Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

در یک نشست تخصصی فرصت های راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری جسورانه معرفی و بررسی شد.

فرصت های راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری جسورانه

به گزارش بورس24 ، در این نشست محمود رضا خواجه نصیری مدیر عامل شرکت تامین سرمایه آرمان در خصوص راه اندازی صندوق های جسورانه گفت: توجه به راه اندازی و شکل گیری صندوق های جسورانه در این مقطع زمانی به پشتوانه تغییر مسیر سرمایه گذاری در دنیا در کشور در حال شکل گیری است. همانطور که آمار ها نشان می دهد کشور های فاقد ذخایر زیرزمینی توجه ویژه ای به این نوع سرمایه گذاری داشته اند. باید توجه داشت که این فعالیت در حال حاضر یک انتخاب نیست بلکه مسیری است که باید طی شود.

وی گفت: کشور ما سال ها کالا محور بوده و کالاهای متنوعی مثل سیمان، فولاد، مس و... در کشور وجود داشته است. خیلی از کشورها امروز این کالاها را ندارند و نبود این سرمایه گذاری های مبتنی بر کالا به مزیتی برای آنها تبدیل شده است. تجربه نشان داده ارزش افزوده در این صنایع بالا بوده و از طرفی ریسک این نوع سرمایه گذاری نیز بالاست. رویکرد تغییر سرمایه گذاری از کالا محور به تکنولوژی محور و مبتنی بر دانش براساس شرایط روز دنیا یک اصل است. شما می توانید این تغییرات را در سبد فعلی خانوارها به وضوح ببینید. در حال حاضر افراد تمایل زیادی به خرید موبایل، لپ تاپ و ابزار الکترونیکی و تکنولوژی محور دارند و باید به این موضوع نیز توجه داشت که نوع سرمایه گذاری ها هم باید به این سمت حرکت کند.

خواجه نصیری ادامه داد:بخش مالی باید در نوع سرمایه گذاری تغییر نگرش داشته باشد.در بورس شاهد عرضه اولیه سهام شرکتی همچون شرکت آسان پرداخت بودیم. در بورس ارزش بازار این شرکت 1500 میلیارد تومان شده است، یعنی نزدیک به یک هفتم ارزش شرکت ملی مس. این موضوع یک پیام بزرگ به فضای سرمایه گذاری می دهد که فضا در حال تغییر است.به این مثال توجه داشته باشید که میزان عرصه و اعیان و دارایی شرکت ملی مس چقدر است و این میزان با دارایی آسان پرداخت اصلا قابل مقایسه نیست که این یک امتیاز برای شرکت های تکنولوژی محور محسوب می شود.

وی تصریح کرد: در رابطه با ورود صندوق های جسورانه می توان به تغییر فضای سرمایه گذاری از سرمایه گذاری حمایتی به سرمایه گذاری مبتنی بر مزیت و توجیه پذیری اشاره نمود. ساختار صندوق های جسورانه چندان بورسی نیست چرا که این صندوق ها بیشتر سعی دارند تا مشارکت سرمایه گذاری بخش خصوصی را جلب کنند و از آنجا که فرهنگ سرمایه گذاری ما فرهنگ متمرکزی است مجبور به قراردادن این صندوق ها در بورس بودیم.

او گفت: در دنیا برای هر تامین مالی در پروژه های دانش بنیان باید یک چارچوب ایجاد شود زمانی که در کشور ما ساختار سازی برای هر طرح نوآورانه کار دشواری است با استاندارد سازی این ساختار در قالب صندوق های جسورانه می توان این مشکل را بر طرف کرد. از این طریق می توان تبیین کرد که سرمایه گذار چطور وارد شود چطور فرآیندهای سرمایه گذاری انجام شود و ... . صندوق های جسورانه این موارد را در قالب یک ساختار استاندار تولید می کنند.

