Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

بررسی های بورس ٢۴ نشان می دهد که غالب فعالان بازار بر ادامه کاهش قیمت ها حداقل تا شهریورماه متفق القول هستند یعنی رکود موجود جز در بازار ، به ذهن فعالان بازار نیز رسوخ کرده است که قطعاً بهبود قیمت ها را دشوارتر خواهد ساخت. از طرف دیگر عرصه برخی مصنوعات فولادی از طریق واردات هم افزایش یافته تا جایی که به ندرت شمش وارداتی از بنادر شمالی نیز پیشنهاد شده که به وخامت اوضاع دامن خواهد زد...

آتش رکود در بازار فولاد

بورس24 :هرچند شواهدی از رشد قیمت فولاد در بازارهای جهانی خودنمایی می کند ولی رکود عمیق فعلی در این بازار تاکنون اجازه رشد قیمت ها را به صورت فراگیر به این بازار نداده است تا جایی که تنها برخی جرقه های جسته و گریخته سرنوشت این بازار را رقم زده تا جایی که غالب قیمت ها به نسبت هفته قبل کاهش یافته است. با توجه به عدم تمایل بسیاری از کارشناسان بازار فولاد نسبت به تحلیل اوضاع و ارائه دورنمای قیمت ، جمع آوری واقعیت های بازار با مشکل رو به رو شده هرچند که تاکنون نیز رکود فعلی باعث شده تا بخش بزرگی از تحلیل ها کارایی خود را از دست بدهند. به نظر می رسد بازار فعلی فضایی برای حفظ موقعیت و تلاش برای عدم زیان است تا سوددهی مطلوب.

کاهش بهای میلگردهای نوردی که به تضعیف قیمت سایر انواع مصنوعات طویل و میلگردهای اصلی منجر شده به بازار شمش نیز سرایت کرده تا جایی که این بازار را نیز بالاجبار با کاهش نرخ ها رو به رو ساخته است. این در حالی است که شاهد مقاومت تولیدکنندگان شمش در برابر افت نرخ ها هستیم ولی باز هم این بخش از بازار نیز نتوانسته تا در برابر رکود فراگیر قیمت ها قد علم کند. هم اکنون بهای شمش به سطوحی کمتر از 1300 تومان در مبدأ نیز کاهش یافته که نشان می دهد کف قیمتی قدرتمندی در برابر نرخ ها وجود ندارد. به نظر نمی رسد بازار میلی به رشد قیمت ها داشته باشد هرچند که گروهی از فعالان بازار به امید خرید شمش با قیمت هایی پایین تر و یا حتی اخذ وام ، اقدام به خرید به صورت کاملاً رسمی می کنند ولی این قبیل بازارسازی های منفی تنها به عمیق تر شدن رکود در بازار می انجامد و خروجی دیگری برای کل بازار نخواهد داشت.

بررسی های بورس24 نشان می دهد که غالب فعالان بازار بر ادامه کاهش قیمت ها حداقل تا شهریورماه متفق القول هستند یعنی رکود موجود جز در بازار ، به ذهن فعالان بازار نیز رسوخ کرده است که قطعاً بهبود قیمت ها را دشوارتر خواهد ساخت. از طرف دیگر عرصه برخی مصنوعات فولادی از طریق واردات هم افزایش یافته تا جایی که به ندرت شمش وارداتی از بنادر شمالی نیز پیشنهاد شده که به وخامت اوضاع دامن خواهد زد.

در هر حال قیمت های فعلی در بازارهای جهانی به آرامی در مسیر افزایش قرار دارد ولی تاکنون هیچ تأثیر مثبتی بر بازار داخلی نداشته و حتی جو روانی آن نیز تأثیرگذار نبوده است. از سوی دیگر شنیده ها از بازگشت برخی سرمایه ها به بازار فولاد حکایت می کند که البته میل اغلب آن ها بر واسطه گری و سفته بازی است هرچند که خریدهای محدودی با این رویکرد نیز به ثبت رسید ولی گستره بازار فولاد بر کاهش قیمت ها و عدم رشد نرخ ها قرار گرفته است.

در بازار تیرآهن هرچند ثبات نسبی قیمت ها را می توان حس کرد ولی ضعف تقاضا به گونه ای در این بازار خودنمایی می کند که تیرآهن نیز به دلیل انحصاری بودن آن ممکن است مقاومت خود را از دست رفته ببیند ولی هنوز هم ثباتی شکننده را در این بازار حس می کنیم.

در خصوص بازار ورق هرچند که ضعف تقاضا به عنوان یک واقعیت جلوه می کند ولی رشد های مقطعی آن ناچیز و معطوف به چند سایز خاص است و ممکن خواهد بود که همین رشد مقطعی نیز متوقف شود. در نهایت در خصوص بازار ورق و سایر مصنوعات فولادی باید از وجود پتانسیل رشد قیمت ها خبر داد ولی این ادعا در روزهای اخیر خریداری ندارد.

