Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شرکت شیمیایی رنگین یکی از بزرگترین شرکت های تولید رنگ در کشور به شمار می رود و سهام آن با نماد معاملاتی شرنگی در تابلوی زرد بازار پایه فرابورس معامله می شود. این شرکت در نظر دارد سرمایه خود را از محل سود انباشته از رقم ۴.٧ میلیارد تومان به ١٠ میلیارد تومان (١١٢ درصد) افزایش دهد.

تجدید ارزیابی دارایی و افزایش سرمایه های متوالی در انتظار «شرنگی» / علت صف خرید سهم مشخص شد

بور س24: شرکت شیمیایی رنگین یکی از بزرگترین شرکت های تولید رنگ در کشور به شمار می رود و سهام آن با نماد معاملاتی شرنگی در تابلوی زرد بازار پایه فرابورس معامله می شود. این شرکت در نظر دارد سرمایه خود را از محل سود انباشته از رقم 4.7 میلیارد تومان به 10 میلیارد تومان (112 درصد) افزایش دهد. گزارش توجیهی این افزایش سرمایه به تایید حسابرس و سازمان بورس رسیده و قرار است در مجمع عمومی فوق العاده شرکت در تاریخ 29 شهریور ماه این افزایش سرمایه به رای گذاشته شود.

شیمیایی رنگین عمده محصولات خود را با برند شناخته شده هادی رنگ به مشتریان ارائه می دهد. محصولات این شرکت عمدتا در 4 دسته رنگ های تزیینی، صنعتی، پودری و خودرو دسته بندی می شود که بخش درآمدهای شرکت از محل فروش رنگی های تزیینی به دست می آید.

آخرین صورت های مالی شرنگی به عملکرد سه ماهه سال جاری باز می گردد که در آن شرنگی درآمد فروشی معادل 17.5 میلیارد تومان گزارش کرده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از 4 برابری را نشان می دهد. سود خالص شرکت نیز در این دوره حدود 2 میلیارد تومان بوده و این در حالی است که در سه ماهه نخست سال 99 شرکت زیان خالصی معادل 1.1 میلیارد تومان گزارش کرده است. بررسی ها نشان می دهد حاصل عملکرد در سه ماهه نخست شرکت در اغلب سال ها شناسایی زیان بوده و در فصول بعدی این زیان جبران شده و شرکت به سود دهی رسیده است.

به لحاظ درآمد فروش نیز، اطلاعات 10 سال گذشته نشان می دهد به صورت میانگین شرکت کمتر از 9 درصد از فروش سالانه خود را در سه ماهه نخست هر سال محقق کرده است. لذا برای سال 1400 نیز میزان فروش سه ماهه را معادل 10 درصد از فروش کل سال در نظر می گیریم. با توجه به فروش 17.5 میلیارد تومانی شرکت در سه ماهه سال جاری می توان فروش کل سال را رقم 175 میلیارد تومان پیش بینی کرد.

حاشیه سود خالص شرکت در سه ماهه نخست سال جاری در 11.8 درصد بوده است. با تعمیم این عدد به کل سال می توان سود خالص شرکت شیمیایی رنگین (با در نظر نگرفتن سود شرکت از محل سرمایه گذاری ها) را رقمی حدود 21 میلیارد تومان براورد کرد. با توجه به اقدامات شرکت در حوزه های فروش، تنوع محصولات، کاهش بهای تمام شده و ... می توان نسبت p/e معادل 10 واحد را برای عملیات شرکت اختصاص داد. با این تفاسیر ارزش عملیات شرنگی در حال حاضر رقمی معادل 210 میلیارد تومان براورد می گردد.

اما بخش مهمی از ارزش نهفته در دل شرکت، به دارایی ها به ویژه زمین شرکت باز می گردد. شرکت در تهران و کیلومتر 10 جاده مخصوص واقع شده و بر اساس اظهارات مدیرعامل مساحت کل شرکت ۳۴۷۰۰ متر بوده که ۱۸۰۰۰ متر آن کارگاه تولید و ساختمان اداری است. بر اساس پایش های میدانی ارزش روز هر متر مربع زمین در جاده مخصوص و حوالی محل زمین شرنگی، رقمی حدود 25 میلیون تومان است. با این احتساب، ارزش روز زمین شرکت رقمی حدود 868 میلیارد تومان خواهد بود. همچنین براوردها جمع ارزش روز ساختمان ها، تاسیسات و ماشین آلات شرکت را رقمی حدود 150 میلیارد تومان و سرمایه گذاری های شرکت را حدود 30 میلیارد تومان نشان می دهد. ارزش روز سایر اقلام دارایی ها (موجودی مواد و کالا، حساب های دریافتنی و ...) نیز مطابق با ارزش دفتری پایان خرداد ماه سال جاری، معادل حدود 90 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. بر این اساس ارزش روز دارایی های شرکت رقم 1138 میلیارد تومان است که با کسر (ارزش روز) بدهی های شرکت از آن، خالص ارزش دارایی ها شرنگی به عدد 1122 میلیارد تومان خواهد رسید. به این رقم باید عدد 210 میلیارد تومان ارزش عملیات شرکت را نیز افزود، تا ارزش ذاتی 1332 میلیارد تومان برای شرکت شیمایی رنگین به دست آید.

ارزش بازار 988 میلیارد تومانی کنونی شرنگی در حال حاضر و همچنین ارزش ذاتی به دست آمده برای شرکت، نشان می دهد شرنگی برای رسیدن به ارزش ذاتی خود پتانسیل رشد حدود 35 درصدی دارد. در حال حاضر قیمت هر سهم شرنگی حدود 21 هزار تومان است که این قیمت به لحاظ ریالی یکی از گران ترین سهام بازار است. با این وجود، تصویب افزایش سرمایه شرکت در هفته های آینده موجبات رقیق تر و روان تر شدن قیمت سهام شرکت را فراهم خواهد کرد. انتشار گزارش های جذاب میاندوره ای و اخبار مربوط به احتمال انتقال نماد معاملاتی از بازار پایه به بازار های بالاتر از دیگر مواردی است که می تواند موجبات افزایش قیمت سهام شرکت را فراهم آورد. اما آنچه مسلم است بمب خبری برای شرنگی خبر افزایش سرمایه شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی هاست. موضوعی که تلویحا از سوی مدیران شرکت تایید شده و با توجه به ثبت دارایی ها به ارزش اسمی و عدم تجدید ارزیابی دارایی ها از زمان تاسیس، می تواند ارزش واقعی شرنگی را نمایان سازد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24