Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

در بازار ورق هنوز جهت گیری افزایشی نرخ ها واقعیت این بازار است یعنی تاکنون روح بازار ورق به سمت رشد قیمت ها متمایل بوده است. تاکنون در بازار نیمه جان فولاد ، ورق شرایط بهتری داشته که از آن می توان به عنوان لیدر بازار فولاد نام برد...

تغییر فاز بازار فولاد

بورس24 :هرچند که بازار فولاد در روز یکشنبه نیم نگاهی به افت قیمت ها داشت و حتی برخی از نرخ ها به سمت کاهش متمایل شدند ولی اکثریت این بازار هنوز هم موضع ثابت خود را حفظ کرده یعنی از وضعیت پیشین و قیمت های گذشته تبعیت می کنند. هنوز آن گونه که باید و شاید تقاضای مؤثر در این بازار رخنمایی نکرده که همین امر فضا را برای اهش قیمت ها ایجاد کرده است هرچند که تلاطم زودگذر فعلی شائبه ارزان‌خری شمش را تقویت می کند یعنی برخی از فعالان خاص در بازار برای خرید پرحجم شمش جهت گیری بازار را تغییر داده یعنی پس از خرید ، باز هم بازار به روال منطقی خود باز می گردد.

نگاهی به بازار شمش نشان می دهد که هم اکنون یک دوگانگی نامحسوس در این بازار محقق شده یعنی برخی از کارخانجات قیمت های بالا و برخی دیگر نرخ های پایینی را اعلام می کنند که البته دلایل خاص خود را نیز دارد. برخی نیز از همین واقعیت ها استفاده کرده و با بازارسازی های منفی قیمت های کمتری را به فروشنده تحمیل می کنند که همین واقعیت که البته در بازار میلگرد نیز محقق شده ، موجب ناموزونی بازار فولاد را پدید آورده است. این احتمال وجود دارد که وضعیت فعلی زودگذر بوده یعنی با خودنمایی مجدد تقاضا اوضاع دگرگون شود ولی این ادعا تنها یک احتمال است.

باید به صراحت گفت که بازار در هر حال مستعد رشد قیمت هاست ولی زمان آن هنوز مشخص نیست زیرا به زیرساخت های مورد نیاز خود نیاز دارد. خودنمایی بیشتر تقاضا یکی از مواردی است که بازار به آن نیاز دارد هرچند که جرقه هایی از رشد نیز برای آغاز این روند ضروری است. هنوز سایت تحلیلی و اطلاع رسانی بورس24 از پتانسیل بازار برای رشد قیمت ها حمایت می کند هرچند که این رویکرد زمان بر باشد.

البته میل بازار ارز به رشد قیمت دلار ، جهت گیری کاهشی در بازارهای جهانی ، بری رغبتی خریداران برای خرید ، کم توجهی فعالان بازار به رخدادهای زیرپوستی آن و همچنین حفظ جانب احتیاط در بین فعالان بازار مواردی است که به وقفه رشد قیمت ها دامن زده است. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که کاهش زمینه اعتماد به بازار و بروز برخی اختالات مالی و تجاری نیز به این واقعیت ها دامن زده است.

در بازار ورق هنوز جهت گیری افزایشی نرخ ها واقعیت این بازار است یعنی تاکنون روح بازار ورق به سمت رشد قیمت ها متمایل بوده است. تاکنون در بازار نیمه جان فولاد ، ورق شرایط بهتری داشته که از آن می توان به عنوان لیدر بازار فولاد نام برد.

قیمت تیرآهن ذوبی بازار تهران - قیمت – هزار تومان در هر شاخه

سایز

شنبه - 19 تیرماه

یکشنبه – 20 تیرماه

تغییر نرخ

 

تیرآهن 12

229

229

-

 

تیرآهن 14

236

236

-

 

تیرآهن 16

286

287

1

 

تیرآهن 18

346

346

-

 

تیرآهن 20

615

615

-

 

تیرآهن 22

715

713

2-

 

تیرآهن 24

850

850

-

 

تیرآهن 27

980

980

-

 

در بازار میلگرد شاهد آن بودیم که بهای انواع اصلی این کالا همچون تولیدات ذوب آهن و یا فولاد نیشابور تغییر خاصی نداشته ولی انواع نوردی و غالباً کارخانه های متفرقه با کاهش قیمت ها تلاش کردند تا مشتری بیشتری به دست آورده هرچند که اعلام موردی نرخ ها و همچنین اعمال تخفیف حین انجام معامله و تلاش برای حفظ مشتری به رویکردی تبدیل شد تا با فراگیرشدن مجدد رقابت منفی ، جریان غالب این معاملات را به ست افت نرخ ها متمایل کند. در هر حال این رقابت منفی باعث شد تا بازار فولاد به عنوان بازاری با جهت گیری کاهشی در روز یکشنبه مطرح شود ولی عدم عمق و فراگیری کاهش قیمت ها برخی شبهه ها و شایعات را در خصوص تلاش برای کاهش نرخ ها در این بازار در ذهن متبادر می سازد. هنوز برای اظهارنظر قاطع به زمان بیشتری نیاز داریم.

در بازار کلاف نیز به تبع عقب نشینی نسبی در بازار میلگرد شاهد افت نرخ ها بودیم ولی این کاهش قیمت ها در کنار اعمال تخفیف بیشتر در حین خرید چندان هم وضعیت شتابان و ملموسی نداشته است. در معاملات روز یکشنبه بازار کلاف بهای هر کیلوگرم کلاف 6.5 نطنز در بازار تهران 1730 تومان و کلاف 6.5 چینی پلاک قرمز نیز با همین قیمت اعلام نرخ شد که 5 تا 10 تومان افت نرخ را نشان می دهد.

