور عدم تصدی هم‌زمان در هیئت‌مدیره شرکت‌ها را به کلیه سازمان‌ها و مؤسسات وابسته به این وزارتخانه صادر کرد. بخشنامه او با عنوان «عدم تصدی هم‌زمان در هیئت‌مدیره شرکت‌ها» خطاب به کلیه سازمان‌های وابسته به وزارت متبوع (بانک توسعه تعاون، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، سازمان بیمه سلامت ایران، سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد کشور، صندوق کارآفرینی امید، موسسه کار و تأمین اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، سازمان بهزیستی کشور، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، بانک رفاه کارگران) صادرشده است توضیح اینکه به‌موجب تبصره (۲) ماده ۲۴۱ [قانون اصلاح ماده ۲۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت]، هیچ فردی نمی‌تواند اصالتاً یا به نمایندگی از شخص حقوقی، هم‌زمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا مؤسسات عمومی غیردولتی است به سمت مدیرعامل یا عضو هیئت‌مدیره انتخاب شود. متخلف علاوه بر استرداد وجوه دریافتی به پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور محکوم می‌شود.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

بیمه ایران که از سال 1314 تأسیس‌شده و با بیش از ۲۰۵ شعبه و ۳۷۷۰ نمایندگی در داخل کشور و ۱۲ شعبه و نمایندگی در خارج از کشور، بزرگ‌ترین بیمه کشور محسوب می‌شود با تغییر مدیرعامل مواجه شد. علی طیب نیا وزیر اقتصاد با تصویب صورت‌های مالی شرکت سهامی بیمه ایران در مجمع سالانه، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره جدید این شرکت را منصوب کرد. به‌این‌ترتیب عباس حسینی در حالی از شهریور سال گذشته عهده‌دار این شرکت بود که بعد از 9 ماه جای خود را با محسن پور کیانی داد. وی دارای مدرک فوق‌لیسانس مدیریت اجرائی از دانشگاه تهران، از نیروهای باسابقه بیمه ایران بوده و پیش‌ازاین ضمن عضویت در هیئت‌مدیره این بیمه، مسئولیت‌هایی چون مدیرعاملی بیمه ایران معین و ریاست هیئت‌مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران را به عهده داشته است.

بر اساس تصمیم جدید سیاست‌گذاران اقتصادی کشور، واردات خودرو با ارزش بالای یکصدهزار دلار به کشور ممنوع شده تا بدین ترتیب پس چند سال نامه‌نگاری میان واردکنندگان و متولیان واردات در کشور، ممنوعیت واردات خودروهای با حجم بالای 2500 سی‌سی برداشته‌شده و ارزش دلاری یک خودرو ملاک ورود یا عدم ورود آن باشد. در همین رابطه مناطق آزاد اقتصادی هم شامل این تصمیم جدید شده‌اند تا بدین ترتیب ازاین‌پس ورود خودرو با ارزش بالای یک‌صد هزار دلار ممنوع شده و راه ورود هرگونه خودرو فوق لوکس به کشور بسته شود. انجمن واردکنندگان خودرو بر این باور است که ممنوعیت واردات خودروهای زیر 2500سی‌سی درنهایت مانع ورود خودروهای لوکس نشده و اتفاقاً باعث جلوگیری از ورود برخی خودروهای کاربردی می‌شود، ازاین‌رو دولت در خصوص ورود خودروهای خارجی بر اساس ارزش دلاری بهترین تصمیم را گرفته است.

پس از ممنوعیت واردات و تولید لامپ‌های رشته‌ای پرمصرف در داخل کشور، هیئت دولت با صدور مصوبه‌ای پروانه تولیدکنندگان این لامپ‌ها را هم لغو کرد. بر این اساس صدور پروانه تولید جدید و یا افزایش ظرفیت خطوط تولید موجود لامپ‌های التهابی رشته‌ای بالای ۴۰ وات از سوی هیئت دولت باطل اعلام‌شده است. در همین حال سازمان بهره‌وری انرژی ایران، اعلام کرد: بر اساس تصویب‌نامه جلسه ۲۲ فروردین‌ماه سال جاری هیئت دولت تولید و ثبت سفارش ورود لامپ‌های التهابی رشته‌ای بالای ۴۰ وات به کشور ممنوع شد. بر اساس این مصوبه، گمرک ایران موظف شد از ترخیص لامپ‌های رشته‌ای پرمصرف برق به کشور جلوگیری به عمل آورد و فقط واردات لامپ‌های پربازده صرفاً با برچسب انرژی حداقل B به داخل کشور مجاز شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت هم از زمان تصویب‌نامه هیئت‌وزیران به مدت ۸ ماه فرصت دارد تا نسبت به لغو پروانه تولیدکنندگان لامپ‌های رشته‌ای بالای ۴۰ وات اقدام کند.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