قیمت تیرآهن ذوبی بازار تهران - قیمت – هزار تومان در هر شاخه

سایز

یکشنبه - 27 تیرماه

تیرآهن 12

229

تیرآهن 14

236

تیرآهن 16

287

تیرآهن 18

346

تیرآهن 20

615

تیرآهن 22

713

تیرآهن 24

850

تیرآهن 27

980

شنیده ها حکایت از آن دارد که برخی از تولیدکنندگان فولاد و فعالان بازار مخصوصاً پس از همایش روز گذشته ذوب آهن در تهران بر مدیریت بازار از سوی عرضه کنندگان اتفاق نظر پیدا کرده اند ولی مشخص نیست که این شایعه تا چه حد درست بوده و چه افرادی از آن تبعیت می کنند و یا حتی اصلاً چنین خبری صحت دارد و یا به منظور تزریق امیدواری به بازار مطرح شده است. در هر حال فعالان بازار فولاد برای حفظ صنف و حتی صنعت خود راهی جز انسجام نخواهند داشت و این به معنی مدیریت عرضه ها و تلاش برای بهبود بازار خواهد بود. در صورتی که این رخداد محقق شود قطعاً وضعیت بازار دگرگون خواهد شد و با رشد قیمت ها جهانی و همچنین افزایش قیمت دلار در بازار آزاد چهره جدیدی پیش روی بازار ترسیم خواهد شد.

در بازار میلگرد یا قیمت ها ثابت بوده و یا کاهشی است یعنی جریان غالب بازار به سمت رکود متمایل شده و رقابت منفی بین فروشندگان به گفتمان غالب بازار تبدیل شده است. این در حالی است که با توجه به افزایش پروانه های ساختمانی در اردیبهشت ماه شاید احتمال تقویت تقاضا وجود داشته باشد.

کلاف 6.5 نطنز در بازار تهران در روز یکشنبه 1723 تومان و کلاف 6.5 چینی پلاک قرمز نیز با قیمت 1725 تومان اعلام قیمت شد. به نظر می رسد روند کاهشی قیمت ها در بازار میلگرد بازار کلاف را نیز تحت فشار قرار داده و ممکن است این روند باز هم ادامه یابد.

قیمت میلگرد در انبار تهران – تومان بر هر کیلوگرم

نوع میلگرد –سایز–انبار تهران

یکشنبه - 27 تیرماه

8قزوین

1570

10 قزوین

1495

12قزوین

1495

16ذوب آهن اصفهان

1560

16فولاد نیشابور

1547

18ذوب آهن اصفهان

1540

18فولادنیشابور

1542

20ذوب آهن اصفهان

1550

20فولاد نیشابور

1547

22ذوب آهن اصفهان

1550

22 فولاد نیشابور

1547

قیمت های فوق یکی از کمترین نرخ ها در بازار است

سایر رسانه ها:

کاهش 3 درصدی تولید فولاد خام ایران

براساس یافته های Platts از ایمیدور : تولید کنندگان فولاد در ایران در سه ماهه نخست سال خورشیدی (21 ژوئن) 7 , 3 میلیون تن فولاد خام تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 3 درصد کاهش یافته است . تولید ماه قبل هم 1 میلیون و 198 هزار تن بود که در مقایسه با سال گذشته 5 درصد کاهش یافته است .

کل تولید ایران شامل 1 میلیون و 451 هزار تن در فولاد مبارکه با 6 درصد کاهش ، 927 هزار تن در فولاد خوزستان با 6 درصد افزایش ، 622 هزار تن در ذوب آهن اصفهان با 1 درصد افزایش و 292 هزار تن در فولاد هرمزگان با 2 درصد افزایش بوده است .

در این مدت تولید محصولات فولادی نظیر تیرآهن ، ورق ، ورق گرم ، میلگرد و لوله توسط فولادسازان مطرح ایران 4 درصد کاهش داشته است .

براساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران : تولید خام توسط بخش خصوصی هم در حدود 300 هزار تن بوده است .

در شرایط فعلی تولید کنندگان ایرانی با تمام ظرفیت تولید خود کار نمی کنند زیرا تقاضا در بازار داخلی بدلیل رکود در بخش ساخت و ساز بسیار پائین است . به گفته یک کارشناس فولاد در بازار داخلی ایران ظرفیت عملیاتی برای تولید فولاد خام همینک 70 درصد و برای تولید محصولات فولادی 50 درصد است .

