Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران یکی از مورد توجه ترین شرکت های گروه صنایع شیمیایی در بازار سرمایه به ویژه در میان سهامداران حقیقی است که در دو هفته اخیر بازدهی نزدیک به 20 درصد را عاید سهامداران خود نموده است.

اثر نقد شدن یک بدهی بزرگ بر «شیران» تحلیل شد

بورس24 : سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران یکی از مورد توجه ترین شرکت های گروه صنایع شیمیایی در بازار سرمایه به ویژه در میان سهامداران حقیقی است که در دو هفته اخیر بازدهی نزدیک به 20 درصد را عاید سهامداران خود نموده است.
در فرایند عملیاتی شرکت، بنزن به آلکیل بنزن (LAB) و مشتقات آن تبدیل شده و به عنوان مواد اولیه محصولات شوینده به شرکت های تولید کننده این محصولات فروخته می شود. حدود 80 درصد از LAB مورد نیاز شرکت های تولید مواد شوینده در کشور توسط شیران تولید می شود و شرکت بخشی از محصولات خود را نیز صادر می کند.
با توجه به آن که سال مالی شرکت در پایان آذر ماه پایان می یابد. شرکت در نه ماهه نخست سال مالی (منتهی به شهریور ماه) موفق شده درآمد فروشی معادل 5059 میلیارد تومان به ثبت رساند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد 30 درصدی همراه شده است.
1

شرکت در نه ماهه نخست سال مالی (منتهی به شهریور ماه) سود خالصی معادل 1722 میلیارد تومان به ثبت رسانده است که می تواند در نگاه نخست این عدد را در پایان سال مالی منتهی به آذر ماه، به رقم 2200 میلیارد تومان افزایش دهد.

2

شرکت یک مطالبه سنواتی به مبلغ 100,104,794 درهم علیه شرکت Hazel Mercantile Limited داشته و در محاکم امارات مطرح بوده که در ابتدای سال جاری رای بدوی و تجدید نظر به نفع شرکت صادر شده است. بر اساس شفاف سازی انجام شده در سامانه کدال به تاریخ 29 آبان ماه، رای دادگاه دیوان عالی دبی، رای دادگاه بدوی و تجدید نظر در خصوص برنده بودن شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیائی ایران را تایید کرده است. لذا طرف مقابل می بایست با لحاظ کردن اصل مطالبات و خسارات تاخیر تادیه و هزینه های دادرسی تاکنون جمعا به مبلغ 166,777,819 درهم نموده است.

3

آخرین صورت های مالی شرکت مربوط (به شش ماهه منتهی به خرداد ماه) نشان می دهد، شرکت مبلغ مورد اشاره را به تدریج مستهلک و سوخت شده در نظر گرفته است. لذا رقم مانده مربوط به آن در حال حاضر در صورت وضعیت مالی شرکت صفر در نظر گرفته شده است.

4

با تکیه بر این اطلاعات، با برنده شدن شرکت در دادگاه، شیران می تواند کل مبلغ را به عنوان سود شناسایی نماید. (در قالب برگشت ذخایر سوخت شده) بررسی ها نشان می دهد در تاریخ نگارش این نوشتار، ارزش هر درهم امارات در بازار رقم 9700 تومان بوده که با توجه به رای دادگاه (رقم 166،777،719 درهم) شرکت می تواند رقمی معادل 1،618 میلیارد تومان (84 تومان به ازای هر سهم) از این محل سود شناسایی نماید.

لذا با صدور این رای سود خالص می تواند به 3400 میلیارد تومان بالغ گردد. هر چند که بعید است شرکت سود قابل توجهی از این محل تقسیم نماید اما احتمال افزایش سرمایه این محل دور از انتظار نیست. نکته مهم تر در این خصوص، ورود نقدینگی حاصل از رای دادگاه به شرکت است. بررسی ها نشان می دهد در پایان سال شهریور ماه سال جاری مانده تسهیلات دریافتی شرکت به رقم 513 میلیارد تومان و هزینه مالی نه ماهه شرکت به رقم 82 میلیارد تومان رسیده است. نقد شدن این طلب می تواند هزینه های مالی شرکت در سال مالی آینده به صفر رسانده و حتی در به ثمر رساندن طرح های توسعه ای به ویژه طرح افزایش ظرفیت تولید به ۲۲۰ هزار تن LAB در سال، تا حد بسیار زیادی همراهی کند.

با توجه به تفاسیر فوق، می توان وصول این طلب را نقطه عطفی در عملکرد شیران دانست که می توان آن را حاصل پیگیری های مداوم و همت بلند مدیران شرکت به ویژه در امور حقوقی دانست که ثمرات آن به لحاظ سود و زیانی در صورت مالی سال های آینده مشهود خواهد بود. این موضوع در کنار سرمایه گذاری های شرکت از جمله مالکیت 100 درصدی شرکت بازرگانی خدمات بندری ایران، 36 درصدی نیروکلر، 16 درصدی ساینا، 8 درصدی پتروشیمی قائد بصیر، 10 درصدی لیزینگ صنعت و معدن و 5 درصدی املاح ایران باعث شده تا ارزش بازار کنونی، انحراف بسیار زیادی با ارزش ذاتی شرکت داشته باشد. لذا شرکت با قیمت های کنونی تا رسیدن به جایگاه واقعی خود فاصله زیادی دارد که می تواند فرصت سرمایه گذاری مناسبی در اختیار سهامداران قرار دهد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • محمدعلی توسلی
    محمدعلی توسلی

    سلام
    عالی بود.

    1 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24