Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

​این تصمیم در این راستا است که نحوه کار صندوق ها، بازار سرمایه ای شود. در بازار سرمایه هیچ گاه تضمین سودآوری وجود ندارد که با تضمین، سود سرمایه گذاران در حاشیه امنیت قرار می گیرد. به نظر می رسد هدف از این تصمیم این بوده که پول به سمت بازارهای واقعی برود تا در تولید و اشتغال صرف شود.

صندوق های سرمایه گذاری زیر نظر بانک مرکزی می روند؟/ بررسی ابهام ها و نقاط قوت و ضعف مقررات جدید صندوق ها

بورس24 : در پی ابلاغیه جدید سازمان بورس مبنی بر اعلام نصاب سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری در گواهی سپرده بانکی و چگونگی احتساب کارمزد از ماخذ یاد شده برای ارکان مدیر و ضامن نقدشوندگی صندوق ها و تغییر نصاب سرمایه گذاری صندوق ها در فرابورس ایران این ابهام ایجاد شد که صندوق های با درآمد ثابت نباید سود پیش بینی شده به مشتریان ابلاغ کنند. در یکی از بندهای این ابلاغیه گفته شده بود امکان تضمین نرخ سود توسط صندوق های سرمایه گذاری وجود ندارد و در مورد صندوق های سرمایه گذاری "در سهام" و "مختلط" نیز امکان پیش بینی سود وجود ندارد. همچنین در تمامی صندوق های سرمایه گذاری نیز الزاما سرمایه گذاری در اوراقی امکان پذیر است که در بازار ثانویه بازار سرمایه معامله شوند. این موضوع نیز منجر به تغییر منابع درآمدزایی صندوق ها می شود. به نظر می رسد این ابلاغیه منجر خواهد شد تا کم کم صندوق ها زیر نظر بانک مرکزی فعالیت کنند. این ابلاغیه بسیار مهم بوده و ابهاماتی نیز دارد که باید رفع شود.

عظیم ثابت مدیر صندوق های سرمایه گذاری تامین سرمایه آرمان در گفتگو با بورس24 در خصوص این ابلاغیه گفت: این تصمیم، که نرخ سود صندوق های با درآمد ثابت نیز نمی تواند تضمین شده باشد و صندوق ها نرخ ثابتی را اعلام کنند، یک تصمیم منطقی بوده و در راستای سیاست گذاری های کلان شرکت ها است. باید این سری تصمیم ها در راستای سیستم اقتصادی باشد. این ابلاغیه پس از بحث های جدید در مورد واقعی کردن نرخ سود بانک ها می تواند عملکرد مثبت دیگری باشد که پول های موجود در جامعه، در یک راستا هدایت شوند.

وی تاکید کرد: سیستم، سیستم درستی بوده و فیکس اینکام ها با این چالش مواجه خواهند شد که باید در سایر بازارها نیز اقدام به سرمایه گذاری کنند. اما دارای ابهاماتی است که باید رفع شود. به عنوان مثال این که این قانون عطف به ماسبق خواهد شد یا برای سپرده های از این پس خواهد بود، موضوعی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: این تصمیم در این راستا است که نحوه کار صندوق ها، بازار سرمایه ای شود. در بازار سرمایه هیچ گاه تضمین سودآوری وجود ندارد که با تضمین، سود سرمایه گذاران در حاشیه امنیت قرار می گیرد. به نظر می رسد هدف از این تصمیم این بوده که پول به سمت بازارهای واقعی برود تا در تولید و اشتغال صرف شود.

ثابت بیان داشت: بنده به طور کل این موضوع را خوب می دانم اما باید ابهامات آن رفع شود. به عنوان مثال کف و سقف نرخ های صندوق ها مشخص نیست. این که نرخ های صندوق با درآمد ثابت در صورت کاهش بازدهی چگونه باید باشد همه و همه ابهاماتی است که باید رفع شود.

این مقام مسئول درباره نتیجه این ابلاغیه گفت: احتمالا این موضوع منجر شود تا پول از صندوق ها خارج و به سمت سایر بازارهای موازی برود. ابهام دیگری که وجود دارد این است که چنانچه به سمت بازارهایی همچون ارز و سکه روانه شود آیا سیستم کنترلی برای این بازارها وجود دارد یا خیر. این ها همه باید رفع شوند.

این مقام مسئول با اشاره به هدف این ابلاغیه بیان داشت: هدف این موضوع می تواند روانه شدن پول از صندوق های با درآمد ثابت به سمت صندوق های سهامی و مختلط باشد. فرق صندوق های درآمد ثابت با صندوق های سهامی و مختلط در پرتفوی آن ها بوده و می تواند موجبات جا به جایی را فراهم آورد. اما مطمئنا چالش هایی دارد که در کار مشخص خواهد شد. امیدواریم تا باعث تکانه های شدید نشود. باید باگ های این سیستم رفع شود. این منابع سیال باید درست مدیریت شود. باید در کارهای مولد سرمایه گذاری شود.

تاتایی مدیر صندوق های تامین سرمایه امید در این خصوص بیان و دیدگاهی متفاوت داشت. وی گفت: این ایلاغیه، ابلاغیه جدیدی نبوده و تنها یک سری قوانین جدید را به اساسنامه صندوق ها افزوده است، به عنوان مثال این ابلاغیه صندوق ها را ملزم کرده تا به خرید اوراقی اقدام کنند که حتما در بازار سرمایه معامله شوند و صرفا از خرید اوراقی غیر از بازار سرمایه ای ها جلوگیری می شود.

وی گفت: این موضوع منجر خواهد شد صندوق های سرمایه گذاری از خرید اوراق دولتی ممانعت بورزند چرا که با این ابلاغیه تقریبا خرید آن ها ممنوع شده است.

وی بیان داشت: علاوه بر این، موضوع دیگری نیز در اساسنامه صندوق ها گنجانده شده مبنی بر این که علاوه بر سازمان بورس، سایر نهادهای نظارتی از قبیل بانک مرکزی نیز می توانند نظارت هایی بر این صندوق ها داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این ابلاغیه منجر خواهد شد تا نرخ صندوق های با درآمد ثابت غیر قابل پیش بینی شده و تضمین نشوند، گفت: این ابلاغیه اعلام می دارد که صندوق های با درآمد ثابت حق تضمین سود را ندارند اما حق پیش بینی را دارند، صندوق های فعلی نیز تضمین سود نداشته اند و این موضوع برایشان جدید نیست.

وی افزود: آن چه که در این ابلاغیه بیان شده عدم تعیین سود پیش بینی شده در صندوق های سهامی و مختلط است و نه در صندوق های با درآمد ثابت. این دو موضوع گفته شده منجر خواهد شد تا صندوق ها از نظارت بیشتری برخوردار باشند و خود به خود به طور غیر مستقیم زیر نظر بانک مرکزی باشند.

وی بیان داشت: این ابلاغیه تعامل بانک مرکزی و سازمان بورس را به هم نزدیک می‌‌ کند. به همین دلیل پیش بینی می شود که صندوق ها نیز تحت نظارت بانک مرکزی بروند و در واقع فعالیت صندوق های بانک ها را نیز محدود نمایند. به گونه ای که صندوق های جدید با درآمد ثابت با قوانین بهتری آغاز فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: البته در مورد حداقل و حداکثر نرخ های صندوق با درآمد ثابت صحبتی نشده و این ابلاغیه هنوز ابهام دارد که باید رفع شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24