حمایت دولتی از صندوق های جسورانه

خانم دکتر قربانی رئیس اداره تامین مالی طرح های فناورانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در خصوص حمایت های این بخش از صندوق های جسورانه و سرمایه گذاری بر پروژه های دانش بنیان این طور گفت: نقش سرمایه گذاری جسورانه در اینجاست که در کنار مراکز تحقیق و توسعه زنجیره را کامل کند و تجاری سازی را مهیا نماید. حال دولت چطور می تواند از یک سرمایه گذاری خطر پذیر حمایت کند؟جایی که شرکت ها وارد مرحله رشد می شوند، حمایت های بخش دولت را داریم. توجه به این صندوق ها باعث اشتغال زایی هم می شود. دولت ها در صنعت سرمایه گذاری خطر پذیر چه نقشی می توانند ایفا کنند؟ آنها می توانند در نقش یک کاتالیست باشند. هیچ وقت دولت ها نمی توانند نقش یک سرمایه گذار را به خوبی ایفا کنند. بنابراین می توانند در نقش یک حامی کاهش ریسک و مسائلی که باعث شکست بازار می شود را تعدیل کنند. اما دولت ها باید شرایط خروج یعنی لحظه ورود و خروج به صندوق را نیز کنترل کنندو در نقش یک سرمایه گذار غیر مستقیم عمل نمایند.

وی ادامه داد: به هر حال اگر بخواهیم یک زیر ساخت خوب برای صندوق جسورانه داشته باشیم دولت باید به عنوان یک حامی در این مساله ورود کند و مدیریت را به بخش خصوصی بسپارد. برای نمونه در کره جنوبی دولت به عنوان سرمایه گذار ورود کرده و بخش مدیریت در دست بخش خصوصی است. یا دولت سنگاپور در این خصوص به تسهیل ثبت شرکت ها اقدام نموده است و هر سال اقداماتی را برای تشویق دانشجویان و بالابردن انگیزه و دانش فنی آنها انجام می دهد. دولت مالزی در سال 2003 در حدود 260 میلیون دلار را به سرمایه گذاری خطر پذیر اختصاص داد و درنتیجه دولت باید برای توسعه این نوع از سرمایه گذاری ها اقدامات ویژه ای انجام دهد.

قربانی گفت: معاونت علمی برای حمایت از صندوق های جسورانه اقدام به همکاری هایی با بورس نموده و در خصوص راه اندازی صندوق ها با نقش حمایت گرایانه و به عنوان حامی در خصوص ایجاد صندوق های خطر پذیر ورود کرده است.در حال حاضر بیش از 35 تشکل در حوزه صندوق های خطر پذیر در حال فعالیت هستند.

حامد ساجدی هم به عنوان کارشناس در خصوص صندوق های جسورانه گفت: صندوق های جسورانه با کسب و کار هایی که بر مبنای دانش هستند مرتبط می شوند. یکی از راهکارهایی که برای تقویت این ابزارهای نوین کار آفرینی است ابزاری است که به ماهیت این کسب و کار توجه ویژه داشته باشد.

وی گفت: بحث مالکیت فکری، نوپابودن و خوش آتیه بودن این صندوق ها و طبیعتا عدم قطعیت موجود در این نوع سرمایه گذاری آنرا به سرمایه گذاری جسورانه تبدیل می کند. وجود نوآوری در این صندوق ها و نبود پیشینه دقیقی از نوع سرمایه گذاری در این صندوق ها باعث آن می شود که ریسک و مخاطره در این نوع سرمایه گذاری وجود داشته باشد. زمانی که این طرح ها وارد فرآیند تجاری سازی می شود محل مناسبی است برای یک سرمایه گذار ماجرا جو که بتواند از این نوع سرمایه گذاری سود ببرد. با توجه به این موضوع که در حال حاضر از بازار سنتی به سمت بازار دانش بنیان در حرکت هستیم توجه به سرمایه گذاری در صندوق های جسورانه می تواند شرایط مثبتی را برای سرمایه گذاران ایجاد کند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24