قیمت میلگرد در انبار تهران – تومان بر هر کیلوگرم

نوع میلگرد –سایز–انبار تهران

شنبه - 19 تیرماه

یکشنبه – 20 تیرماه

 

8قزوین

1595

1595

 

10 قزوین

1525

1525

 

12قزوین

1525

1525

 

16ذوب آهن اصفهان

1560

   

16فولاد نیشابور

1555

1555

 

18ذوب آهن اصفهان

1540

1540

 

18فولادنیشابور

1550

1550

 

20ذوب آهن اصفهان

1550

1550

 

20فولاد نیشابور

1555

1555

 

22ذوب آهن اصفهان

1550

1545

5-

22 فولاد نیشابور

1550

1550

 

قیمت های فوق یکی از کمترین نرخ ها در بازار است

به گزارش گروه تلگرامی پیک فلز : ماهنامه تخصصی پردازش در شماره جدید خود مصاحبه ای با دکتر سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران انجام داده که در بخشی از این مصاحبه از قول مدیر عامل بورس کالا چنین عنوان شده است :

" اگر عرضه‎کننده‎ای قیمت را بالا اعلام کند، محصول او خریداری نخواهد داشت و به ناچار موظف به کاهش قیمت بوده و اساسا سیستم بورس مبتنی بر حراج و مزایده است، این که عده ای ادعایی مبنی بر مصنوعی بودن برخی قیمت ها دارند نیاز به مدرک دارد و ما نیز تاکنون چنین چیزی مشاهده نکرده‎ایم."

اگر بخواهیم منصفانه رفتار کنیم باید گفت تیم مدیریتی بورس کالا با رهبری دکتر سلطانی نژاد توانسته با استفاده از تکنولوژی های ابزاری جدید و ارایه راهکارهایی چون گواهی سپرده ، اوراق سلف استاندارد و... گام های خوبی در بخش عملیاتی بورس کالا بردارد اما به نظر می رسد در بخش نظارتی ضعف هایی مشهود است اینکه اگر منتقدی اعلام می کند که برخی معاملات مصنوعی است و حتما باید برای ادله خود شواهدی ارایه کند حرف نقض و نا مرتبطی نیست ولی مدارک و مستندات را چگونه باید در اختیار داشت؟؟ آنچه که در یکسال اخیر در معاملات فولادی بورس کالا مشاهده شد چندان نیاز جدی به مدرک و اسناد ندارد وقتی یک عرضه کننده محصولی را ارایه می دهد که قیمت تمام شده آن حتی با شرایط اعتباری از قیمت روز بازار بالاتر است و روند بازار نیز نزولی است این معامله چگونه توجیه پذیر می شود ؟ وقتی یک معامله سلف انجام و در سررسید با کاهش نرخ کارخانه مواجه و به نوعی واگذاری غیر مستقیم بین دو شرکت اقماری مرتبط به هم صورت می گیرد این فعالیت را چگونه می توان توجیه کرد ؟؟ آیا باید برای این ادعاها نیز مدارک مستدل آورد ؟؟؟ از منظر قانونی این گونه معاملات ممکن است خالی از اشکال باشد ولی از جنبه اخلاق حرفه ای و بازاری به نظر اشکالاتی در آن قابل طرح است و موید این مساله نوشتارهای منتقدینی است که در طول یکسال اخیر در سامانه های اجتماعی منتشر شده و پاسخ متقنی دریافت نکرده اند

جناب دکتر سلطانی نژاد در ادامه گفتگو با ماهنامه تخصصی پردازش چنین بیان کردند :

" در زمان تاسیس بورس در سال 82، سیستم قیمت‎گذاری فولاد در کشور توسط یک یا حداکثر دو تولیدکننده دولتی که به صورت انحصاری تولید و حتی سهمیه‎بندی می‎کردند انجام می‎شد و هرکسی بنابر توانمندی خود، سهمیه‎ای دریافت و بر اساس قیمتی که دولت تعیین می‎کرد در اختیار مصرف‎کننده قرار می‎دادند، طبیعی است در چنین شرایطی بازار در دست معدود افرادی بود که مثلا میلگرد را 150 تومان می‎خریدند و سپس 300 تومان به مشتریان عرضه می‎کردند، این سود ناشی از همان ارتباطات بود و منطقی به نظر نمی‎رسید.وی افزود: در نهایت مسوولان به این جمع‎بندی رسیدند که باید در بخش عرضه از سمت دولتی صرف به سوی خصوصی‎سازی پیش رفت و نهایتا قیمت‎گذاری نیز نه توسط دولت، بلکه از طریق عرضه و تقاضا صورت گیرد."

باید از مدیریت محترم پرسید که در خلال سالهای 93 تا اکنون آیا سیستم به نوعی به همان وضعیت قبلی البته با تغییری در تعریف توانمندی و انحصار برنگشته است؟؟ آیا فی الواقع بازار گردانی در کنترل چند کارگزار و یا شرکت مرتبط با تامین مالی بالا قرار نگرفته است؟؟ به نظر می رسد همانگونه که بازارآهن ایران در مدار دگردیسی قرار گرفته و از سنتی صرف به سوی شفافیت و تحول می رود نهادهای مرتبط با بازار نیز نیاز به تحول دارند و می بایست در نوع عملکرد و خروجی تحت مشاهده فعالان بازنگری انجام دهند همانطوری که در سطور بالاتر گفته شد تیم مدیریتی فعلی توانمندی این تغییر را دارند و امید است که با گسترش ارتباطشان با بازار بتوانند از منظر مشتریان نیز عملکرد خود را تحت بررسی و مداقه بیشتری قرار دهند

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24