Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

برخی کارشناسان معتقدند در آینده ارزش دلار در مسیر نزولی حرکت خواهد کرد زیرا سیاست های حمایتی از سوی بانک مرکزی آمریکا افزایش خواهد یافت و بر این مبنا می توان ریسک بالاتری پذیرفت اما این همه ماجرا نیست. برای ..

دو سناریو درباره تغییرات ارزش دلار؛ خوشبین نباشیم!

بورس24 : شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر سبدی از شش ارز معتبر نشان می‌دهد در دو هفته اخیر بار دیگر در مسیر رشد قرار گرفته و این یک دردسر تازه برای شرکت‌های بورسی در ایالات متحده و مایه خشم دونالد ترامپ است.

امروز گزارش مربوط به تغییرات خرده فروشی در آمریکا مثبت بود و در مقابل، داده های منتشر شده از اقتصاد آلمان که بزرگترین اقتصاد منطقه یورو است نشان داد حتی اقتصاد قدرتمند این کشور نیز از اثرات ضعف در اقتصاد جهان در امان نیست. بدین ترتیب ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد و داده‌های مثبت از اقتصاد انگلستان نتوانست به رشد ارزش پوند در برابر دلار منجر شود. تغییرات ارزش دلار یکی از مهمترین عوامل موثر بر بازارهای مالی و مواد خام است و اگر شاخص دلار همچنان رشد کند شرایط برای سرمایه‌گذاران دشوار خواهد شد.

دو هفته دیگر نشست کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می‌شود و پیش بینی هایی درباره تصمیم این کمیته در خصوص نرخ‌های بهره مطرح شده است. در ماه‌های اخیر برخی ضعف ها در شاخص‌های اقتصاد آمریکا و فشارهای ترامپ بر بانک مرکزی سبب شده تا تغییراتی در موضع‌گیری‌های این نهاد مشاهده شود.

هفته قبل جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود در جمع اعضای دو کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان و بانکداری مجلس سنا به ضعف ها در اقتصاد آمریکا و آمادگی بانک مرکزی برای اقدام در صورت لزوم اشاره کرد و سخنان او به کاهش ارزش دلار منجر شد زیرا سرمایه‌گذاران معتقدند بانک مرکزی به زودی نرخ های بهره را پایین خواهد آورد. البته هیچ قطعیتی درباره تحقق این پیش بینی وجود ندارد.

دو سناریو

حال دو سناریو درباره تغییرات ارزش دلار مطرح است. سناریوی نخست این است که بانک مرکزی آمریکا همان طور که سرمایه‌گذاران انتظار دارند در نشست پایان ماه جاری خود نرخ های بهره کاهش خواهد داد و تا پایان سال دو بار دیگر این اقدام انجام خواهد شد. اگر چنین شود شاخص دلار کاهش خواهد یافت اما نه به میزان قابل ملاحظه و به صورت پایدار. در نتیجه نمی‌توان به افت این شاخص و اثرات مثبت آن بر بازارهای مالی و مواد خام خیلی امیدوار بود.

واقعیت این است که نرخ های بهره در آمریکا بسیار بالاتر از نرخ‌های بهره در دیگر اقتصادهای توسعه یافته است و اگر نرخ‌ها در آمریکا 0.75 درصد نیز پایین آید باز هم نسبت به نرخ ها در اقتصادهای یاد شده بسیار بالاتر خواهد بود. از سوی دیگر بانک‌های مرکزی در اروپا، ژاپن و غیره قصد دارند تدابیر جدید حمایتی اتخاذ کنند و این به معنای کاهش ارزش ارزهای معتبر در برابر دلار است.

سناریوی دوم این است که بانک مرکزی آمریکا سرمایه‌گذاران را ناامید کند یعنی کاستن از نرخ‌های بهره به تعویق افتد. تحلیلگر ارشد بانک ولز فارگو معتقد است این سناریو محتمل‌تر است. از دید او بانک مرکزی فعلاً دلیلی برای کاستن از نرخ‌های بهره ندارد زیرا وضعیت اقتصاد آمریکا بهتر از دیگر اقتصادهای توسعه یافته است نرخ رشد آن سال قبل حدود ۳ درصد بود در حالی که در اروپا و ژاپن نرخ رشد بسیار بسیار پایین تر است.

در اینجا باید به دو نکته اشاره کرد: نکته نخست اینکه اثر احتمال کاهش نرخ های بهره در آمریکا از پیش بر بازارهای مالی گذاشته شده است در نتیجه حتی اگر بانک مرکزی نرخ ها را پایین آورد وضعیت بورس خیلی بهتر نخواهد شد. همچنین ممکن است سرمایه گذاران به این نتیجه برسند که حتما وضعیت اقتصادی بد است که بانک مرکزی نرخ های بهره را پایین آورده است. در این حالت از ریسک پذیری آنها کاسته می شود.

نکته دوم این است که بانک مرکزی نگران از دست دادن ابزارهای خود برای مقابله با رکود احتمالی اقتصاد آمریکا در آینده است. این نهاد اگر نرخ های بهره را کاهش دهد و در آینده اقتصاد آمریکا با مشکلات جدی مواجه شود ابزارهای متعدد برای مقابله با آن ندارد. اقتصاد آمریکا ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله تنش های تجاری با چین وضعیت نگران کننده پیدا کند. در حال حاضر شرایط اقتصاد آمریکا چندان نگران کننده نیست اما نرخ رشد اقتصادهای بزرگ در حال کاهش است و این ضعف سال آینده میلادی نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24