Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

تولید فولاد خام ایران در ٧ ماهه نخست ٢٠١۶ به ١٠ میلیون و ١٢٠ هزار تن رسید. به گزارش چیلان ، براساس آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد تولید خام ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴.۹ درصدی داشته است چراکه تولید در آن مدت ۹ میلیون و ۶۴۵ هزار تن بود. در ماه جولای نیز ایران یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن فولاد خام تولید کرده که نسبت به جولای ۲۰۱۵ رشد ۷.۶ درصدی را نشان می دهد اما نسبت به ماه ژوئن که تولید به یک میلیون و ۵۳۴ هزار تن رسیده بود کاهشی است...

هیجان انگیزی بازار فولاد

بورس24 :در بازار فولاد باز هم چهره التهاب خودنمایی کرد یعنی در پایان ساعات کاری در روز گذشته ، باز هم قیمت ها در مسیر رشد قرار گرفته که خروجی آن در نهایت اعلام گسترده افزایش قیمت ها و همچنین چند نرخی شدن بازار بود تا جایی که حتی برخی از فروشندگان قیمت های صبح را مورد پذیرش قرار ندادند. باز هم بازار فولاد رنگ و بوی احساسی به خود گرفته هرچند که میل به رشد قیمت ها ، این بار با صراحت بیشتری خودنمایی می کند.

نکته جالب روز گذشته را باید پافشاری برخی از تولیدکنندگان صاحب نام برای کاهش قیمت های خود به شمار آورد ولی پس از افزایش نرخ ها در بازار ، همان عرضه کنندگان مصر بر کاهش قیمت ها ، موضعی عملگرا اتخاذ کرده و ادعاهای پیشین خود را رها کرده و به خیل فروشندگان افزایشی پیوستند. این رخداد را باید بسیار مهم ارزیابی کرد زیرا ممکن است به شکسته شدن جو روانی کاهش قیمت ها منجر شده و روزهای بهتری را پیش روی بازار فولاد ترسیم کند. به نظر می رسد این بازار میل به رشد قیمت ها را جدی تر از پیش دنبال کرده یعنی جهش نرخ ها چندان هم دور از ذهن نخواهد بود.

یکی از رخدادهایی که شاید بی ربط به افزایش قیمت ها در اواخر فعالیت بازار بود را می توان جلسه برخی از تصمیم سازان فولادی برای مدیریت بازار بود که به احتمال قوی صحبت های رد و بدل شده در این نشست که سومین جلسه از نوع خود بود ، در ترسیم دورنمای بازار فولاد مؤثر بوده است. به احتمال قوی رخدادی که مدت ها منتظر آن بودیم در حال خودنمایی است یعنی احتمالاً بازار به صورت بنیادین وارد فاز افزایش قیمت ها خواهد شد که هر چند کم شتاب ولی طولانی مدت بوده و غالب بخش های بازار را در بر خواهد گرفت.

قیمت تیرآهن ذوبی بازار تهران - قیمت – هزار تومان در هر شاخه

سایز

شنبه

تیرآهن 12

227

تیرآهن 14

240

تیرآهن 16

287

تیرآهن 18

354

تیرآهن 20

619

تیرآهن 22

715

تیرآهن 24

848

بر عکس بازار میلگرد ، در بازار تیرآهن شاهد کاهش قیمت ها بودیم هرچند که این افت نرخ ها چندان چشمگیر نبوده و به کل بازار سرایت نکرد. در هر حال نوسان محدود قیمت ها رخدادی منطقی در بازار است که پراکندگی عرضه ها و دلایل مختلفی می تواند بر این بازار تأثیر بگذارد. در هر حال هنوز خبر موثقی اعلام نشده که آیا رشد بهای میلگرد بر بازار تیرآهن تأثیر خواهد گذارد و یا خیر....

در بازار ورق نیز شاهد جهش قیمت ها در خلال روزهای گذشته بودیم هرچند که انواع مختلف ورق بین 10 تا 50 تومان رشد نرخ داشتند. کمترین افزایش قیمت ها را ورق سیاه ، سپس ورق گالوانیزه و بیشترین رشد نرخ را ورق روغنی تجربه کرد که البته هنوز هم افزایش بهای ورق روغنی ادامه دارد. دلیل اصلی افزایش قیمت ها را باید در کاهش تولید و مخصوصاً اتمام موجودی انبارهای بنادر دانست چون با قیمت های فعلی واردات سودی ندارد. این در حالی است که شنیده ها حکایت از ورود یک محموله ورق روغنی به بنادر شمالی را دارد که در روزهای آینده ترخیص خواهد شد هرچند که هنوز این شایعه محقق نشده است. به نظر می رسد بازار ورق پس از میلگرد و شمش ، دومین برنده بازارهای فولاد در روزهای اخیر باشد هرچند که بهای کلاف نیز در مسیر رشد قرار داشته و دارد.

تفاوت قیمت شمش و میلگرد اصلاح می شود

تولیدکنندگان میلگرد کشور برای سومین بار در سال جاری به میزبانی انجمن تولیدکنندگان فولاد گرد هم آمدند و راهکارهای مدیریت بازار میلگرد را مورد بررسی قرار دادند. به گزارش چیلان، سومین جلسه هم اندیشی تولیدکنندگان میلگرد کشور در حالی برگزار شد که توافقات انجام شده در دو جلسه قبلی تا حدود زیادی محقق شده و کارخانجات تولیدکننده پایبندی خود به توافقات صنفی را اثبات کردند. همچنین در این جلسه چهار شرکت فولاد یزد، فولاد امیرکبیر خزر، فولاد ظفر بناب و نورد ایوان غرب نیز به جمع شرکت هایی که در جلسات قبل حضور داشتند، پیوستند.