منبع : استیل پرایس به نقل از Platts

معاون بازاریابی و فروش محصولات ذوب آهن خبر داد؛

توسعه همکاری ذوب آهن و بورس کالا در دستور کار/ لزوم فروش محصولات سایر فولادسازان در بورس

ذوب آهن اصفهان به دلایلی همچون شفافیت، کاهش رانت و واسطه گری، محصولاتش را در بورس کالای ایران عرضه می کند و راه اندازی معاملات گواهی سپرده محصولات ذوب آهن از طریق بورس کالا نیز در دستور کار است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، معاون بازاریابی و فروش محصولات ذوب آهن در حاشیه همایش «افزایش مقاومت و تنوع تولید» به میزبانی شرکت ذوب آهن در مورد عرضه محصولات این شرکت در بورس کالای ایران گفت: ما شفافیت را انتخاب کرده ایم و کسی ما را الزام به عرضه در بورس کالا نکرده است، ما یک شرکت خصوصی هستیم و خودمان تصمیم می گیریم که به چه صورت و در کجا محصولاتمان را به فروش برسانیم.

احسان دشتیانه تاکید کرد: ما خودمان را با تولید کنندگانی که تولید کننده محصولات طویل هستند مقایسه می کنیم و انتظار داریم آنها هم به منظور رسیدن صنعت به رقابت حداکثری، کل محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند.

مزایای بورس کالا

معاون بازاریابی و فروش محصولات ذوب آهن با بیان اینکه این شرکت برنامه های زیادی جهت همکاری بیشتر با بورس کالای ایران دارد، گفت: تنها تقاضای ما از بورس کالای ایران و سازمان حمایت این است که زمینه عرضه محصولات همه تولید کنندگان را در بورس کالا فراهم کنند تا شاهد فروش برخی محصولات از کانال های دیگر و تبعات این کار در بازار نباشیم.

وی در ادامه افزود: خود ما به لحاظ اخلاقی، مسئولیت اجتماعی و به دلیل نگرانی هایی که در خصوص عدم شفافیت بازار وجود دارد، اعتقاد داریم باید محصولاتمان را در بورس بفروشیم و در این بین سایر تولید کنندگان نیز باید به عرضه محصولات خود در بازار شفاف بورس کالا تشویق شوند.

دشتیانه تاکید کرد: اصرار ذوب آهن برای عرضه در این بازار کالایی به دلیل مزایای فراوان این بازار است؛ چرا که بورس موجب می شود علاوه بر شفاف شدن قیمت ها حضور واسطه گرهایی که هیچ نقشی در این بازار ندارند کمرنگ تر شود، همچنین مزیت بزرگی که عرضه در بورس دارد این است که تنها محصولات استاندارد در این بازار عرضه شود و مهمتر از آن کاهش رانت در معاملات است؛ البته ناگفته نماند که رسیدن ویژگی های مذکور به سطح حداکثری خود زمانی خواهد بود که تمامی تولید کنندگان محصولات خود را در بورس کالا به فروش برسانند.

وی از عرضه محصولات تولیدکنندگانی که تنها در زمان رونق بازار، وارد معاملات بورس کالا می شوند ابراز نارضایتی کرد و افزود: این نکته منطقی و قابل درک نیست، زمانی که بازار داغ می شود، تولید کنندگان دیگر هم وارد بورس کالا می شوند این در شرایطی است که ما انتظار داریم مسوولان مربوطه به بورس کالا این قدرت را بدهند تا به افرادی که همیشه در داخل بورس کالا عرضه نمی کنند، در زمان های رونق نیز اجازه ورود ندهد.

معاملات گواهی سپرده کالایی در دستور کار

معاون بازاریابی و فروش محصولات ذوب آهن به تامین مالی این شرکت از طریق انتشار اوراق سلف از بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: ذوب آهن توانست از طریق انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا ۱۵۰ میلیارد تومان تامین مالی کند که این حرکت مثبت و مفید برای صنعت کشور به سایر تولیدکنندگان نیز انتقال پیدا کرد.

دشتیانه افزود: اوراق سلف یکی از ابزارهای تامین مالی در بورس کالای ایران است که ذوب آهن در استفاده از این ابزار مالی پیش قدم شد و نشان داد در استفاده از ابزارهای مالی جدید مثل همیشه پیشرو است.

وی با اشاره به برنامه های همکاری ذوب آهن اصفهان و بورس کالای ایران گفت: قصد داریم همکاری بیشتری با بورس کالای ایران در زمینه انتشار اوراق سپرده کالایی (قبض انبار) داشته باشیم که یکسری مراحل باید در این خصوص گذرانده شود که با پیگیری های انجام شده، این مراحل در زمان کوتاهی انجام خواهد شد.

وی در پایان در خصوص زمان انتشار مرحله دوم اوراق سلف موازی تیرآهن گفت: در مورد زمان انتشار نوبت دوم اوراق سلف تیرآهن هنوز تصیم نهایی گرفته نشده که در صورت تصمیمات جدید زمان انتشار اعلام خواهد شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24