در اواخر دوره 1403 با برگزاری یک مجمع فوق العاده پرحاشیه، اختیارات مدیریتی شرکت «ایران خودرو» به عنوان بزگترین خودروساز کشور از بخش دولتی به خصوصی واگذار شد و اکنون پس از گذشت تقریبا 6 ماه نتایج این رویداد پدیدار شده است.

بورس24 : در اواخر دوره 1403 با برگزاری یک مجمع فوق العاده پرحاشیه، اختیارات مدیریتی شرکت «ایران خودرو» به عنوان بزرگترین خودروساز کشور و بورس از بخش دولتی به خصوصی واگذار شد و اکنون پس از گذشت تقریبا 6 ماه نتایج این رویداد پدیدار شده است.
در حالیکه در اکثر خودروسازهای داخلی از جمله گروه «ساپیا» با مدیریت دولتی شاهد افت سنگین مهمترین پارامتر بنیادی یعنی تولید هستم، شرکت «ایران خودرو» نه تنها افت تولیدی را ثبت نکرده، بلکه در جدیدترین گزارش خود نیز رشد این متغیر فاندامنتال را به اقتصاد کشور مخابره کرده است.
آمار خودروهای تولید شده در دو خودروساز بزرگ کشور به شرح زیر ارائه شده است: یکی با مدیریت دولتی و دیگری بدون حضور دولت در سیت های تصمیم گیری!
- ایران خودرو: رشد 25% دستگاه های تولید شده و همچنین افزایش 8% تعداد فروش در مرداد 1404 نسبت به مرداد 1403.
- سایپا: افت 31% خودروهای تولیدی و متعاقبا کاهش شدید 41% مقدار فروش خودروها در مرداد 1404 نسبت به یک سال قبل.
در ضمن در اسکیل 5 ماهه 1404 نیز دو پارامتر اصلی تولید و فروش در سایپا افت سنگین 39% را ثبت کرده! حال آنکه در ایران خودرو چنین افتی دیده نمی شود.
با وجود تفاوت های چشمگیر بنیادی، چارت تکنیکال هر دو سهم الگوی مشابه ای را نشان می دهد و مهمترین دلیل آن این است که هنوز مدت زمان زیادی از تغییرات مدیریتی و بهبود پارامتر های فاندامنتال در ایران خودرو نگذشته و در بحث خصوصی سازی سایپا نیز مطرح است.
اگر قرار باشد که مدیریت سایپا همچنان دولتی باقی بماند، بازار نیز نسبت به بهبود های آتی این شرکت ناامید خواهد شد و عملا برآورد می شود که دیگر مسیر حرکتی این دو سهم شبیه هم نباشد!
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.