به گزارش چیلان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اصلاح ساختار انجمن و تشکیل ۵ رسته فعالیت در آن، برگزاری جلسات هماهنگی و هم اندیشی را از وظایف مهم انجمن ها برشمرد و گفت: واحدهای نوردی به دلیل اینکه در حلقه پایانی زنجیره فولاد قرار دارند، بیشتر از بقیه حلقه ها از شرایط بازار تاثیر می پذیرند و بسیار اهمیت دارد که بتوانند هماهنگ با یکدیگر عمل کنند که در این راستا انجمن می بایست نقش خود را ایفا نماید.

سید رسول خلیفه سلطانی برگزاریمنظم و هفتگی جلسات هم اندیشی را نشانگرعزم راسخ تولیدکنندگان میلگرد برای انسجام و هماهنگی بیشتر دانست و اظهار داشت: تجربه فعالیت های هماهنگ صنفی در کشور ما محدود است و اینکه واحدهای نوردی در این شرایط رکود بازار دور هم جمع شده اند و توافقاتی می کنند و بر سر انجامتعهدات خود با هماهنگی سایر تولیدکنندگان پایبند هستند، نوید حرکت در مسیر بلوغ صنفی را می دهد که این مسئله از نگاه اقتصاد ملی و حتی به لحاظ ابعاد اجتماعی بسیار امیدوار کننده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با تشریح نتایج این جلسات افزود: خوشبختانه تولیدکنندگان میلگرد درک خوبی از بازار آهن دارند و تجربه بالای آنها در تعامل با بازار باعث شده است از اتخاذ تصمیمات هیجانی دوری کنند و نگاه بلند مدت و پایدار به عرضه و تقاضا داشته باشند. بر همین اساس در جلسات سعی شده است گام به گام حرکت کنیم و ضمن حفظ ثبات بازار، منافع تولیدکنندگان هم تامین شود. به طور مثال در جلسه اول بیشتر تلاش شد که شرایط فروش کارخانجات یکسان شود و فروش ها به صورت نقدی باشد. در جلسه دوم یک گام به جلو رفتیم و قرار شد بازه تفاوت قیمت کارخانجات محدود شود. در این جلسه هم ضمن ارزیابی نتایج تصمیمات جلسات قبل، آماری از واحدهای تولیدی اخذ شد و با توجه به این اطلاعات و فرمایشات حاضرین قرار شد در مسیری حرکت کنیمکه تفاوت قیمت شمش و میلگرد در یک بازه زمانی به گونه ای اصلاح شود که هم نوردی ها بتوانند متناسب با سرمایه گذاری خود کسب درآمد کنند و هم تولیدکنندگان شمش بتوانند چرخ کارخانه خود را بچرخانند.

خلیفه سلطانی در پاسخ به این سوال خبرنگار «چیلان» که تا چه اندازهبه استمرار این جلسات و پایبندی نوردکاران به تعهدات صنفی می توان خوشبین بود، گفت: تشکیل چنین جلسات صنفی و انجام توافقات آن توسط حاضرین که الزام قانونی هم برای اجرای آن ندارند، خود بیانگر اعتماد درون صنفی واحدهای نوردی و تلاش آنان برای بهبود وضعیت کسب و کارشان است و به اعتقاد بنده تا زمانی که تصمیمات هیجانی در این جلسات اتخاذ نشود، می توان به افزایش هماهنگی و انسجام بین واحدها امیدوار بود؛ کما اینکه نتایج مثبت برگزاری دو جلسه قبل کاملا مشهود بوده و امیدوار کننده است.

قیمت میلگرد در انبار تهران – تومان بر هر کیلوگرم

نوع میلگرد –سایز–انبار تهران

شنبه – 30 مرداد

8قزوین

1510

10 قزوین

1440

12قزوین

1440

16ذوب آهن اصفهان

موردی

16فولاد نیشابور

1530

18ذوب آهن اصفهان

موردی

18فولادنیشابور

1530

20ذوب آهن اصفهان

موردی

20فولاد نیشابور

1530

22ذوب آهن اصفهان

موردی

22 فولاد نیشابور

1530

قیمت های فوق یکی از کمترین نرخ ها در بازار است.

سایر رسانه ها:

ایران جایگاه چهاردهمی خود در تولید فولاد را حفظ کرد/تولید رشد ۴.۹ درصدی داشته است

گروه ترجمه چیلان: تولید فولاد خام ایران در 7 ماهه نخست 2016 به 10 میلیون و 120 هزار تن رسید. به گزارش چیلان، براساس آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد تولید خام ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴.۹ درصدی داشته است چراکه تولید در آن مدت ۹ میلیون و ۶۴۵ هزار تن بود. در ماه جولای نیز ایران یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن فولاد خام تولید کرده که نسبت به جولای ۲۰۱۵ رشد ۷.۶ درصدی را نشان می دهد اما نسبت به ماه ژوئن که تولید به یک میلیون و ۵۳۴ هزار تن رسیده بود کاهشی است.

ایران بعد از کشورهای چین، ژاپن، هند، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، ترکیه، برزیل، اوکراین، ایتالیا، تایوان و مکزیک در رتبه چهاردهم جهان قرار دارد. این گزارش می افزاید، چین همچنان با تولید ۴۶۶ میلیون و ۵۱۶ هزار تن فولاد در رتبه نخست تولیدکنندگان فولاد خام جهان قرار دارد. تولید این کشور در ۷ ماهه امسال افت ۰.۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته که دلیل اصلی آن سیاست های این کشور در کاهش ظرفیت تولید و نیز فشارهای جامعه جهانی به این کشور در کاهش ظرفیت های مازاد و کنترل آلایندگی شهرهاست.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24