به نقل از پایگاه اینترنتی لوب لاگ، اواخر ماه جاری میلادی، گروه کاری اقدام مالی (موسوم به FATF) که یک‌نهاد بین دولتی تعیین‌کننده استانداردهای مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریزم است، بیانیه عمومی جدید خود را درباره رژیم‌های ناکارآمد مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریزم منتشر خواهد کرد. احتمالاً ایران مطابق روال سال‌های گذشته (از سال 2007) در این فهرست جای خواهد گرفت. بااین‌وجود، بیانیه ماه جاری گروه کاری اقدام مالی یک آزمون مهم به شمار می‌رود. در حال حاضر، بانک‌های بزرگ خارجی علیرغم لغو تحریم‌های ایران از همکاری با این کشور امتناع می‌ورزند. بخشی از دلیل این امتناع به این مسئله مربوط می‌شود که ایران همچنان در لیست سیاه گروه کاری اقدام مالی قرار دارد. سؤال اصلی این است که آیا گروه کاری اقدام مالی گام‌های برداشته‌شده از سوی ایران برای حل مشکلات رژیم مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریزم خود را لحاظ نموده و ایران را از لیست سیاه خود خارج خواهد کرد و اجازه منتفع شدن ایران از مزایای لغو تحریم‌ها را خواهد داد یا نه. دلیل خوبی وجود دارد که بتوان انتظار داشت گروه کاری اقدام مالی در ارزیابی خود از ایران بازنگری کند. اخیراً ایران گام‌های مهمی را برای تبعیت از استانداردهای بانکداری بین‌المللی برداشته که شامل تصویب قانون مقابله با تأمین مالی تروریزم و اصلاحاتی در قانون مبارزه با پول‌شویی است. به‌علاوه، ایران به‌عنوآن‌یک عضو ناظر به گروه اوراسیایی، یکی از اعضای همکاری گروه کاری اقدام مالی پیوسته است. دولت ایران همچنین برنامه‌ای را به صندوق بین‌المللی پول ارائه کرده که بر اساس آن‌یک ارزیابی تعیین‌کننده از رژیم مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریزم خود برای سال 2018 ارائه خواهد کرد. این اقدامات و اقدامات دیگر نشان از جدیت ایران در به عهده گرفتن تعهدات قانونی بین‌المللی‌اش دارد.

فایننشال تایمز از افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران خبر داد و اعلام کرد از زمان لغو تحریم‌ها ایران به رتبه سوم منطقه ازنظر جذب سرمایه‌گذاری رسیده و سهمش از این بازار را به ۱۱.۱۱ درصد رسانده است. آمارهای موسسه اف دی آی مارکتس متعلق به روزنامه فایننشال تایمز نشان می‌دهد که قبل از لغو تحریم‌ها، ایران در فاصله ژانویه 2003 تا دسامبر 2015، رتبه دوازدهم را در بین 14 کشور خاورمیانه ازنظر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی داشت و تنها سهمی 1.62 درصدی از این بازار را در اختیار داشت. ایران همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی در بخش‌های خودروسازی، خدمات تجاری، محصولات مصرفی الکترونیک و نساجی و سایر بخش‌ها جذب کرده است. مهم‌ترین کشورهای سرمایه‌گذار در ایران در این دوره کشورهای کره جنوبی و آلمان بوده‌اند که مجموعاً 2.15 میلیارد دلار هزینه سرمایه‌ای در ایران انجام داده‌اند. شرکت فولادسازی پوسکوی کره جنوبی امسال بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری را در ایران انجام داده و قصد دارد برای ساخت یک کارخانه فولادسازی در منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار تا مارس 2017، 1.6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نماید. شرکت پوسکو انرژی نیز گفته یادداشت تفاهمی با شرکت ایرانی پی کی پی برای ساخت یک نیروگاه گازی 500 مگاواتی در نزدیکی کارخانه فولادی که قرار است احداث شود، امضا کرده است.

