Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در آستانه شروع سال جدید میلادی، انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد جهان بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزوده و از دید آنها رونق بازارها ادامه پیدا خواهد کرد. تحلیلگران معتقدند فعالان بازار باید هنگام تنظیم سبد دارایی خود ..

عوامل ناپیدا که اثرات بزرگ بر سبد دارایی و عملکرد بازارها دارد

بورس24 : ساکنان ایالت های کشاورزی آمریکا می دانند وضعیت زندگی شان تا چه حد به اجرای فوری توافق تجاری این کشور و چین وابسته است. سرمایه گذاران در بورس آمریکا نیز از اثرات بزرگ روابط تجاری دو کشور مطلع هستند. چین بزرگ ترین شریک تجاری آمریکاست و اگر دو کشور بتوانند بر اختلافات تجاری خود غلبه کنند بازده شرکت‌های بورسی رشد قابل ملاحظه خواهد داشت. در واقع بخش اعظم رونق بورس آمریکا در سال جاری میلادی حاصل خوشبینی ها درباره رفع تنش های تجاری بین این کشور و چین بوده است.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ در بورس آمریکا امسال تاکنون رشد حدود ۳۰ درصدی داشته و اگر روابط تجاری چین و آمریکا بهبود یابد رشد این شاخص ادامه پیدا خواهد کرد. حتی سرمایه‌گذاران در بورس آلمان نیز از احتمال برقراری تعادل در روابط تجاری چین و آمریکا بسیار خشنود هستند زیرا این امر روابط آمریکا و اروپا را تحت تاثیر مثبت قرار خواهد داد و به اقتصاد آلمان کمک می کند از وضعیت کنونی خارج شود.

استراتژیست های برلین معتقدند ترامپ هیچ علاقه و نفعی در ایجاد یک تنش تجاری جدید در سال انتخابات ریاست جمهوری ندارد. همچنین این باور در بین کارشناسان آلمانی وجود دارد که خروج انگلستان از اتحادیه اروپا به شکلی خواهد بود که منافع اقتصادی آلمان در خطر قرار نخواهد گرفت. البته معماران برگزیت ایده‌های دیگری دارند: به نظر می رسد آنها مایلند بریتانیا را به رقیب بزرگ آلمان تبدیل کنند. و این یک ریسک ژئوپولیتیک است.

استفاده گسترده واشنگتن از تحریم اقتصادی نمونه دیگر از عواملی است که سرمایه گذاران در بازارهای مالی باید به آن کاملاً دقت کنند زیرا تحریم ها بر فعالیت شرکت ها اثرات گوناگون و بزرگ دارد. هفته گذشته یکی از پیمانکاران پروژه نورد استریم 2 یعنی پروژه عظیم انتقال گاز روسیه به اروپا، به دلیل هراس از تحریم‌های آمریکا از این پروژه خارج شد. تحریم های آمریکا نه تنها یک مشکل بزرگ سیاسی بین آمریکا و آلمان است بلکه به شرکت‌های فعال در این پروژه یعنی شرکت‌های آلمانی، فرانسوی و هلندی لطمه وارد می‌کند.

در مواردی که تحریم‌ها جنبه های امنیتی پیدا می‌کند بر شدت اثرات منفی آن ها افزوده می شود. ایران و کره شمالی نمونه های برجسته این مورد هستند. آمریکا از پیمان هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران خارج شده و تحریم‌های سختگیرانه علیه این کشور اعمال کرده است. کاهش شدید صادرات نفت ایران یکی از پیامدهای این تحریم‌هاست. هدف آمریکا وادار کردن ایران به تغییر رفتار منطقه‌ای و نشستن پای میز مذاکره برای رسیدن به پیمانی جدید است که از دید آمریکا مناسب باشد.

اقدام آمریکا در اعمال تحریم سختگیرانه علیه ایران یک اقدام خطرناک است. ایران یک کشور غنی از لحاظ منابع زیرزمینی است و بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد. ایران همچنین دومین ذخایر اثبات شده گاز طبیعی جهان را دارد و نیز کنترل تنگه هرمز که آبراه بسیار مهم صادرات نفت به جهان است در اختیار ایران است. ایران همچنین یکی از بازیگران مهم منطقه است.

کره شمالی وضعیتی کاملا متفاوت دارد و یک خطر بسیار بزرگ محسوب می‌شود. این کشور سلاح هسته‌ای و موشک هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای در اختیار دارد. هدف تحریم های سازمان ملل و آمریکا، وادار کردن این کشور به نابود کردن سلاح های هسته ای است. مذاکرات آمریکا و کره شمالی متوقف شده زیرا پیونگ یانگ خواستار تضمین امنیتی و لغو تدریجی تحریم ها شده است. چین و روسیه معتقدند برای از سر گرفته شدن مذاکرات آمریکا و کره شمالی باید برخی تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ حذف شود اما آمریکا با این ایده مخالف است و از چین خواسته است در اعمال فشار بر کره شمالی همکاری کند.

به این ترتیب چین از این جهت وارد پلتفرم ژئوپولیتیک آمریکا می‌شود. در این پلتفرم تنش های تجاری تنها یکی از موارد اختلاف دو کشور و رقابت خصومت آمیز استراتژیک بین آنهاست. هفته پیش رییس جمهوری چین در مکالمه تلفنی با ترامپ گفت واشنگتن در حال دخالت در امور داخلی چین است. این دخالت از نظر پکن غیرقابل قبول است اما از دید آمریکا چنین نیست. آمریکا به نام دموکراسی، حاکمیت قانون و حقوق بشر این دخالت ها را مجاز می داند. چین، آمریکا و اروپا هر یک تعریف خاص خود را از سه مقوله یاد شده دارند.

سرمایه‌گذاران موفق باید سبد دارایی خود را با در نظر گرفتن این چشم انداز در حال تغییر تنظیم کنند. رونق بورس آمریکا در این شرایط پرتنش به این معنا نیست که ریسک های ژئوپولیتیک هیچ اثری بر قیمت سهام ندارند. این روند نشان می‌دهد بازارها احتمال بحرانی شدن شرایط را کم می دانند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز 500 در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24