با برگزاری مجمع مؤسسین شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو (موسوم به ایکاپ) صورت‌جلسه تشکیل این شرکت امروز به امضای مهندس هاشم یکه زارع،‌ مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و ژان کریستف کمار، قائم‌مقام مدیرعامل پژو سیتروئن رسید تا این شرکت کار خود را به‌صورت رسمی آغاز کند. با امضای این صورت‌جلسه، 17 قرارداد فرعی موجود در پروتکل همکاری‌های این دو شرکت، نهایی شده و مراحل ثبت این شرکت از فردا آغاز خواهد شد. گفتنی است مراد مجلسی پیش‌تر از سوی ایران‌خودرو به‌عنوان مدیرعامل این شرکت منصوب‌شده است. اقدامات نهایی جهت آغاز به کار رسمی شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو–ایکاپ- طی هفته‌های اخیر به اتمام رسیده و یک هیئت بلندپایه از مدیران گروه پژو سیتروئن برای امضای قرارداد نهائی به ایران سفرکرده‌اند. وزیر صنعت، معدن و تجارت دراین‌ارتباط گفت: شرکت پژو 5 محصول خود را وارد بازار ایران خواهد کرد که تاکنون زیرساخت‌ها برای تولید سه محصول 2008، 208 و 301 فراهم گشته و اسفند امسال خودرو 2008 به تولید انبوه خواهد رسید. قیمت خودروهای تولیدی با مشارکت شرکت پژو بین 70 تا 80 میلیون تومان خواهد بود که خودرو 301 ارزان‌ترین مدل در بین خودروهای اعلام‌شده است. هاشم یکه زارع مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو گفت: بعد از دو سال مذاکره با شرکت پژوه به نتایج مطلوبی دست پیدا کردیم و قراردادهای مختلفی در این راستا به امضا رسیده که در پی آن نیز شرکتی بانام ایکاپبه‌طور مشترک بین ایران‌خودرو و پژو تشکیل و شروع به کارکردند که تا اسفندماه سال جاری نخستین تولیدات این شرکت به بازار وارد می‌شود. این قرارداد به‌گونه‌ای تنظیم‌شده که به نفع هر دو طرف است و هدف از تشکیل آن تولید محصولات باکیفیت بالا و هزینه پایین است. در این قرارداد بحث صادرات نیز در نظر گرفته‌شده و همچنین 30 درصد تولیدات صادر خواهد شد.

روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: در پی صدور مجوزهای لازم از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا تفاهم‌نامه خرید هواپیما بین ایران ایر و کمپانی بوئینگ امضا شد در این تفاهم‌نامه مقررشده در صورت اخذ مجوزهای لازم توسط دو طرف تعدادی هواپیما بوئینگ عموماً از خانواده 737 نسل جدید و مدل‌های ER300 و 900 از سری بوئینگ 777 توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به‌صورت اجاره به‌شرط تملیک خریداری می‌شود. نهایی شدن این قرارداد و اجرایی بودن آن منوط به اخذ مجوزهای نهایی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا خواهد بود.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 329.5 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 5 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 96.8 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 176.4 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 153.1 میلیارد تومان بالغ گردید که بانک ملت با 19.4 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوکی اوراق مشارکت شهرداری قم با 50 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه بانک‌ها با 41.5 میلیارد تومان و گروه خودرو با 40.9 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 184 واحد، شاخص قیمت 67 واحد و شاخص فرابورس 6 واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 72799 واحد و شاخص قیمت به 26483 واحد رسید. بانک ملت با 88 واحد بیشترین اثر مثبت و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 96 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

معاملات نمادهای صنعت سیمان امروز هم حرفی برای گفتن نداشت تعداد نمادهای معامله‌شده و ارزش معاملات پایین و تقریباً روند قیمت‌ها تماماً منفی بود. امروز از 33 نماد باز این صنعت، 22 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی 3 نماد اندکی مثبت، 2 نماد بدون تغییر و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 3708 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 4059 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 4180 میلیون ریال) بود. سیمان دورود با 896 هزار سهم به ارزش 902 میلیون ریال حدود 22 درصد ارزش معاملات و سیمان شرق با 865 هزار سهم به ارزش 890 میلیون ریال معادل 21% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 11 نماد سیمان اردبیل، ارومیه، بجنورد، خاش، خزر، دشتستان، اصفهان، فارس، فارس نو، کردستان، ایلام و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند. هیچ‌یک از نمادهای این صنعت امروز بازگشایی، متوقف و یا حراج مجدد نشدند.

امروز هم ارزش معاملات سه نماد هلدینگ افول داشت و تنها به حدود 50 میلیون تومان رسید (ارزش روز گذشته 120 میلیون تومان). در دو نماد سیمان تهران و سیمان فارس و خوزستان تنها اشخاص حقیقی فعالیت داشتند. با توجه به ارزش پایین معاملات روند شکل‌گرفته از اتکای چندانی برخوردار نیست.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه تنها در نمادهای سیمان فارس نو و سیمان لار سبزوار 2 شخصیت حقیقی خریدار سهام بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه عهده‌دار نقشی نبوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24